Sylinterin kannet, avarrus ja nokka-akseli
Alueen säännöt
Muistathan, että Suomen lain mukaan rekisteröidyn mopon suurin sallittu rakenteellinen nopeus on 45km/h!
Muistathan, että Suomen lain mukaan rekisteröidyn mopon suurin sallittu rakenteellinen nopeus on 45km/h!
Re: Sylinterin kannet, avarrus ja nokka-akseli
Toi estää ettei potkase takasin polkiessa kun nokassa on semmonen nyrpylä mikä ottaa tohon kiinni jos lähtee pyöriin väärään suuntaan.
Kesän 2009 pommitteluita: http://www.youtube.com/watch?v=zRU9tRiFYDg
Kesä 2010: http://www.vimeo.com/15904163
Kesä 2010: http://www.vimeo.com/15904163
Re: Sylinterin kannet, avarrus ja nokka-akseli
Näksä kirjoitti:Toi estää ettei potkase takasin polkiessa kun nokassa on semmonen nyrpylä mikä ottaa tohon kiinni jos lähtee pyöriin väärään suuntaan.
Joo kiitti vaustauksesta, nyt selkis
Monkeyn osaa!
http://www.monkeyt.net/keskustelu/viewt ... =8&t=11092
http://www.monkeyt.net/keskustelu/viewt ... =8&t=11092
Re: Sylinterin kannet, avarrus ja nokka-akseli
sanokaas,et mikä kansi olis hyvä 82cc pytylle? et voiko vakio kannen laittaa? siis alkuperäinen mana kyseessä, mitä pitäis tehä et toimis vakio kannella? ja mites jos laittaa jonku 110cc kannen ni puristuksia miten paljo?
Re: Sylinterin kannet, avarrus ja nokka-akseli
Ainakaan välimallin tai uudenmallin kantta et voi laittaa. Taitaa vanhanmallinkin kansi olla jo liian pieni..nakk3z kirjoitti:sanokaas,et mikä kansi olis hyvä 82cc pytylle? et voiko vakio kannen laittaa? siis alkuperäinen mana kyseessä, mitä pitäis tehä et toimis vakio kannella? ja mites jos laittaa jonku 110cc kannen ni puristuksia miten paljo?
Kattele jostain 90cc kiinakrossista tai mönkästä kansi.
Re: Sylinterin kannet, avarrus ja nokka-akseli
Ne on samanlaisia ne kaikki kannet. 70-110cc kannet nimittäin. ja vanhanmallin kansi kelpaa paremmin kuin hyvin kasikakkosille.
-
- Viestit: 135
- Liittynyt: 09.05.2010 14:23
- Paikkakunta: Askola
Re: Sylinterin kannet, avarrus ja nokka-akseli
Terve, taas minä täälä kyselen meinasin nytten niitä jäykkiä ventiilinjousia tilailla minun 72cc settiin jossa daxinkansi niin tuli vastaan Moposoppin kitacon ventiilinjouset onkohan ne jäykät? mankini on -81
Re: Sylinterin kannet, avarrus ja nokka-akseli
Eiköhän ne oo jos siin lukee että jäykät/kireät tms.
Re: Sylinterin kannet, avarrus ja nokka-akseli
Otin tossa taannoin jinkusta kannen irti, vaihdoin ohjurinkumit ja avarsin imu- ja pakoaukon kohdilleen. 72cc alupytyllä ajettu 1500 km ja kannella 3000 km. Laiton mopon talviteloille. Käyttelin mopoa lämpimäksi ja huomasin että kansitiiviste vuotaa öljyä.
Ajattelin kiristää pinnapulttien muttereita momenttiavaimella. Momenttihan on 9-12nm. Pultit tuntuvat joustavan 11nm voimalla jo. Otin venttiilikopan auki ja kiristin kaksi mutteria vastakkain ja ei ainenkaan lohkot kierteen näy menneen paskaksi.
Kiristin uudestaan kannen kiinni ja jo 11nm voimalla tuntuu joustoa pinnapulteissa. Konetta en ehtinyt vielä käytellä, että vuotaako öljyä enkä vaihtanut kasipahvia vielä. Onkohan noi jinkun pinnapultit vaan huonoa tavaraa ja antavat periksi vai oisko syytä tarkistaa mun momenttiavain?
Hondan alkuperäiset pinnapultit ei paljon maksa jos ne sinne löisi ja vaihtaisi kansipahvin samalla. Lähinnä kiinnostaa onko muilla ollut ongelmia jinkun pinnapulttien kanssa.
Ajattelin kiristää pinnapulttien muttereita momenttiavaimella. Momenttihan on 9-12nm. Pultit tuntuvat joustavan 11nm voimalla jo. Otin venttiilikopan auki ja kiristin kaksi mutteria vastakkain ja ei ainenkaan lohkot kierteen näy menneen paskaksi.
Kiristin uudestaan kannen kiinni ja jo 11nm voimalla tuntuu joustoa pinnapulteissa. Konetta en ehtinyt vielä käytellä, että vuotaako öljyä enkä vaihtanut kasipahvia vielä. Onkohan noi jinkun pinnapultit vaan huonoa tavaraa ja antavat periksi vai oisko syytä tarkistaa mun momenttiavain?
Hondan alkuperäiset pinnapultit ei paljon maksa jos ne sinne löisi ja vaihtaisi kansipahvin samalla. Lähinnä kiinnostaa onko muilla ollut ongelmia jinkun pinnapulttien kanssa.
Jincheng Monkey 2008
Skyteam Monkey A1 2009
Skyteam Monkey 2014
Skyteam Monkey A1 2009
Skyteam Monkey 2014
Re: Sylinterin kannet, avarrus ja nokka-akseli
Itse en oo ikinä vetäny momenttiavaimella pinnapultin muttereita, eikä oo hirveesti esiintyny tuota kansipahvin välistä vuotamista.
On kuitenkin tullu huomattua, että mutterit löystyvät Hondassakin ekoilla kerroilla kun moottoria käyttää oikein kuumana ja antaa jäähtyä senjälkeen. Joten olisko mahdollista että sulla on jinkussa kansipahvi ottanu vähän itteensä ja samalla sulattanu öljykanavan tiivistettä?
Mutta kannattaahan sitä koittaa Hondan pinnapulteilla, onko samaa tavaraa vai eikö anna periks. Jotenkin tuntuu kuitenkin että vika on lohkojen alumiinissa joka antaa periks..
On kuitenkin tullu huomattua, että mutterit löystyvät Hondassakin ekoilla kerroilla kun moottoria käyttää oikein kuumana ja antaa jäähtyä senjälkeen. Joten olisko mahdollista että sulla on jinkussa kansipahvi ottanu vähän itteensä ja samalla sulattanu öljykanavan tiivistettä?
Mutta kannattaahan sitä koittaa Hondan pinnapulteilla, onko samaa tavaraa vai eikö anna periks. Jotenkin tuntuu kuitenkin että vika on lohkojen alumiinissa joka antaa periks..
- Arguing on the internet is like the special Olympics... even if you win, youre still retarded.
Re: Sylinterin kannet, avarrus ja nokka-akseli
Saattaa olla, että momentti avaimen momentti heittää niin paljon, että sen takia menny paskaksi?ariilari kirjoitti:Otin tossa taannoin jinkusta kannen irti.......
koska jossain oli juttua noista momenttiavainten tarkkuudesta, en muista missä
Ja eihän missään mitään järkeä kuitenkaan ole niin turha sitä näissäkään asioissa
Re: Sylinterin kannet, avarrus ja nokka-akseli
Osaako kukaan sanoa?NosSami kirjoitti:Tarviiko tämän nokan kanssa kireämmät venajouset http://www.minimotoracing.fi/index.php? ... cts_id=154 jos laitan sen piikkimankiin (Jialing 125cc) jossa on tämä "korkeapaine" mäntä? http://www.minimotoracing.fi/index.php? ... cts_id=148
Skyteam Monkey 48cc http://www.motot.net/galleria/albumi4325/
Skyteam Monkey 125cc Black Power(piikkimanki) http://www.motot.net/galleria/albumi4324/
Skyteam Monkey 125cc Black Power(piikkimanki) http://www.motot.net/galleria/albumi4324/
Re: Sylinterin kannet, avarrus ja nokka-akseli
Varmuuden vuoks kannattaa laittaa ettei venttiilit jää kierroksilla jälkeen.
Kesän 2009 pommitteluita: http://www.youtube.com/watch?v=zRU9tRiFYDg
Kesä 2010: http://www.vimeo.com/15904163
Kesä 2010: http://www.vimeo.com/15904163
Re: Sylinterin kannet, avarrus ja nokka-akseli
Tuli vielä mieleen tohon mun ongelmaan viitaten että kannen kiristysmomentit on annettu valurautapytylle 9-12 Nm. Mulla nyt alupytty jos noi momentit on sitten liikaa. Tosin pelasi kyllä ihan hyvin sen 1500km jonka tolla kokoonpanolla ajoin. Isomman kaasarin myötä otin kannen auki, hinkkasin kanavia ja kasasin uusilla tivareilla.
Siitä pinnapultista jossa on se normimutteri eikä kupumutteri näkee hyvin että mutteria kiristäessä pinnapultti joustaa, pyörii hieman kireämälle mukana ja palutuu takaisin. Venttiilikopan kun avasi mutterit napsahti ihan nätisti auki ja kierteen ihan ok. Pitäisi testata se momenttiavain, ei ole kyllä muissa hommissa tullut epäilyä että se ei pelaisi.
Jos ei muuta keksi, olisi kyllä ylimääräinen tiivistesatsi jos käyttäisi vain kannen irti, vaihtaisi tivarit ja kiristäisi kannen ihan käsivaralla. Jos vuotaa niin sitten uudet kujeet.
Siitä pinnapultista jossa on se normimutteri eikä kupumutteri näkee hyvin että mutteria kiristäessä pinnapultti joustaa, pyörii hieman kireämälle mukana ja palutuu takaisin. Venttiilikopan kun avasi mutterit napsahti ihan nätisti auki ja kierteen ihan ok. Pitäisi testata se momenttiavain, ei ole kyllä muissa hommissa tullut epäilyä että se ei pelaisi.
Jos ei muuta keksi, olisi kyllä ylimääräinen tiivistesatsi jos käyttäisi vain kannen irti, vaihtaisi tivarit ja kiristäisi kannen ihan käsivaralla. Jos vuotaa niin sitten uudet kujeet.
Jincheng Monkey 2008
Skyteam Monkey A1 2009
Skyteam Monkey 2014
Skyteam Monkey A1 2009
Skyteam Monkey 2014
Re: Sylinterin kannet, avarrus ja nokka-akseli
Turha tommotten momentti avaimen kans säätää, toimii ihan yhtä hyvin kun pitää järjen mukanan siinä kiristyksessä. Vaihda uudet tiivarit ja kiristä sopivasti, käytä lämpöseks, aja pieni lenkki ja kiristä uusiks koska löystyy kun ekan kerran lämpiää.
Kesän 2009 pommitteluita: http://www.youtube.com/watch?v=zRU9tRiFYDg
Kesä 2010: http://www.vimeo.com/15904163
Kesä 2010: http://www.vimeo.com/15904163
Re: Sylinterin kannet, avarrus ja nokka-akseli
Moro
Miten voi olla mahdollista, että kaverilla otti mäntä kiinni palotilan reunoihin 72cc um männällä missä pieni kupu ja kantena toimii vm-kansi?
Sitte vielä, että kuinka suureksi kannattaa imukanava avartaa jos kaasarin imukaula on noin 22mm ? tällähetkellä imukanava avarrettu n.18mm ja kansi on siis um-kansi
Miten voi olla mahdollista, että kaverilla otti mäntä kiinni palotilan reunoihin 72cc um männällä missä pieni kupu ja kantena toimii vm-kansi?
Sitte vielä, että kuinka suureksi kannattaa imukanava avartaa jos kaasarin imukaula on noin 22mm ? tällähetkellä imukanava avarrettu n.18mm ja kansi on siis um-kansi
Honda Monkey -95 Stunt edition - virit: 19mm Jing Ke, avarrettu um-kansi, kuriton vakioputki, ohitin, välit 15/35, powerfilsu. huiput ~60 km/h.
Re: Sylinterin kannet, avarrus ja nokka-akseli
Pyttyä laskettu? Vanhanmallin tai kiinalaisen kampura?kr1suu kirjoitti: Miten voi olla mahdollista, että kaverilla otti mäntä kiinni palotilan reunoihin 72cc um männällä missä pieni kupu ja kantena toimii vm-kansi?
Imukaulan kannenpuoleisen aukon kokoiseks, siitä sitten portaattomasti 22mm-->19mm. Sillä imuventtiili on 19mm.kr1suu kirjoitti: Sitte vielä, että kuinka suureksi kannattaa imukanava avartaa jos kaasarin imukaula on noin 22mm ? tällähetkellä imukanava avarrettu n.18mm ja kansi on siis um-kansi
- Arguing on the internet is like the special Olympics... even if you win, youre still retarded.
Re: Sylinterin kannet, avarrus ja nokka-akseli
pytty on ostettu uutena eikä sitä ole laskettu. en ole varma, että mikä kampura siinä on veikkaan, että vois olla sama ku um mankeissa koska sama mäntä ja kansi vakiona.
Olisko hyvä jos avartais sen kannen siitä ihan imukanavan alusta 22mm ja antais olla muuten 18mm sieltä syvemmältä? olis meinaan parempi imu sillon
Olisko hyvä jos avartais sen kannen siitä ihan imukanavan alusta 22mm ja antais olla muuten 18mm sieltä syvemmältä? olis meinaan parempi imu sillon
Honda Monkey -95 Stunt edition - virit: 19mm Jing Ke, avarrettu um-kansi, kuriton vakioputki, ohitin, välit 15/35, powerfilsu. huiput ~60 km/h.
Re: Sylinterin kannet, avarrus ja nokka-akseli
En oikein usko että ottaa kanteen kiinni.. Siinä on niin pieni kupu että korkeintaan venttiileihin nappaa..
Ja avarrus toimii noin ihan hyvin
Ja avarrus toimii noin ihan hyvin
- Arguing on the internet is like the special Olympics... even if you win, youre still retarded.
Re: Sylinterin kannet, avarrus ja nokka-akseli
Mulla oli just tommonen mäntä, matala kupu ehkä 1,5mm korkeutta keskeltä. "Kupu" alko reunilta asti ja kanteen se kiinni otti reunilta, ja todellakaan pari normia lisäalatiivaria ei siihen riittäny. Semmonen mäntä missä kupu on 39cm levee niin on ehdoton. Millin korotus riitti, esim. 1mm tiivistepaperilla, mutta se painuu kasaan, jos aikoo kiristää kannen normaalisti. Enemmän jos laitto noita tiivareita, niin se pursus ne pois sieltä välistä.
Mäntä tuli moposportin setin mukana.
Mäntä tuli moposportin setin mukana.
Re: Sylinterin kannet, avarrus ja nokka-akseli
Jaa tollasiakin mäntiä on myynnissä... Itellä on tosiaan toi "dax" mäntä jossa kupu on keskellä ja varmaankin 39cm halkasijaltaan. Viisainta olis varmaan vetästä rälläkällä sitä kupua pienemmäks ja hioo se senjälkeen muotoonsa?
- Arguing on the internet is like the special Olympics... even if you win, youre still retarded.
Re: Sylinterin kannet, avarrus ja nokka-akseli
Joo kaverilla sit just sama mäntä . Ongelma saatiin korjattuu ku kaveri muokkas palotilaa kevyesti dremelillä :DDD se palotilan reuna on nyt siis samanmuotonen ku um kannesBT kirjoitti:Mulla oli just tommonen mäntä, matala kupu ehkä 1,5mm korkeutta keskeltä. "Kupu" alko reunilta asti ja kanteen se kiinni otti reunilta, ja todellakaan pari normia lisäalatiivaria ei siihen riittäny. Semmonen mäntä missä kupu on 39cm levee niin on ehdoton. Millin korotus riitti, esim. 1mm tiivistepaperilla, mutta se painuu kasaan, jos aikoo kiristää kannen normaalisti. Enemmän jos laitto noita tiivareita, niin se pursus ne pois sieltä välistä.
Mäntä tuli moposportin setin mukana.
En sit tiiä miten järkevää se oli, mutta on ainaki toiminu
Honda Monkey -95 Stunt edition - virit: 19mm Jing Ke, avarrettu um-kansi, kuriton vakioputki, ohitin, välit 15/35, powerfilsu. huiput ~60 km/h.
Re: Sylinterin kannet, avarrus ja nokka-akseli
Tyhmä kysymys, mutta tarviiko uudelle venttiilille tehä mitään toimenpiteitä ennen kun laittaa kiinni?
Re: Sylinterin kannet, avarrus ja nokka-akseli
On se hyvä hioo ennen että varmasti on tiivis.
Kesän 2009 pommitteluita: http://www.youtube.com/watch?v=zRU9tRiFYDg
Kesä 2010: http://www.vimeo.com/15904163
Kesä 2010: http://www.vimeo.com/15904163
Re: Sylinterin kannet, avarrus ja nokka-akseli
Jos viimisen päälle haluu tehdä niin ohjurikin olis hyvä vaihtaa.
Honda Cbr 125r Repsol -06 EX
Honda monkey -92 Valitettavasti EX
Honda monkey -81
Honda monkey -92 Valitettavasti EX
Honda monkey -81
Re: Sylinterin kannet, avarrus ja nokka-akseli
Mutta ei ole kauhian halpaa, maksaa noin 90e koneistamolla. + itse ohjurit (hondan) 20e/kplsammppa123 kirjoitti:Jos viimisen päälle haluu tehdä niin ohjurikin olis hyvä vaihtaa.
Honda Z50J -90
_________________
Volvo 960 -95
Volvo 940 Turbo -92
Subaru Legacy GL STW -95
_________________
Volvo 960 -95
Volvo 940 Turbo -92
Subaru Legacy GL STW -95