Sivu 1/2

Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Lähetetty: 12.07.2011 23:43
Kirjoittaja MB93
Alkusanat

Juu, eli tuli tuossa tehtyä tuohon 72cc:n kylkeen lailliset merkinnät, ja ajattelin että tännekin sais ohjeet niistä, ettei tarvitse ostaa Moposopilta sitä ylihintaista 49cc-merkinnällä olevaa pyttyä jos haluaa setä sinisiä huijata.

Tarvikelista

Eli tarvitset:

- Kemiallista metallia
- Hiekkapaperia (karkeaa)
- Liuotinta (tärpätti jne...)
- Rättejä
- Kynttilän ja tulentekovälineet (sytkäri tai tulitikut)
- Ketjurasvaa
- Sylinterin 49cc-merkinnällä (muottia varten)
- Kuumankestomaalia (väri mieltymysten mukaan)
- Dremelin

Kuva

Todistusaineiston tuhoaminen

Kuva

Oikealla vakio, vasemmalla tieliikennekäyttöön sopimaton 47mm sylinteri.

Aloitetaan hiomalla laittomasta sylinteristä kuutiomerkintä pois. Tämä käy parhaiten Dremelin avustuksella.

Kuva

Tämän jälkeen hio hiomapaperilla kohta karkeaksi ja pyyhi liuottimella rasva sekä lika pois.

Muotin tekeminen

Ennen muotin tekemistä ruiskuta ketjurasvaa vakiosylinterin kuutiomerkinnän päälle, jolloin muotin irroittaminen ehjänä helpottuu. Sulattele steariinia merkinnän päälle reilusti. Anna kovettua noin minuutin ajan ja irroita varovasti reunoista.

Kuva

Kuva

Kuvassa näkyvä muotti oli liian heikko, ja hajosi lähes heti. Laita steariinia siis reilusti, mielummin liikaa kuin liian vähän.

Merkintöjen tekeminen

Sekoita itsellesi kemiallista metallia pieni määrä. Laita kemiskiklöntti laittoman sylinterin kuutiomerkkikohtaan ja levitä paksuksi kerrokseksi. Suihkauta muotin sisään ketjurasvaa, pyyhi rätillä enimmät pois ja laita muotti kemiallisen metallin päälle. Paina varovasti, ettei muotti halkea. Pyyhi rätillä yli pursuavat kemiskit pois ennenkuin ne kovettuvat. Varo ettet liikuta muottia yhtään.

Anna kemiskin kovettua vähintään kymmenen minuuttia (riippuen kovetteen määrästä). Kun olet varma että kemiski on kuivaa, nosta muotti varovasti pois päältä reunoista. Muotti todennäköisesti hajoaa tässä vaiheessa.

Kuva

Kuva

Viimeistely ja maalaus

Kuva

HOX/ Anna kemiallisen metallin kovettua ennen tätä työvaihetta! /HOX

Ota hiekkapaperia (120-200 on hyvä karheus) ja varovasti häivytä kemiskin rajat sekä epätasaiset kohdat. Isot ja epäolennaiset klöntit kannattaa poistaa vaikka puukolla. Tähän kannattaa käyttää aikaa, sillä jos tässä vaiheessa oikoo, lopputulos kärsii. Hiottuasi pyyhi maalattavat kohdat tärpätillä kastetulla rätillä.

Kuva

Anna tärpätin haihtua. Tämän jälkeen maalaa kuumankestomaalilla puhdistetut kohdat.

Kuva

Nyt virisylinterisi on "laillistettu".

Kuva

"50cc" käytössä.

- MB93 kuittaa.

E: Lisätty maalausohjeet ja väliotsikot.

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Lähetetty: 21.07.2011 20:28
Kirjoittaja Jonza
Ite tein ton muotin et suihkutin crc:tä siihen 49cc päälle ja laitoin kuumaliimaa niinmaan perkeleesti.. Pysy paremmin kasassa ku tali :lol:

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Lähetetty: 24.07.2011 12:56
Kirjoittaja Tokzz
Hyvä ohje (Y)

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Lähetetty: 24.07.2011 19:14
Kirjoittaja MB93
JonZa69 kirjoitti:Ite tein ton muotin et suihkutin crc:tä siihen 49cc päälle ja laitoin kuumaliimaa niinmaan perkeleesti.. Pysy paremmin kasassa ku tali :lol:

Hittolainen kun olis itekin tajunnu ottaa kuumaliimapyssyn tuolta, parempihan se sillä on tehdä. Täytyy korjailla tota ohjetta joskus...

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Lähetetty: 25.07.2011 15:48
Kirjoittaja onkimato
Monkibomber93 kirjoitti:
JonZa69 kirjoitti:Ite tein ton muotin et suihkutin crc:tä siihen 49cc päälle ja laitoin kuumaliimaa niinmaan perkeleesti.. Pysy paremmin kasassa ku tali :lol:

Hittolainen kun olis itekin tajunnu ottaa kuumaliimapyssyn tuolta, parempihan se sillä on tehdä. Täytyy korjailla tota ohjetta joskus...
Veikkaisin että olisi helpompaa sulattaa sytkärillä sitä kuumaliimatankoa siihen päälle koska se kuumalaiiman pursotus sieltä pyssystä voi olla vähän hidasta.

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Lähetetty: 26.07.2011 13:22
Kirjoittaja Jonza
Ei se nyt hidasta ole. Ja ainahan sitä voi työntää sitä tikkua kädellä et tulee nopeemmin :D

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Lähetetty: 26.07.2011 13:39
Kirjoittaja Pekko
Häh, hidasta ?? Sulla taitaa olla tosi paska kuumaliima pistooli.

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Lähetetty: 27.07.2011 09:49
Kirjoittaja onkimato
Pekko kirjoitti:Häh, hidasta ?? Sulla taitaa olla tosi paska kuumaliima pistooli.
En ole paljoa tuota pistoolia käyttänyt, mutta siitä ainankin tulee sellaista ihan ohutta "rihmaa" Ehkä sitäkin saa säädettyä jostain. No kuitenkin :D

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Lähetetty: 25.08.2011 18:08
Kirjoittaja Häte
Ite annoin tänään kylmäspreitä tolle steariinimuotille ennenkuin irroitin, en tiedä kuinka kova se olisi ilman ollut mutta pakkaselle kun sen vetää nii pysyy tosi hyvin koossa :)

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Lähetetty: 25.08.2011 21:43
Kirjoittaja onkimato
Mitenkä kemiskametalli kestää kuumuutta?

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Lähetetty: 25.08.2011 22:59
Kirjoittaja MB93
Kyllä se ton sylinterin pintalämmön kestää.

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Lähetetty: 26.08.2011 16:12
Kirjoittaja Temetias
MB93 kirjoitti:Kyllä se ton sylinterin pintalämmön kestää.
Entä kestääkö se pysyä siinä sylinterin pinnassa? Jos on vaikka 60 hiekkapaperilla tai jollai raspilla karheuttanut sen pinnan niin ei se kait ihan heti siitä tipaha?

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Lähetetty: 26.08.2011 16:28
Kirjoittaja MB93
Mahdollisimman karheaks se kannattaakin jättää, ite vedin vain kolmesatasella paperilla ja loppujen lopuks alko lähtemään reunoilta irti tuo kemiski.

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Lähetetty: 27.08.2011 01:02
Kirjoittaja onkimato
Kuva
Steariinimuotti valmis! Vielä nykyisen sylinterin neutralisointi ja kemiskametallia.

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Lähetetty: 06.09.2011 18:18
Kirjoittaja krisuuu
Kiitti, tosi hyvä ohje! täytyypi kokeilla tota jos joskus 72cc ostan.

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Lähetetty: 16.09.2011 21:42
Kirjoittaja monkicc
mistä saa tota kemiallista metallii :D

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Lähetetty: 16.09.2011 21:43
Kirjoittaja T0by
piltema, motonet, prismat, tokmannit, mitä näitä tälläsiä on. plastic padding on parasta ainetta.

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Lähetetty: 18.09.2011 10:53
Kirjoittaja Temetias
Sit kanssii vähän kattoo jos tekee siit steariini muotista paksumman nii se tuppaa taipumaan koveraksi/kuperaksi (asd en muista kumminpäin ne meni) eli keskeltä on pinnassa kiinni, mut sit reunoilta on noussut 0,5-1,5mm. Haittaa siitä ei varmaan oo, sillä voihan ne hioa poies/hiotaankin

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Lähetetty: 15.10.2011 22:18
Kirjoittaja jockepappa
No nyt on asia topic ! Kiitos tiedosta ja kohtahan mulla on 140cc laillinen 48cc :D :roll:

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Lähetetty: 23.12.2011 21:10
Kirjoittaja Rahikaine
Eikös se alakerta oo aikas isohko josta voi sen huomata? :D + 140cc kuristaminen alle 65 nopeuksiin...

E:En haluu nipottaa turhista mutta eikös toi laillistaminen oo harhaanjohtavaa varsinkin otsikossa?

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Lähetetty: 23.12.2011 21:15
Kirjoittaja TemeZi
Siks se varmaa onki lainausmerkeissä :roll:

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Lähetetty: 23.12.2011 22:16
Kirjoittaja Mutkaputki
Siinähän tarkotetaan merkintää, eikä sitä sylinteriä :roll:

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Lähetetty: 23.12.2011 23:16
Kirjoittaja kurri
Nii, voishan siinä olla myös että väärentäminen, mutta sehän ois rikokseen yllyttämistä...

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Lähetetty: 23.12.2011 23:49
Kirjoittaja MB93
No tuohan on vähän kiertoilmaus, sen takia lainausmerkit. Paitsi että täähän on vaan rekisteröityneille, eli tuskin tänne nyt kauheasti viranomaisia eksyy...

Re: Sylinterin kuutiomerkinnän "laillistaminen"

Lähetetty: 24.12.2011 01:32
Kirjoittaja jjjesse
Kuumaliimalla on todellakin paljon parempi tehä toi merkintä kun tolla millä MB neuvoo.
Kuva

Saa paljon kestävämmän muotin ja muutenkin paremman, eikä varmasti hajoa keskenkaiken. :D