olen rassannut mankeja joskus -90luvun alussa ollessani mopo ikäinen eikä ikinä vastaavaa vaivaa ollut.
kyseessä on aito alkuperäinen -70luvun manki missä on jo iso tankki,ajo kilometreistä ja muusta ei ole mitään tietoa? mopo on seisonut käyttämättömänä +20v, se tuotiin talvella meille sillä tarkoituksella että sen saisi ajokuntoon taas. tankkiin ja kaasariin oli kuivanut bensat sisälle ja kaasutin oli pilalla sillä ei siitä saanut kanavia millään tongittua auki,mutta sain sen kuitenkin käymään ja vähän ajettuakin,MUTTA MOOTTORI SAVUTTI REILUSTI.
purin sen, porautin sylinterin,koneistutin kannen ja vaihdoin uudet venttiilit,kaasuttimen ym.
uusi mäntä tuli moposportista mikä on laadultaan todella huono!! lähetin männänrenkaat sinne takaisin ja sain uudet lähes yhtä huonot vaihdossa,öljyrenkaassa ei ollut päittäisvälystä ollenkaan ja puristusrenkaissa oli .30mm joten viilasin öljyrenkaaseen tiukan .20mm välyksen,renkaat eivät myöskään ole täysin pyöreät vaan kaartuvat kippuraan katkoskohdassa.
muuten mopo pelaa nyt hyvin,käy nätisti ym. MUTTA savuttaa edelleen?? olen varovasti käynyt ajamassa sitä sisään ilman vaikutusta,kokeilin ajaa öljytikku löysällä jos moottorin huohotus ei toimi ja sen takia työntää öljyä sylinteriin, ilman mitään vaikutusta
voiko öljyäminen johtua vain huonolaatuisesta männästä vai onko mankeissa ollut jotain muuta ongelmaa mistä pääsee öljyä sylinteriin/pakoputkeen?? voiko kansi olla halki? silloin paineet kyllä menevät öljytilaan sylinteristä, en ihan helposti usko tuota mäntä hommaa koska olen paljon pelannut auton moottoreiden ja moottoripyörän moottoreiden kanssa enkä ole törmännyt noin pahaan pakokaasujen öljyämiseen??? alkaa kohta ottamaan päähän koko homma ja 15v päivät lähenee,eikä savuttavaa mopoa ilkeä mihinkään viedä.