Päivää!
Tovi taas vierähtänyt viime päivityksestä.

Noh, tosiaan projektin varrelle tulikin
taas mutkia vaikka hommien piti sujua kohtuu yksinkertaisesti. Suurin syy siihen että hommat ei pahemmin ole liikkunut mihinkään suuntaan on se ettei yksinkertaisesti ole tiloja missä tehdä. Nykyinen vuokrahalli kun on jaettuna kolmen muun käyttäjän kanssa ja syystä tai toisesta kokivat hyvän käytöksen mukaseksi ottaa lähes kaiken tilan itselleen ja ilman lupaa siirtää minun romut neliömetrin alueelle hallin kulmaan.

Ukon kanssa nyt sitte lopullisesti haistatettiin vitut tälle vuokratoiminnalle ja heti kun suurimmat lumet alkaa olla maasta sulanut ja aurinko lämmittää kivasti niin aletaan rakentamaan takapihalle uutta tallia.
Mutta turhan paskan jauhannasta edetään siihen mitä on tehty ja tapahtunut. Tosiaan aikaisemmin mainitsin, että saatan tehdä uuden keulan nykyisen tilalle, koska se on tehty juostenkusten. Sisuskalut kilisee ja kolisee vielä sisällä ja kieltämättä en laittaisi täyttä luottoa edes sen kestävyydelle.

No ei kun tuumasta toimeen ja keula osiin. Kyseessä siis puolarin(?) keulan kiinaversio, liukuputket lähtee pyörittelemällä alhaalta holkit auki ja sitä rataa. Otin sisuskaluista suoraan yläkiinnikkeen ja jousen pois, porasin koulussa sorvissa jousen alakiinnikkeestä läpi reiän ja väänsin läpi M12 kierteen. Tällä tavalla siis sai tarpeeksi lyhyen, timmin ja helposti "säädettävän" keulan, jos on liian matala tässä kuosissa niin laitetaan yläpäähän vaan prikkaa väliin niin kauan että korkeus vaikuttaa hyvältä.
Poistin lampunkiinnikkeiden lisäksi keulaputkien takaa kaksi ilmeisesti vaijereille tarkoitettua korvakkoa. Tuo rattilukon(?) kiinnike vielä ihmetyttää, että mites helvetissä ton sais tosta napsastua pois? Jätin myös nuo heijastimien kiinnikkeet vielä keulaan kiinni, jonkinäkösiä ideoita niiden käytölle on pyörinyt mielessä.

Pyrin rälläköimään kiinnikkeet niin smuutisti pois kun vaan pystyi ja omasta mielestä turhaa alkaa enää mitään kittiä tuohon sotkemaan, korkeintaan valoa vasten peilaa pieniä aaltoja..
Otin huvikseni vähän havainnollistavaa kuvaa tuosta muokatusta etuloksusta jota en muistaakseni koskaan ole sen enempää näyttänyt. Tosiaan lyhensin sitä ottamalla etuosasta välistä 3-4cm siivun pois ja muovihitsasin ja kittasin takaisin kasaan. Samalla myös periaatteessa nostin lokasuojan kiinnityskohtaa parilla sentillä, jotta se tulisi siistimmin lähemmäs etukumia. Nykyisellä lyhyemmällä keulalla ja tällä muokkauksella renkaan luultavasti pitäisi asettua siististi lokasuojan sisään. Ehkä ainoa osa tähän mennessä johon en ole täysin tyytyväinen pohjien suhteen, mutta kelpaa minulle kuitenkin.
Vanteisiin olen saanut kittauksen suhteen pohjatyöt valmiiksi aikaa sitten, mutta tietääkseni niistäkään en ole koskaan kuvaa laittanut.
Aikaisemmin myös mainitsin että koulussa saattaisin tehdä uuden offsetin taakse, koska aikoinaan sekopäällä teetätetty on kieltämättä melko juosten kustu tehty lätkä nyt kun tietää koneistuksesta jotain.

Koulussa kun harjotustöiden pitää sisältää tänä vuonna mm. jonkun muun kuin paskaraudan työstöä, sorvissa katkasun ja jakopään käytön opettelu niin tässä nyt yhdistyy sitten kaikki nuo kolme. Manuaalikoneilla siis alumiinista työstän tuon, mutta pyörinyt myös mielessä että pitäiskö tehdä CNC-jyrsimellä vielä tuosta ulkoreunasta sellanen aaltoileva? Kuusi "upotusta" ulkoreunaan sulavasti, jokaisen pultin välin kohdalle aina. Mielipiteitä..?
Ja sitten viimesimpänä se merkittävin asia: Värimaailma.
Tosiaan aikasemmin laitoinki jo ton Gimpillä tehdyn muokkauksen ja vakuutuin siitä sen verran että oikeesti jopa pysyin niissä väreissä. Ruskee-valkosella teemalla siis mennään.

Koitan saada ensimmäiset testivedot tehtyä etuloksuun, t-palaan ja ehkä jopa yhteen vannelautaseen, mutta tää riippuu täysin siitä miten saan järjestettyä itelleni lämmintä tilaa maalata.
Tällä hetkellä työn alla on Skyteamin vakioiskareiden lyhennys oikeeseen mittaan, niistä kuvia sitten ku homma tehtynä. Päädyin niiden lyhentämiseen Hondalaisten sijaan ihan vaan täysin niiden paremman yleiskuosin ja kromijousen takia. Lisäksi
ostolistalla ois kohtuuhintanen puolarikone, kiinalainen tai Hondalainen, ei väliä kunhan toimii moitteetta.
Siinä kait ne tärkeimmät, jotain varmaan unohtu mutta eiköhän ne muistu mieleen seuraavaan päivitykseen mennessä. Lyökäähän kommenttia, mielipiteitä, ehotuksia ja sitä rataa!
