Keskustelua maalauksesta ja maaleista
Re: Keskustelua maalauksesta ja maaleista
Normaali spray maalin luulisi kestävän lohkossa, mutta bensaa ei tosin siedä. Vasaralakkakin toimii hyvin, sekä pensselöitynä, että spraynä. Kaikista parhainhan olisi jokin oikea "lohkomaali", kestää lämpöä ja erilaisia öljyjä ja bensoja. Pensselillä tosin saa aika hirveää pintaa jos ei ole hyviä suteja ja maalaustaitoa...
- Seat Ibiza Cupra 01
- Jinkku 08
- Honda 83 projekti
- Bashan 200cc projekti
- Jinkku 08
- Honda 83 projekti
- Bashan 200cc projekti
Ajattelin maalata rungon niin kuinka paljo vaatii taitoa purkaa manki osiin?
Honda Monkey 1994
Ei vaadi paljon taitoa. Kuhan osaat lenkkiavaimia ja räikkää käyttää niin pitäs onnistua.
Saisko mankin rungon maalin kestämään jos ensin hiekkapuhaltaa, sitten siveltimellä kerros hammeriten pohjamaalia, ja päälle musta spray?
110cc Skyteam Manki
Ite tekisin näin:
1. Hiekkapuhallus
2.Spray tai ruisku pohjamaali
3.Spray tai ruisku pintamaali
4.Joku hyvä ruiskulakka.
1. Hiekkapuhallus
2.Spray tai ruisku pohjamaali
3.Spray tai ruisku pintamaali
4.Joku hyvä ruiskulakka.
Nii. Mietin itekki tuota vaihtoehtoo. No, ei se auta kun kokeilla! 
110cc Skyteam Manki
-
kurri
- Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
hiekkapuhalluksen jälkeen rasvanpoistopesu, kompuroista tulee öljyä...
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Niin se rasvanpoisto on tosiaan aika tärkeää muistaa. Jos sen rungon hiekkapuhaltaa, niin kannattaa lähiaikoina jo pohjamaalata se, ettei runko lähde ruostumaan
.
Riittääkö 1dl maalia (ilman ohenteita) mankin vanteiden huuliin, USD:n t-paloihin ja pariin pikkupikkuosaan? Ja onko tuommonen kultanen maali jotenkin kalliimpaa? (https://www.flickr.com/photos/107945889 ... 215701094/)
Milläs ootte putsannu osia ennen maalausta, ite putsailin tinnerillä, mutta ope ehdotti jotain pentseeniä vai mitä se oli
Milläs ootte putsannu osia ennen maalausta, ite putsailin tinnerillä, mutta ope ehdotti jotain pentseeniä vai mitä se oli
Riittää varmaan 1 dl. Itse ottaisin kuitenkin hiukan enemän jos sattuu tulemaan maalatessa virheitä. Tai niin kuin minulle kävi että muovinen maalipurkki halkesi ja maalit valu pöydälle ja lattialle
. Minä maalasin mankin tankin puolillaan olevalla miranolin pienellä maali purkilla. Ja maaliakin jäi vielä pikkasen jäljelle.
-
Jarzamaza97
Terve! Olen ruiskumaalausta alottelemassa mutta aika vähän tietoa löytyy
Motot.net:iä olen lukenu mutta en ymmärtäny kunnolla
Olis pari kysymystä porukalle jokka näitä on tehny
1. Mistä hyvä ruisku?(yläpuolisella säiliöllä oleva tottakai pitäis olla)
2. Mistä maalit?
3. Miten ruiskunpuhdistus? pitääkö tehdä joka kerroksen välillä puhdistus?
4. Kuinka paljon piettää taukoa kerrosten välillä?
5. Kun maalaan pohjamaalin niin milloin voin vetää pintamaalin?
6. Voiko samaa ruiskua käyttää pohjamaalaukseen ja pintävärin vetämiseen? entä lakkaamiseen?
Vaikka kysymysten perusteella vaikutan vasta alkajalta niin se johtuu siitä että haluan varmistaa nämä asiat ensin ennenku rupean koko ruiskun ostoon, eli ei kiitos sitten vittuilua näistä
Kiitokset jo etukäteen vastaajille!
Motot.net:iä olen lukenu mutta en ymmärtäny kunnolla
Olis pari kysymystä porukalle jokka näitä on tehny
1. Mistä hyvä ruisku?(yläpuolisella säiliöllä oleva tottakai pitäis olla)
2. Mistä maalit?
3. Miten ruiskunpuhdistus? pitääkö tehdä joka kerroksen välillä puhdistus?
4. Kuinka paljon piettää taukoa kerrosten välillä?
5. Kun maalaan pohjamaalin niin milloin voin vetää pintamaalin?
6. Voiko samaa ruiskua käyttää pohjamaalaukseen ja pintävärin vetämiseen? entä lakkaamiseen?
Vaikka kysymysten perusteella vaikutan vasta alkajalta niin se johtuu siitä että haluan varmistaa nämä asiat ensin ennenku rupean koko ruiskun ostoon, eli ei kiitos sitten vittuilua näistä
Kiitokset jo etukäteen vastaajille!
1. Meillä on bilteman yläsäiliöllinen ruisku ja se on ihan hyvä. Sitten iskä osti motonetistä hieman pienemmällä säiliöllä oleva ruiskun, niin itse olen tykännyt siitä enemmän
. Eli ostaisin motonetistä tämän ruiskun. Tottakai bahcon yms. laatumerkkien ruiskut on parempia mutta kyllä nuo halvemmatkin menee ihan hyvin esim. mankin maalaamisessa.
2. Maalit kannattaa ostaa ihan automaalikaupasta, mistä saa varmasti laadukkaita tuotteita. Jos kuitenkin haluaa tilata maalit netistä niin Automaalit.net on hyvä verkkokauppa.
3. Ruiskun puhdistuksen ohjeet tulevat aika usein ruiskun mukana. Eli purat ruiskun osiin ja sitten liuottimella putsaat kaikki osat. Tai sitten helpommin laitat vaan liotinta säiliöön ja puhallat ne pihalle.
4. Riippuu maaleista. Kysy samasta paikasta mistä ostat maalit.
5. Sama kuin edellinen.
6. Kyllä, kunhan puhdistat ruiskun aina välillä
.
2. Maalit kannattaa ostaa ihan automaalikaupasta, mistä saa varmasti laadukkaita tuotteita. Jos kuitenkin haluaa tilata maalit netistä niin Automaalit.net on hyvä verkkokauppa.
3. Ruiskun puhdistuksen ohjeet tulevat aika usein ruiskun mukana. Eli purat ruiskun osiin ja sitten liuottimella putsaat kaikki osat. Tai sitten helpommin laitat vaan liotinta säiliöön ja puhallat ne pihalle.
4. Riippuu maaleista. Kysy samasta paikasta mistä ostat maalit.
5. Sama kuin edellinen.
6. Kyllä, kunhan puhdistat ruiskun aina välillä
-
kurri
ruiskua ostaessa kannattaa katsoa millainen suutin siinä on. Jos suutin on hyvin iso niin sillä ei oikein voi muuta maalata kuin työkonemaalia tai pohjamaalia.
Ja omasta kokemuksesta voin sanoo että kannattaa _aina_ repiä se ruisku auki ja putsata. varsinkin happopohjamaali ja epoksimaali on sellasia että ne on pakko putsata heti, muuten on ruisku entinen. (ja puhdistukseen kantsii ostaa oma litku eikä maalin ohennin, se on halvempaakin, kunhan vaan on oikea koostumus käytettävälle maalille.)
Vesimaalit on kivoja kun "pesuainetta" tulee hanasta. Voi vaikka upottaa pyssyn ämpäriin ja pitää liipasinta pohjassa niin suurin osa pesusta on jo siinä.
Ite suosin hvlp-tyyppisiä, ne ei kuluta niin paljon ilmaakaan niin voi pienemmällä kompuralla maalailla.
Ja omasta kokemuksesta voin sanoo että kannattaa _aina_ repiä se ruisku auki ja putsata. varsinkin happopohjamaali ja epoksimaali on sellasia että ne on pakko putsata heti, muuten on ruisku entinen. (ja puhdistukseen kantsii ostaa oma litku eikä maalin ohennin, se on halvempaakin, kunhan vaan on oikea koostumus käytettävälle maalille.)
Vesimaalit on kivoja kun "pesuainetta" tulee hanasta. Voi vaikka upottaa pyssyn ämpäriin ja pitää liipasinta pohjassa niin suurin osa pesusta on jo siinä.
Ite suosin hvlp-tyyppisiä, ne ei kuluta niin paljon ilmaakaan niin voi pienemmällä kompuralla maalailla.
-
Jarzamaza97
kiitokset mangolle ja kurrille vastauksista
selvensi jo paljon!
Olisko hyvä ruisku? Hinta ei ainakaan ole paha
Ruisku tulee mankin maalaus käyttöön pääasiassa ku olis ainaki 4 hondaa ja jinkku maalattavana
http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... %2C4ruisku
Maali asiaa pitää kysellä maalikaupoista sitten ku alkaa maalailemaan
Olisko hyvä ruisku? Hinta ei ainakaan ole paha
Ruisku tulee mankin maalaus käyttöön pääasiassa ku olis ainaki 4 hondaa ja jinkku maalattavana
http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... %2C4ruisku
Maali asiaa pitää kysellä maalikaupoista sitten ku alkaa maalailemaan
Meidän bilteman ruisku on ihan samanlainen
. En kyllä muista mikä suutin meillä on siinä.

Tässä siis se meidän bilteman ruisku.
Tässä siis se meidän bilteman ruisku.
-
kurri
En ite omista sitä biltemalaista, mutta hipelöitynä kaupassa se vaikuttaa hintaisekseen oikein hyvältä. Rosterineula ja suutin niin ei syövy vesiväreilläkään.
http://www.biltema.fi/fi/PAXNews/201421 ... sku-15012/
Taitaa olla suora kopio vanhasta iwatasta.
http://www.biltema.fi/fi/PAXNews/201421 ... sku-15012/
Taitaa olla suora kopio vanhasta iwatasta.
^Joo täysin identtistä ruiskua saa/on saanut myös Gern-merkkisenä.
Mulla on tuommonen biltema ruisku. Nykyisin käytän sitä lähinnä pisteosien ja pohjamaalin maalaamiseen. Toimii harrastelussa ihan kohtuullisesti, mutta ei sillä mitään näyttely kelpoista pintaa saa.
Se on hintaansa nähden ihan pätevä, mutta yleisarvosana on tyydyttävä.
Itellä hajos siitä tuo "maali viuhkan" säätö, mutta eipä se juurikaan haittaa.
Mulla on tuommonen biltema ruisku. Nykyisin käytän sitä lähinnä pisteosien ja pohjamaalin maalaamiseen. Toimii harrastelussa ihan kohtuullisesti, mutta ei sillä mitään näyttely kelpoista pintaa saa.
Se on hintaansa nähden ihan pätevä, mutta yleisarvosana on tyydyttävä.
Itellä hajos siitä tuo "maali viuhkan" säätö, mutta eipä se juurikaan haittaa.
Old subarus never die
they just get faster...
they just get faster...
-
Jarzamaza97
Eli varmaan kannattaa biltemasta tilata ruisku ku niin halpa
saako tuolla sitten semmosta pintaa että viittii vettää hondien tankit orkkis sävyyn ennen orkkis tarrojen lätkimistä? Siis että olis vähintään alkuperäsen tasosta pintaa
Kyllä sillä saa, jos osaa maalata hyvin
. Älä lähde maalaamaan suoraan mopoja, vaan harjoittele eka jonnekkin muualle.
-
Jarzamaza97
joo tottakai harjoittelen muualle
Mutta kiitokset vielä kaikille vastauksista!
Mitenkähän mahtaisi kestää jos maalaa tankin ihan vaan motonetin maston-spraylla? Jos ottaa vanhan maalin hiekalla pois ja rasvanpoisto, sitten maali ja päälle joku spreilakka?
110cc Skyteam Manki
Kestää se spraykin tankissa, mutta ruiskulla ja kunnollisilla maaleilla tulisi kestävämpi. Muista pohjamaalaus
. Tankki kannattaa muuten hiekkapuhaltaa aika varovasti, ettei tule lommoja.
Kestääkö miranol hyvin bensaa ilman lakkaakin? Onko joku muu parempi maali ruiskulla maalattavaksi jos maalaa rungon, tankin yms..
110cc Skyteam Manki
-
kurri
Melkein mikä vaan on parempaa ruiskutettavaksi kuin miranol. Kuten tikkurilan tuotesivukin sanoo se on "hyytelömäinen" tehty lähinnä pensselillä vedettäväksi.
Esim hammeriten purkkimaalit toimii ihan ok. Laimennuksen kanssa vaan pitää olla tarkkana, muuten valuu helposti.
Suosittelen kuitenkin automaalien käyttämistä.
Esim hammeriten purkkimaalit toimii ihan ok. Laimennuksen kanssa vaan pitää olla tarkkana, muuten valuu helposti.
Suosittelen kuitenkin automaalien käyttämistä.
Mun Monkeyn tankki on maalattu punaiseksi miranolilla, ja on kestänyt tähän mennessä yllättävän hyvin.