Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Alueen säännöt
• Kirjoita selkeästi!
• Pysy aiheessa!
• Älä tee lainaushirviöitä! Ei yli 2 lainausta sisäkkäin!
• Muokkaa! Älä kirjoita uutta peräkkäistä viestiä lyhyen ajan sisällä!
• Kirjoita selkeästi!
• Pysy aiheessa!
• Älä tee lainaushirviöitä! Ei yli 2 lainausta sisäkkäin!
• Muokkaa! Älä kirjoita uutta peräkkäistä viestiä lyhyen ajan sisällä!
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Ööö... ei. Ne lisäaineet on siinä moottoriöljyssä itessään (tai joissain öljyissä ei ole) laitettu tehtaalla, ei niitä erikseen saa mistään.
Teho korvaa taidon.
Audi Club Finland
Audi Club Finland
Ei mun käsittääkseni tuolla ekalla numerolla oo juurikaan merkitystä, sillä sehän meinaa voitelukykyä kylmänä. Kesällä siis esim 10w-50 öljyt on hyvät, tosin ite oon pärjänny aina 10w-40.Partanen kirjoitti: Ilmajäähdytteisessä koneessa kesällä vähintään 15w-jotain, ellei jopa 20w-jotain.
Ensimmäinen numero kertoo öljyn jäykkyyden, eli viskositeetin, kylmänä. Nuo lukemat ovat jonkinnäköisiä suhdelukuja, joita ei aina tavallinen ihminen (esim. minä) pysty täysin ymmärtämään. Se on varmaa, että ne eivät kerro mitään öljyn laadusta, vaikka niin joskus luullaan. 20w-50 voi siis olla paljon parempaa kuin 0w-40, riippuen käyttökohteesta. Siitä olen myös varma, että ensimmäisellä numerolla on vaikutusta öljyn jäykkyyteen kuumanakin. Koska viimeinen luku kertoo jäykkyyden n. 100 asteessa (muistaakseni), niin silloin 10w-40 ja 20w-40 ovat yhtä jäykkiä/paksuja siinä sadassa asteessa. Mutta erot näkyvät siinä vaiheessa, kun öljyn lämpö on yli tuon sadan asteen. En uskalla lonkalta heittää kuinka kuumaa öljy on ilmajäähdytteisen koneen keinuvivun ja venttiilinvarren välissä. Tai vaikkapa sylinterin ja männän välissä. Mutta paaljon kuumempaa kuin tuon 100 astetta kuitenkin. Siksi olisi tärkeää, että öljy on tarpeeksi paksua kuumana.Masi kirjoitti: Ei mun käsittääkseni tuolla ekalla numerolla oo juurikaan merkitystä, sillä sehän meinaa voitelukykyä kylmänä. Kesällä siis esim 10w-50 öljyt on hyvät, tosin ite oon pärjänny aina 10w-40.
10w-40 on varmasti sopiva öljy ympärivuotiseen mopokäyttöön. Mutta jos kuutioita on enemmän, tai ajelee pelkästään kesäisin, niin paksumpi öljy saattaa sittenkin voidella paremmin.
Harmi ettei monkeytisä käy se öljyasiantuntija mikä maniaan aikanaan kirjotteli niitä juttuja, se oli joku vanhempi mies jolla oli jotku sivutki öljyistä.
Kyllähän netistä löytyy juttua öljyistä ja niiden ominaisuuksista. On vaan melko puuduttavaa ja aika vievää luettavaa. Varminta on silti valita öljy moottorivalmistajan suositusten mukaan. Myyjät haluavat myydä aina sitä, mitä hyllyssä sattuu olemaan, ja missä on parhaat katteet. Valitettavasti myyjät eivät aina tiedä, eivätkä voi toisaalta muistaakaan, mikä mihinkin moottoriin parhaiten sopii.
Mitä öljyä suosittelette vanhaan 72cc puolariin? Talvikin lähestyy ja pitää sillonki päästä ajelee.
10w-40 mineraaliöljy.
Mutta mutta, eikös mineraaliöljy ole vähän huonoa talvipakkasille? Ite en ainakaan laittaisi mitään lisäaineetonta mineraalia talveksi kun siinä on huono pakkaskestävyys, eikä se näin ollen suojaa moottoria kylmänä.
Siihen loppui kiire kun mä Mersun hommasin!
onne mineraalitkin ympärivuotiseen käyttöön.
-
kurri
- Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
moniaste-mineraaliöljy toimii ihan hyvin, on niitä yksiaste öljyjäkin mutta ne on sitten jotain ruohonleikkuri tai lentokonekamaa.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Eikä sen pakko ole olla juuri nimenomaan mineraalia, pidin itse siellä 10w-40 mp-öljyä, olikohan motulin 5100:a.
Kokeilin kyllä erilaisia mineraaliöljyjä, myös hondan omia, tuntui motulilla vain paremmin toimivan, suurin ero oli että vaihteet napsuivat hiljaisemmin.
Kokeilin kyllä erilaisia mineraaliöljyjä, myös hondan omia, tuntui motulilla vain paremmin toimivan, suurin ero oli että vaihteet napsuivat hiljaisemmin.
Synteettiset öljyt ovat eri juttu, niissä kun pitää olla lisä-aineistus kytkintä varten, että toimivat. Motul 5100:ssa lisä-aineet näyttäisi olevan. Mineraaliöljyt eivät tarvitse lisä-ainetta, ja ovat halvempia, mutta riittäviä mankiin ja sen kopioihin.
Lämpeneekö 72cc isomman kaasarin kans yleensä paljo enemmän kuin vakio? Tuntuu että lämpenee heti kunnolla jo hetken ajelun jälkeen. Ostin kyllä jo synteettiset 15w50 öljyt mutta aattelin ajaa sisään nuilla 10w-40 mineraaliöljyillä koska eikö mineraali öljyt ole sisäänajosa paremmat?
-
kurri
onhan siinä enemmän puristuksia ja enemmän virtausta läpi niin periaatteessa kun tehot nousee myös hukkateho (lämmöntuotto) nousee kun hyötysuhde ei juurikaan parane.
Mutta saattaa käydä laihalla jos tuntuu siltä että lämpiää äkkiä... tsekkaa vielä imuvuodot.
Ainakin ilmavoimilla uudet lentokonemoottorit sisäänajetaan mineraaleilla.
(tai ainakin ajettiin...mäntäkoneet siis)
Mutta saattaa käydä laihalla jos tuntuu siltä että lämpiää äkkiä... tsekkaa vielä imuvuodot.
Ainakin ilmavoimilla uudet lentokonemoottorit sisäänajetaan mineraaleilla.
(tai ainakin ajettiin...mäntäkoneet siis)
Joo, laskin jo eilen pykälän neulaa, 10 kilsan rauhallisen ajon jälkeen jo niin kuuma ettei magneetonkopasa voi pitää kättä. Vois kokeilla laskea neulaa vielä toisen pykälän, tuntuu kumminki toimivan kohtuu hyvin nuilla säädöillä 
Neulaa laskemalla seos laihenee entisestään. Laiha seos, kuuma moottori.
Jaaha, ollu näköjään ajatus taas hukasa
. Eli laskin neulan prikkaa, nyt oon laskenu sitä 2 pykälää ja nyt alko tuntumaan hyvältä. Vastaa kaasuun paremmin ja kymmenen kilsan ajon jälkeen lämmöt ihan kohtuullisia. Himottais jo päästä kokeileen huippuja mutta vasta n.40 kilsaa takana tuolla 72 setillä.
Noniin, tuli sitten hankittua ensimmäinen manki tähänkin taloon. Eli nyt sitten pitäis alkaa tarkistelemaan öljyjä, niin kysyisin nyt sitä, että missä asennossa mankin kuuluu olla öljyjä tarkistettaessa? Eli jalallaan vai suorassa?
suorassa ja tikkua ei saa kiertää kiinni!
Lukeeko se Monkeyn ohjekirjassa, että tikkua ei saa kiertää kiinni öljyn tasoa mitattaessa?
Skyteam-ohjekirjat eivät nimittäin kerro asiasta mitään. Öljynvaihdon yhteydessä kun lisää valmistajan ilmoittaman 0.8litraa öljyä koneeseen, niin öljyntaso tikulla mitattuna on ylärajassa vain siinä tapauksessa, että tikun kiertää pohjaan. Jos tikkua ei kierrä pohjaan, on oljytikun asteikko kastunut vain puoliväliin saakka. Tästä olen päätellyt, että tikun pitää olla pohjassa, kun öljyn määrää mittaillaan.
Liikakaan öljy siellä koneessa ei ole hyväksi.
Skyteam-ohjekirjat eivät nimittäin kerro asiasta mitään. Öljynvaihdon yhteydessä kun lisää valmistajan ilmoittaman 0.8litraa öljyä koneeseen, niin öljyntaso tikulla mitattuna on ylärajassa vain siinä tapauksessa, että tikun kiertää pohjaan. Jos tikkua ei kierrä pohjaan, on oljytikun asteikko kastunut vain puoliväliin saakka. Tästä olen päätellyt, että tikun pitää olla pohjassa, kun öljyn määrää mittaillaan.
Liikakaan öljy siellä koneessa ei ole hyväksi.
no senhän kuuluu olla siinä sen asteikon välissä ja ei traktoreissa tai ym. kaan kierretä mittatikkua pohjaan.
Alfa Merin mopokirjassa sanottiin ainakin hondan kohalla että tikkua ei saa kiertää pohjaan.
- Arguing on the internet is like the special Olympics... even if you win, youre still retarded.
-
monkey-speed
Joo ei saa kiertaa hondassa pohjaan. Mulla on muuten tossa Skyteamissa öljytilavuus 0.9litraa, johtunee tästä vanhemman mallisesta moottorista?
Kaikkia vammoja ei voi korjata. Asennevamman voi. Käytä turvavyötä.
syyllinen.fi
Turbo-Saabin ratissa kelpaa hymyillä!
syyllinen.fi
Turbo-Saabin ratissa kelpaa hymyillä!
Kai se öljymäärä saa olla mittatikun ylärajassa öljynvaihdon jälkeen. On siinä sitten vähän varaa öljyä kuluakin. Niissä traktoreissa mitä minä olen käyttänyt ja nähnyt, on ollut kierteetön mittatikku niinkuin autoissakin. Ja kierteetön tikkuhan menee pohjaan kiertämättäkin, eli siinä on vain yksi tapa mitata.BT kirjoitti:no senhän kuuluu olla siinä sen asteikon välissä ja ei traktoreissa tai ym. kaan kierretä mittatikkua pohjaan.
Tikkurilassa on kauppa, joka huoltaa kiinalaisiakin skoottereita. Olivat neuvoneet Hondakopion mittatikun kääntämään kiinni aina öljyntasoa mitattaessa.
Itse uskon, että tikun pohjaan ruuvaamalla saa tarkimman tuloksen. Se ei voi myöskään olla pahasti väärä se tulos, kunhan vaan pitää öljytason yli puolivälin.
-
kurri
Hondan ohjekirjakin kehottaa mittaamaan kiertämättä kiinni, minä uskon ainakin sitä.
(tarkastaa voi: http://www.brandt.fi/honda/mp/ohjekirja ... class&a=15 )
Mitäs skytarin ohjekirja sanoo?
(tarkastaa voi: http://www.brandt.fi/honda/mp/ohjekirja ... class&a=15 )
Mitäs skytarin ohjekirja sanoo?