Sivu 1/2

Sylinterikannen kasaus

Lähetetty: 11.01.2012 21:47
Kirjoittaja Jesse95
En tällästä täältä löytänyt, joten ajattelin tälläsen tehdä. :roll: Modet voi poistaa jos turhaksi näkevät!

Kaikki lähti siitä, kun tokzz kyseli, että voinko tulla kasailemaan hänen kannen ja koko moottorin, mutta en nyt kerkiä talvella lähtemään mihinkään kauemmas, joten otin pelkän kannen kasattavaksi. Siinä samassa ajattelin, että vois tehdä oppaaseen tälläsen jutun tästä, kun en oo ennen löytänyt. Mutta nyt itse asiaan.

Alku katsaus

Työkalut joita käytin.
Kuva

Itse kannen runko + sisälmykset. (110cc kansi kyseessä)
Kuva

Kasaus

Kannen kasauksen aloitin asentamalla venttiilin, venttiili jouset ja venttiilijousien lautaset.

Venttiilijouset rutistin kasaan itse tehdyllä puristimella, joka toimii erinomaisesti!
Kuva
Kuva
Kuva
Seuraavaksi asettelin venttiilien lukkolaippoja kiinni, käytin apuna nokkapihtejä, aina ei mene ensimmäisellä kerralla lukkolaippa koloonsa, joten magneettinen pieni talttapää ruuvimeisseli on hyödyllinen tässäkin tilanteessa, itse en sitä tarvinnut.

Lukkolaipat:

Kuva

Nokkapihdit + lukkolaippa:

Kuva

Hetikun lukkolaipat on asennettu kunnolla kiinni, niin voi ottaa puristimen irti. Seuraavaksi tietysti toiseen venttiiliin samanlainen operaatio! HUOM. Jos ei puristinta omista/ voi tehdä, niin voi kampea 13mm kestävällä lenkki avaimella jousta kasaan, joka on khyllä aivan p**seestä, varsinkin kun ei onnaa ekoilla kerroilla. :|

Kuva

Seuraavaksi otin nokka-akselin "työn alle", eli ihan vaan vaseliinilla kävin läpi liukupinnat + laakerit, jotta voitelee ainakin sillä hetken, öljykin kelpaa ihan hyvin.

Kuva

Nokka-akseli asennettuna kanteen kiinni, varovasti kun laittaa niin ei tule kolhittua nokka-akselin nostoja.

Kuva



Kun nokka-akseli on laitettu kanteen kiinni, niin vuorossa keinuvipujen asennus, ja keinuvipujen akselien kiinni laitto.
Kuva

HUOM: keinuvipujen akseleissa on toisella puolella 8mm sisäkierteet, joihin sopii tietysti 8mm pultit 13mm kannalla (yleensä). Kierre puoli kuuluu laittaa kannesta ulospäin menemään, koska huolto/purkaus vaiheessa saa tökättyä akselin sisälle 8mm pultin jonka avulla sen voi vetää ulos sieltä, muutoin on aika hankalaa, taikka se tulee jo ihan kantta heiluttamalla ulos!

Jos tarkasti katsoo, niin voi nähdä kierteet keinuvivun akselin sisällä!
Kuva

Ajattelin myös voidella öljyllä keinuvipujen liukupinnat, keinuvivussa on pieni voitelu reikä jo vakiona, jotta se saisi voitelua, siitä reiästä tippa kannulla ruuttasin sisälle hieman öljyä.

Kuva


Venttiili välys

Seuraavaksi ihan extrana ajattelin myös venttiili välykset säätää, mankin ohjekirjassa lukee, että välys on oltava 0,05. Jotkut käyttävät pakopuolelle 0,10 hieman viritetyissä koneissa. :roll:

Työkalut joita käytin.

Eli:
- Nokkapihdit, oikeasti kuuluisi olla tähän tarkoitukseen tehty työkalu, mutta en sillaista omista!
- Välysmitta (0,05)
- 9mm lenkkiavain

Kuva

Työkalut oikeisiin paikkoihin asetettuna kuvan ajaksi.

Kuva

Nokkapihtien kanssa pidin kiinni neliskanttisesta "nysvästä" ja 9mm lenkkiavaimella kiristin, muista että välysmitan kuuluu liikkua tahmeasti venttiilin ja keinuvivun välissä, ei saa jäädä kokonaan väliin, eikä saa olla väljystä, muutoin menee liian isoksi välys = kilisee koneessa epämukavasti! :lol:

Kuva

Valmis

Kuva

Kansi on minun osaltani valmis, eli nokkarattaan ym kasauksen hoitaa tokzz itse kotona, ja tietysti sivulätkät pitää asentaa ym.

Toivottavasti tästä oli edes jotakin hyötyä jollekkin, ja en tosiaan itse nopeeti kun katsosin, niin tällästä ohjetta löytänyt.


- Jesse95

Re: Sylinterikannen kasaus

Lähetetty: 11.01.2012 22:14
Kirjoittaja Tokzz
Tästähän tuli perhanan hyvä ohje (Y) Nyt voin ainakin lyödä hyvillä mielin kannen kiinni koneeseen eikä tarvi pelätä että venat irtoaa ittekseen :lol:

Re: Sylinterikannen kasaus

Lähetetty: 11.01.2012 22:15
Kirjoittaja petsku
Hyvä ohje! (Y) Pitäis itekkin tehdä tuommoinen puristin.

Re: Sylinterikannen kasaus

Lähetetty: 11.01.2012 22:51
Kirjoittaja T0by
Tosta sisälmys kohdasta puuttuu ne prikat jotka tulee kannen- ja venttiilinjousen väliin. Niitten isojousien alle kantta vasten siis.

Edit. ja purkaessa on hyvä laittaa imu ja pakopuolen osat erikseen vaikka nimettyihin purkkeihin jne. Kun sitte jos menee sekasin niin voi olla vähä alkukankeutta, vähän niinkuin vanhoille ketjuille uudet rattaat tai siis sillein :D en tiiä tajusko joku :roll: Kuluneisuus eroa.

Re: Sylinterikannen kasaus

Lähetetty: 11.01.2012 22:58
Kirjoittaja ise95
Hyvä ohje! (C) Tollanen venttiili jousi puristin on ois kyllä kätevä, kun ite oon aina kikkaillu ne jollain putkenpätkällä sinne. :D

Re: Sylinterikannen kasaus

Lähetetty: 11.01.2012 23:01
Kirjoittaja Jesse95
T0by kirjoitti:Tosta sisälmys kohdasta puuttuu ne prikat jotka tulee kannen- ja venttiilinjousen väliin. Niitten isojousien alle kantta vasten siis.

Edit. ja purkaessa on hyvä laittaa imu ja pakopuolen osat erikseen vaikka nimettyihin purkkeihin jne. Kun sitte jos menee sekasin niin voi olla vähä alkukankeutta, vähän niinkuin vanhoille ketjuille uudet rattaat tai siis sillein :D en tiiä tajusko joku :roll: Kuluneisuus eroa.

Totta puhut. :D Mutta khyl mä ne itse ulkoolta muistan aina, ym. :D

Re: Sylinterikannen kasaus

Lähetetty: 21.04.2012 19:08
Kirjoittaja SaMito
Ihan vinkkinä jos ei jaksa mitään puristimia ruvata väsäämään niin noita jousia voi puristaa myös 14mm lenkillä.
Ite aina käyttäny sitä konstia.

E: eiku perskeles se olikin jo sanottu, kannattais lukee ennenku rupee pätemään :D !

Re: Sylinterikannen kasaus

Lähetetty: 07.05.2012 08:27
Kirjoittaja Allu95
Nuo kuvat ois kannattanu upata jonnekki muualle ku Aijaa sivulle.
Mulle ei enään kaikki kuvat näy.

Re: Sylinterikannen kasaus

Lähetetty: 07.05.2012 17:15
Kirjoittaja Juhis
Uppaa kuvat muualle, koska ei näy ;(


joo, aijaa on hanurista.. ei tarvi kommentoida enempää kuvien puuttumista -kurri

Re: Sylinterikannen kasaus

Lähetetty: 11.06.2012 10:48
Kirjoittaja Jesse95
Juu itekki huomasin vasta äskön, että kuvat on lähteny kävelemään jonnekkin. Lisään uudet kuvat jossaki vaiheessa kunha kerkiän! (Y)

Re: Sylinterikannen kasaus

Lähetetty: 23.07.2012 20:58
Kirjoittaja kori
Jesse hei nyt vauhtii ku pitäs kansi purkaa/ kasata pikinmiten :mrgreen:

Re: Sylinterikannen kasaus

Lähetetty: 09.08.2012 11:16
Kirjoittaja vadekinGi
saiskos 50cc s-kannen kasaus myös ku se olisi tarpeen? :oops:

E: vai onko jo semmonen ohje?

Re: Sylinterikannen kasaus

Lähetetty: 09.08.2012 11:57
Kirjoittaja JCQ
Öö täh? Tuossa ylhäällähän se ohje on. :lol:

Re: Sylinterikannen kasaus

Lähetetty: 09.08.2012 14:04
Kirjoittaja kori
Kiitos (Y)

Re: Sylinterikannen kasaus

Lähetetty: 26.08.2012 00:08
Kirjoittaja interceptor
Semmonen pikku vinkki kanssa jota oon käyttäny aikasemmin , kun laittaa lukkokiiloja paikalleen niin ennen sitä pyöräyttää vaseliinia retainerin reikään ja venttiilin varren päähän niin pysyy kiilat paljon paremmin paikallaan.

Re: Sylinterikannen kasaus

Lähetetty: 10.04.2013 22:34
Kirjoittaja pjh
Tuossa tuo pieni video jos jotaki jeesais vähän edes?
itse siis käytän liimapuristinta ja 13mm lenkkiä
http://www.youtube.com/watch?v=9UwPfZwigzU
(kiireellä tekastu joskus aikoinaa stunelle joka ei osannut kantta kasata)

Re: Sylinterikannen kasaus

Lähetetty: 07.05.2013 17:55
Kirjoittaja FoxRacing96
Millä tuo nokka-akseli on kiinni kannessa kun ittellä nyt ainaki heiluu aika paljon?

Re: Sylinterikannen kasaus

Lähetetty: 16.07.2013 16:15
Kirjoittaja Samperi
Itse kans pohdin miksi keinuvivut heiluu ku hyrskyttää kantta,ja nokka-akseli lähtee paikoiltaan,Mikäs vois olla asennettu pielee?

Re: Sylinterikannen kasaus

Lähetetty: 16.07.2013 22:42
Kirjoittaja Juhis
Ei mikään?

Re: Sylinterikannen kasaus

Lähetetty: 17.07.2013 01:45
Kirjoittaja Samperi
no mitä persettä:D kuuluuko niitte muka vähä hölistä? toki en niitä pääty,sivulätsiä laitellu viel kiinni :think:

Re: Sylinterikannen kasaus

Lähetetty: 17.07.2013 13:43
Kirjoittaja Juhis
Siis kyllä se nokka-akseli voi sieltä valahtaa pois?

Re: Sylinterikannen kasaus

Lähetetty: 17.07.2013 19:22
Kirjoittaja Samperi
mjaaa,ku ei tossa toisessa kannessa johon ei oo koskettu niin hölise pois ku vähä ravistaa:D

Re: Sylinterikannen kasaus

Lähetetty: 05.09.2013 14:20
Kirjoittaja petsku
No kyllä se aika vaativa homma jos ei omista puristinta, jolla saa venttiilin jousen kasaan, mutta kyllä se kaverin kanssa onnistuu. Sitte pitää olla joku n.venttiilinlautasen kokoone putki, jonka päästä on leikattu puolet pois. Eli kasausvaiheessa painetaan jousi ja lautanen sillä putkella kasaan ja toinen laittaa sokat paikoilleen siitä aukosta joka tehtiin siihen putkeen, joka sekin vähä paskamainen homma ku toinen sokista pitää saada täsmälleen oikeelle kohtaa. Hermoja raastavaa voi olla mut pitäis se heetken yrittämällä onnistuu. :D Sitte kannattaa vasaralla vähä hakata siihen ku ne on kasattu, että sokat asettuu paikoilleen. Itse kumit lähtee pihdeillä irti ku jousiasetelma on irti.

Ei niitä välttämättä tarvi vaihtaa. Lähinnä jos sieltä vuotaa öljyä palotilaan ja manki savuttaa, nii sitte ne voi vaihtaa. Ja tohon savuttaamiseen vaikuttaa muutkin ku nuo venttiilinvarren kumit

Re: Sylinterikannen kasaus

Lähetetty: 05.09.2013 15:43
Kirjoittaja Monketti
Okei onko 50cc ja 72cc venttiilivarren kumit saman kokoisia vai onko niitä erilaisia? Attelin että vaihdan männän öljyrenkaineen ja ne kumit jos lakkais syömästä öljyä ja savuttamasta. Katosi meinaa puolet öljyistä kun ajoin kaverilta kotio.

Re: Sylinterikannen kasaus

Lähetetty: 05.09.2013 16:17
Kirjoittaja petsku
Riippuu kannesta mut luulen et perus kansis kaikis sama.

Itellä ku manki leipas kerran, niin söi vastaavasti öljyä. Jotenka koko mäntä kannattais vaihtaa ja ehkä pyttyki jos se on joku hondan kulahtanu pytty.. :D Eipä nämä kiina pyttymäntä setit paljoa maksa. Porauttaminenki olis vaihtoehto, mutta voi tulla kalliimmaksi ku uus pytty ja mäntä.