Sylinterikannen kasaus
Lähetetty: 11.01.2012 21:47
En tällästä täältä löytänyt, joten ajattelin tälläsen tehdä. Modet voi poistaa jos turhaksi näkevät!
Kaikki lähti siitä, kun tokzz kyseli, että voinko tulla kasailemaan hänen kannen ja koko moottorin, mutta en nyt kerkiä talvella lähtemään mihinkään kauemmas, joten otin pelkän kannen kasattavaksi. Siinä samassa ajattelin, että vois tehdä oppaaseen tälläsen jutun tästä, kun en oo ennen löytänyt. Mutta nyt itse asiaan.
Alku katsaus
Työkalut joita käytin.
Itse kannen runko + sisälmykset. (110cc kansi kyseessä)
Kasaus
Kannen kasauksen aloitin asentamalla venttiilin, venttiili jouset ja venttiilijousien lautaset.
Venttiilijouset rutistin kasaan itse tehdyllä puristimella, joka toimii erinomaisesti!
Seuraavaksi asettelin venttiilien lukkolaippoja kiinni, käytin apuna nokkapihtejä, aina ei mene ensimmäisellä kerralla lukkolaippa koloonsa, joten magneettinen pieni talttapää ruuvimeisseli on hyödyllinen tässäkin tilanteessa, itse en sitä tarvinnut.
Lukkolaipat:
Nokkapihdit + lukkolaippa:
Hetikun lukkolaipat on asennettu kunnolla kiinni, niin voi ottaa puristimen irti. Seuraavaksi tietysti toiseen venttiiliin samanlainen operaatio! HUOM. Jos ei puristinta omista/ voi tehdä, niin voi kampea 13mm kestävällä lenkki avaimella jousta kasaan, joka on khyllä aivan p**seestä, varsinkin kun ei onnaa ekoilla kerroilla.
Seuraavaksi otin nokka-akselin "työn alle", eli ihan vaan vaseliinilla kävin läpi liukupinnat + laakerit, jotta voitelee ainakin sillä hetken, öljykin kelpaa ihan hyvin.
Nokka-akseli asennettuna kanteen kiinni, varovasti kun laittaa niin ei tule kolhittua nokka-akselin nostoja.
Kun nokka-akseli on laitettu kanteen kiinni, niin vuorossa keinuvipujen asennus, ja keinuvipujen akselien kiinni laitto.
HUOM: keinuvipujen akseleissa on toisella puolella 8mm sisäkierteet, joihin sopii tietysti 8mm pultit 13mm kannalla (yleensä). Kierre puoli kuuluu laittaa kannesta ulospäin menemään, koska huolto/purkaus vaiheessa saa tökättyä akselin sisälle 8mm pultin jonka avulla sen voi vetää ulos sieltä, muutoin on aika hankalaa, taikka se tulee jo ihan kantta heiluttamalla ulos!
Jos tarkasti katsoo, niin voi nähdä kierteet keinuvivun akselin sisällä!
Ajattelin myös voidella öljyllä keinuvipujen liukupinnat, keinuvivussa on pieni voitelu reikä jo vakiona, jotta se saisi voitelua, siitä reiästä tippa kannulla ruuttasin sisälle hieman öljyä.
Venttiili välys
Seuraavaksi ihan extrana ajattelin myös venttiili välykset säätää, mankin ohjekirjassa lukee, että välys on oltava 0,05. Jotkut käyttävät pakopuolelle 0,10 hieman viritetyissä koneissa.
Työkalut joita käytin.
Eli:
- Nokkapihdit, oikeasti kuuluisi olla tähän tarkoitukseen tehty työkalu, mutta en sillaista omista!
- Välysmitta (0,05)
- 9mm lenkkiavain
Työkalut oikeisiin paikkoihin asetettuna kuvan ajaksi.
Nokkapihtien kanssa pidin kiinni neliskanttisesta "nysvästä" ja 9mm lenkkiavaimella kiristin, muista että välysmitan kuuluu liikkua tahmeasti venttiilin ja keinuvivun välissä, ei saa jäädä kokonaan väliin, eikä saa olla väljystä, muutoin menee liian isoksi välys = kilisee koneessa epämukavasti!
Valmis
Kansi on minun osaltani valmis, eli nokkarattaan ym kasauksen hoitaa tokzz itse kotona, ja tietysti sivulätkät pitää asentaa ym.
Toivottavasti tästä oli edes jotakin hyötyä jollekkin, ja en tosiaan itse nopeeti kun katsosin, niin tällästä ohjetta löytänyt.
- Jesse95
Kaikki lähti siitä, kun tokzz kyseli, että voinko tulla kasailemaan hänen kannen ja koko moottorin, mutta en nyt kerkiä talvella lähtemään mihinkään kauemmas, joten otin pelkän kannen kasattavaksi. Siinä samassa ajattelin, että vois tehdä oppaaseen tälläsen jutun tästä, kun en oo ennen löytänyt. Mutta nyt itse asiaan.
Alku katsaus
Työkalut joita käytin.
Itse kannen runko + sisälmykset. (110cc kansi kyseessä)
Kasaus
Kannen kasauksen aloitin asentamalla venttiilin, venttiili jouset ja venttiilijousien lautaset.
Venttiilijouset rutistin kasaan itse tehdyllä puristimella, joka toimii erinomaisesti!
Seuraavaksi asettelin venttiilien lukkolaippoja kiinni, käytin apuna nokkapihtejä, aina ei mene ensimmäisellä kerralla lukkolaippa koloonsa, joten magneettinen pieni talttapää ruuvimeisseli on hyödyllinen tässäkin tilanteessa, itse en sitä tarvinnut.
Lukkolaipat:
Nokkapihdit + lukkolaippa:
Hetikun lukkolaipat on asennettu kunnolla kiinni, niin voi ottaa puristimen irti. Seuraavaksi tietysti toiseen venttiiliin samanlainen operaatio! HUOM. Jos ei puristinta omista/ voi tehdä, niin voi kampea 13mm kestävällä lenkki avaimella jousta kasaan, joka on khyllä aivan p**seestä, varsinkin kun ei onnaa ekoilla kerroilla.
Seuraavaksi otin nokka-akselin "työn alle", eli ihan vaan vaseliinilla kävin läpi liukupinnat + laakerit, jotta voitelee ainakin sillä hetken, öljykin kelpaa ihan hyvin.
Nokka-akseli asennettuna kanteen kiinni, varovasti kun laittaa niin ei tule kolhittua nokka-akselin nostoja.
Kun nokka-akseli on laitettu kanteen kiinni, niin vuorossa keinuvipujen asennus, ja keinuvipujen akselien kiinni laitto.
HUOM: keinuvipujen akseleissa on toisella puolella 8mm sisäkierteet, joihin sopii tietysti 8mm pultit 13mm kannalla (yleensä). Kierre puoli kuuluu laittaa kannesta ulospäin menemään, koska huolto/purkaus vaiheessa saa tökättyä akselin sisälle 8mm pultin jonka avulla sen voi vetää ulos sieltä, muutoin on aika hankalaa, taikka se tulee jo ihan kantta heiluttamalla ulos!
Jos tarkasti katsoo, niin voi nähdä kierteet keinuvivun akselin sisällä!
Ajattelin myös voidella öljyllä keinuvipujen liukupinnat, keinuvivussa on pieni voitelu reikä jo vakiona, jotta se saisi voitelua, siitä reiästä tippa kannulla ruuttasin sisälle hieman öljyä.
Venttiili välys
Seuraavaksi ihan extrana ajattelin myös venttiili välykset säätää, mankin ohjekirjassa lukee, että välys on oltava 0,05. Jotkut käyttävät pakopuolelle 0,10 hieman viritetyissä koneissa.
Työkalut joita käytin.
Eli:
- Nokkapihdit, oikeasti kuuluisi olla tähän tarkoitukseen tehty työkalu, mutta en sillaista omista!
- Välysmitta (0,05)
- 9mm lenkkiavain
Työkalut oikeisiin paikkoihin asetettuna kuvan ajaksi.
Nokkapihtien kanssa pidin kiinni neliskanttisesta "nysvästä" ja 9mm lenkkiavaimella kiristin, muista että välysmitan kuuluu liikkua tahmeasti venttiilin ja keinuvivun välissä, ei saa jäädä kokonaan väliin, eikä saa olla väljystä, muutoin menee liian isoksi välys = kilisee koneessa epämukavasti!
Valmis
Kansi on minun osaltani valmis, eli nokkarattaan ym kasauksen hoitaa tokzz itse kotona, ja tietysti sivulätkät pitää asentaa ym.
Toivottavasti tästä oli edes jotakin hyötyä jollekkin, ja en tosiaan itse nopeeti kun katsosin, niin tällästä ohjetta löytänyt.
- Jesse95