Dxan apina

Monkey-projektit.
Alueen säännöt
Ohjeet kuvien lisäämiseen!
Dxa
Viestit: 19
Liittynyt: 06.01.2013 00:57
Paikkakunta: Perniö

Dxan apina

Viesti Kirjoittaja Dxa »

Tehdään uusi projekti -topic, kun edellisestä hävisi suurin osa viesteistä ja vaikea elvyttää käyttöön.

Joten aloitetaan kaikki alusta:
----------------------------------------------------------------------------------


Hei!

Olemme isä ja poika, rakentelemme yhdessä kaksi pyöräisiä. Yleensä rakentelunkohteena on vähän "harvinaisempi" moottoripyörä (Suzuki Dr 600, Bmw R 80 RT, Yamaha TDR 250...). Teemme yleensä mahdollisimman paljon itse ja turvaudumme ammattilaisten apuun vasta viime hetkellä...

Mankeihin tutustuimme, kun vuosi sitten löysimme läheltämme Skyteam Monkey 50cc halvalla. Kunnostimme sen ja ajelimme hetken aikaan. Silloin jo heräsi halu tehdä manki projektia, mutta päädyimme myymään Skyteamin ja lähdettiin etsimään 250-300cc 2-t projektia. 2013 kesällä naapuri lahjoitti "hiukan" heikossa hapessa olevan Honlei Monkey 72cc ja siitä se sit lähti.

Honlein kunto pihaan saapuessa:

Kuva

Kuva


Täydellinen putki rotta projektiin

Kuva


Honleihan oli vasta sisäänajossa :mrgreen:

Kuva


Vikalistaa:
- Moottori jumissa
- Ruostetta ym likaa...
- Penkki
- Valot
- Takakeskiö
- Takapamput puuttuu
- Toinen pässinsarvista vino
- Ym pientä


Päätettiin tuolloin, ettei mankia lähdetä rakentamaan mihinkään tiettyy tyylisuuntaukseen, vaan pidetään tämä "kokeilu" -projektina ja yritetään erottua mahdollisimman paljon massasta.

Seuraavaksi manki purettiin osiin ja hiukan silmäiltiin mitkä osista oli käyttökelvottomia projektissamme.

Purettuna

Kuva


Kun Honeita ei saanut rekisteröityä, niin lähdimme etsimään runkoa. Rungoksi löytyi Honda Monkey vm. 82 (jos oikein katsoin) runko, mukana tuli swingi, takapamput ja keula. Nuo ylimääräiset osat joutuivat suoraan hyllyyn :twisted:

Kuva


Nälkä syödessä kasvaa... Alkoi tekemään usd-keulaa mieli, mutta huomattii, että olivat joko hintavia tai heikossa hapessa. Pitkän etsinnän jälkeen löysimme sopivan keulan.

Pientä vertailua orkis keulan ja usd-keulan välillä

Kuva


Kun Skyteamiä kunnostimme oli pieni rakentelun halu herännyt ja ostimme kaveriltani hondan vannelauteset. Lähdimme noita silloin levittämään, mutta levitys jäi kesken. Nyt oli sitten hyvä aika levittää ne vanteet tähän projektiin. Ensin lähdettiin etsimään sopia kumeja, joiden mukaan vanteet levitetään. Löysimme netistä 150 leveen nakin, joka olisi ollut massasta poikkea, mutta niitä ei myyty pienissä erissä, eikä yksityisille (min tilaus 100kpl (N) ). Noh pienen harkinnan jälkeen päädyttiin 130/50-8 taakse ja 90/65-8 eteen. Päädyttiin levittämään vanteet: 6" taakse ja 4" eteen.

Vanteet sorvissa halki ja sorvattiin "holkit"

Kuva


Hitsattiin kasaan

Kuva


Vertailua: Takavanne, etuvanne, orkkisvanne

Kuva


Samalla, kun kumit lähtivät OORacing:stä tilaukseen, tuli tilattua jarru hilppeet levyjä lukuunottamatta. Levyt tilattiin samaan aikaan suomesta, toinen Pitracing:stä ja toinen 24mx.

OORacing paketti

Kuva


24mx ja Pitracing paketit

Kuva
Dxa
Viestit: 19
Liittynyt: 06.01.2013 00:57
Paikkakunta: Perniö

Re: Dxan apina

Viesti Kirjoittaja Dxa »

Pahoittelen tuplapostausta, mutta jos laitan kaiken yhteen viestiin, niin viestistä tulee järjettömän pitkä...

-----------------------------------------------------------------------------------

Kun paketit olivat saapuneet, niin pääsimme vihdoinkin sorvailemaan keskiöitä. Hyllystä ei löytynyt sopivia alumiini paloja, niin päädyimme sorvaamaan keskiöt ruostuvasta ja teimme alumiini "holkit" levyjen kiinnittämiseen, näin saimme säästettyä hiukan painossa.

Etukeskiö

Kuva

Kuva


Takakeskiö

Kuva

Kuva


Sitten kasasimme keulan ja pitkän mittailun ja suunnittelun jälkeen aloitimme t-palojen työstämisen. Saimme reiät tehtyä ja hiukan muotojakin, niin koekasasimme keulan ja samalla suunnittelimme jarrupuristimen kiinnitystä ym.

Kuva

Kuva

Kuva


Swingiä lähdettii tekemään "suorakulmio" -profiiliputkesta/palkista. Kun saatiin swingin päädyt valmiiksi aloitettiin takajarrupuristimen kiinnityksen suunnittelua. Päädyttiin muokkaamaan puristimen mukana tullutta levyä.

Takavanteesta + hilppeistä

Kuva


Sitten kasasimme hiukan, jotta päästiin taas suunnittelemaan seuraavia työvaiheita ja korkeutta ym.

Kuva


Tämän suunnittelu tuokion jälkeen jatkettiin swingin tekoa. Teimme swingille jigin ruostuvasta.

Kuva


Swingiä työstetty (rälläköity, sorvattu laakeripesät ja hitsailtu) viimeisen kuluneen kuukauden aikana ja piti saada valmiiksi viime viikolla... Piti myös kuvaa ottaa, mutta kaikki hiukan jääneet...

Tosiaan viime viikon maanantaina tuli kolaroitua bemmillä: Auto tuli kolmion takaata suoraan eteen ja ajoin kylkeen. Seurauksena oikeaan käteen hiusmurtuma => kipsi, toipumis aika 6-10 viikkoa ja toinen käsi turpos, nyt alkaa voima palautumaan ja turvotus lähes lähtenyt vasemmasta kädestä. Bemmistä keulputket vinot, vanne vääntynyt, t-palat entiset ym pientä... Pahoittelen kirjoitusvirheitä, kun vasemmalla kädellä kirjoitan.

Mankia tehdään aina kun mahdollista ja päivitellään topicia sitä mukaan. Ensin yritetään saada jammu ajokuntoon ja saa nähdä miten bemmin käy.
Jesse95
Viestit: 1371
Liittynyt: 06.01.2009 13:50
Paikkakunta: Salo

Re: Dxan apina

Viesti Kirjoittaja Jesse95 »

Komian näköstä tekemistä ja vielä tästä salon seudulta! Eikös tuosta etukeskiöstä tullut melko painava kun sen tekee paskaraudasta, vaikkakin on siis jo yritetty säästää alumiini holkeilla painoa?

Mulla muuten on samanlainen jigi kun joskus tein itse takahaarukoita 20mm x 40mm palkista (tig:llä hitsasin).
Dxa
Viestit: 19
Liittynyt: 06.01.2013 00:57
Paikkakunta: Perniö

Re: Dxan apina

Viesti Kirjoittaja Dxa »

Kiitos. Tulihan siitä painava, mutta ei voi mitään, kun ei löytynyt sopivaa palasta köykämiiniä. Eipä tuo niin paljon kokonais painossa tunnu...
monsimies
Viestit: 590
Liittynyt: 08.03.2013 23:29

Re: Dxan apina

Viesti Kirjoittaja monsimies »

Jotenki jääny huomaamatta tää projekti, mutta tosi kiinnostalta näyttää varsinkin kun paljon osia tehdään itse! (Y)
~Stuntriding is not a crime~
Dxa
Viestit: 19
Liittynyt: 06.01.2013 00:57
Paikkakunta: Perniö

Re: Dxan apina

Viesti Kirjoittaja Dxa »

Pitää alkaa tekemään tätä projektia useimmin, jotta saadaan ens kesäksi valmiiksi.

Saatiin hitsattua swingi kasaan, mutta kun otettiin irti jigistä oli swingi hiukan vääntynyt kasaan. Pitää aukaista rälläkällä hitsaussaumoista ja väntää takasin päin hiukan.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Hitsaussaumat eivät ole vielä kovin hyvännäköisiä, mutta eiköhän tämä tästä pikkuhiljaan parane. Kun vasta hetken hitsaillut kunnon hitsillä.

Kun saadaa swingi lopulta kuntoon, tehdään akselit ja sen jälkeen keula siihen kuntoon, että saadaan runkoon kiinni. Katsotaan sen jälkeen mitä tehdään.
onkimato
Viestit: 2006
Liittynyt: 21.07.2011 17:11
Viesti:

Re: Dxan apina

Viesti Kirjoittaja onkimato »

Ehdinkin jo miettimään mikäs tämän projektin tilanne on, mutta hyvältä näyttää! Jatkakaa samaan malliin ja pitäkää topicia ajantasalla
Monkeyn tuning ja viriosia myyvä verkkokauppa:www.pitracing.fi ja Facebookissa
Monkeyt.net defence forcesJoin the army!
88-rothmansKlik!
Dxa
Viestit: 19
Liittynyt: 06.01.2013 00:57
Paikkakunta: Perniö

Re: Dxan apina

Viesti Kirjoittaja Dxa »

onkimato kirjoitti:Ehdinkin jo miettimään mikäs tämän projektin tilanne on, mutta hyvältä näyttää! Jatkakaa samaan malliin ja pitäkää topicia ajantasalla
Kiitos. Tää etenee hiukan hitaasti muiden projektien takia, mutta yritetään ensi kesäksi ajoon. Tarvis vaan hiukan osaa. Olen yhteydessä :wink:
Arskaa
Viestit: 334
Liittynyt: 12.11.2011 19:51
Paikkakunta: YlämyllyHoodz

Re: Dxan apina

Viesti Kirjoittaja Arskaa »

Komeeta jälkeä! Kiva seurata kunnon rakentelua.
Nelari ei kummiskaan helari.
honkleibomba
Viestit: 497
Liittynyt: 10.02.2014 19:56
Paikkakunta: Galapakos saari

Re: Dxan apina

Viesti Kirjoittaja honkleibomba »

Tässä on kyllä kaas tekemisen meininki ja varmasti tulee massasta erottuva kampe! (Y)
Tokzz
Viestit: 2026
Liittynyt: 13.02.2010 21:26

Re: Dxan apina

Viesti Kirjoittaja Tokzz »

Takajarru olis ollut siistimpi jos satula ja levy jäis vanteen sisäpuolelle. Näin :arrow:
http://i34.photobucket.com/albums/d118/ ... 22eda1.jpg
Hienoin ja UNIIKEIN Honda Monkey IKINÄ! & Honda Cr80/cr500
"Kierteet paskaks ja vähän takas"
Luici
Viestit: 278
Liittynyt: 11.11.2014 20:15

Re: Dxan apina

Viesti Kirjoittaja Luici »

Varmaan mielipide kysymys, mutta tossa postatussa kuvassa on niin paljon romua levyn edessä, että eihän se edes näy kunnolla. Näkyviin vaan. Isommalla vanteella varmaanki olis komee sisällä.
eeli
Viestit: 560
Liittynyt: 26.08.2012 20:13

Re: Dxan apina

Viesti Kirjoittaja eeli »

Paljon paremman näkönen tuollaa että Levy ja näkyviin
Dxa
Viestit: 19
Liittynyt: 06.01.2013 00:57
Paikkakunta: Perniö

Re: Dxan apina

Viesti Kirjoittaja Dxa »

Tuo on mielipidekysymys. Jokaisella on omat mieltymykset, eikä niistä voi kiistellä mikä on oikein tai mikä väärin.

Mutta tuolla jarrulevyllä ja jarrusatulalla on yksi ainoa mahdollinen sijoitus eli näkyvillä/ulkopuolella. Koska jarrusatula on pocketbikestä tai vastaavasta, eikä mankin ja hiukan isompi, kuin levykeulallisen mankin jarrusatula. Jos olisi hankkittu pienemmän levyn olisi se mahtunut sisälle, mutta swingi olisi kuitenkin pitänyt tehdä yhtä leveäksi, koska jarrusatulan ulokkeet/kiinnikkeet tekevät jarrusatulasta sen verran leveän, nyt ne ovat swingin yläpuolella/päällä, kuten kuvista voi huomata. Myös haluttiin mahdollisimman ison jarrulevyn (näkyvyyttä) + osia näkyville (mielestämme teknisemmän näköinen).

Ehkä 10"-12" tuumaisella olisi voinut laittaa sisäpuolelle, mutta taas meidän logiikalla oltaisiin hankittu halkaisijaltaan isompi jarrulevy ja tämän takia taas jouduttu laittamaan jarrusatula ulkopuolelle.

Kiitos kuitenkin mielipeistänne ja ehdoktuksistanne. Kaikkia aina kuunnellaan ja harkitaan. Seuraavaksi vaan tarvis miettiä minkä väriseksi maalataan.

Vaihtoehdot värimaailmalle:
1)
- Pääväri/tehosteväri: Punainen
- Runko,takahaarukka,ym: Musta
- Tehoste: Alumiiniosia kiillotettu

2)
- Pääväri/tehosteväri: Tumma lila/lila
- Runko, takahaarukka, ym: Mattamusta
- Tehoste: Hiilikuituteippi ja/tai alumiiniosia hiottu/kiillotettu

3)
- Pääväri/tehosteväri: Tummanharmaa
- Runko, takahaarukka, ym: Musta
- Tehoste: Hiilikuituteippi, alumiiniosia hiottu (ei kiillotettua)

4)
- Pääväri/tehosteväri: Oranssi
- Runko, takahaarukka, ym: Musta
- Tehoste: Hiilikuituteippi, alumiiniosia kiillotettu

Mottori maalataan mustansävyllä + hiottuja/kiillotettuja osia. Vanteet kaksi värisiksi: Huulet päävärillä ja keskeltä mustaksi/mattamustaksi.
keksu98
Viestit: 521
Liittynyt: 23.12.2012 23:13
Paikkakunta: Porvoo, HMR hoods

Re: Dxan apina

Viesti Kirjoittaja keksu98 »

Oma ehdotus joko 1 tai 4.
2 kpl kiinanmankia rakenteilla kesän ajoihin.
Luici
Viestit: 278
Liittynyt: 11.11.2014 20:15

Re: Dxan apina

Viesti Kirjoittaja Luici »

Oisko vanteen reunoja mahdollista vaan kiilotella ja lakata. Erottuis vähän paremmin, keskiöt taas jollain tummalla.
eeli
Viestit: 560
Liittynyt: 26.08.2012 20:13

Re: Dxan apina

Viesti Kirjoittaja eeli »

1 vaihtoehtoa on paras, myös 3 vaihtoehto saattais toimia (Y)
madboy
Viestit: 87
Liittynyt: 05.08.2011 13:23
Paikkakunta: Karstula

Re: Dxan apina

Viesti Kirjoittaja madboy »

Kaikki värit käy (Y) mutta itteä miellyttää silmää enemmän joissa tehosteväri on rungossa ja takahaarukassa :think: taikka vaihtoehtoisesti vaihtoehto 4 mutta jokin muu rungonväri kuin musta :roll: kuitenkin tulee sen verra näyttävä peli että tummat värit eivät anna oikeuksia :think:

Taisi tulla vähänepäselvästi selostettuna :lol:
Stunt Edition 80cc Manki!

Hyvää yritän, priimaa pukkaa tulemaan
onkimato
Viestit: 2006
Liittynyt: 21.07.2011 17:11
Viesti:

Re: Dxan apina

Viesti Kirjoittaja onkimato »

Mun mielestä toi lila toimis ihan loistavasti tämmösessä vehkeessä koska ei ole paljoa liloja mankeja näkynyt. Jos pääväriksi lila niin sen kaveriksi ei oikeen sovi musta, kun molemmat niin tummia eli runko vaikka harmaalla ennemmin.
Monkeyn tuning ja viriosia myyvä verkkokauppa:www.pitracing.fi ja Facebookissa
Monkeyt.net defence forcesJoin the army!
88-rothmansKlik!
maukaskurpitsa
Viestit: 594
Liittynyt: 15.07.2012 20:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: Dxan apina

Viesti Kirjoittaja maukaskurpitsa »

Ykkönen kuulosti omaan korvaan noista neljästä parhaalta, siihen ehkä voisi lisätä jotain pientä kultasta yksityiskohtaa, perus punanen vähän tylsä kun muuten koko mopo on näin erikoinen. :D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö taas sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Dxa
Viestit: 19
Liittynyt: 06.01.2013 00:57
Paikkakunta: Perniö

Re: Dxan apina

Viesti Kirjoittaja Dxa »

Värimaailmaan ollaan hakemassa jotain erikoista, jotain mitä ei mankeissa yleensä nähdä. Tuo punainen värimaailma on omaanmieleen, mutta punainen on ehkä liian yleinen mankeissa. Harmaa värimaailma ollaan huomattu toimivaksi ja todella erilaiseksi, kuin mitä yleensä. Tuolla saada tekniikkaa esille ja tumma väritys tuo räyhäkkyyttä.

Entinen bemmimme:
http://i820.photobucket.com/albums/zz13 ... 83d516.jpg

Kuitenkin kuuntelemme edelleen ehdotuksia ja voi ehdottaa muutakin, kuin mitä listasin. Nuo olivat suuntaa antavia, mitä haemme. Yritämme kuitenkin ensin saada pyörää enemmän kasaan, että voimme paremmin hahmotella millainen väritys sopisi parhaiten.
keksu98
Viestit: 521
Liittynyt: 23.12.2012 23:13
Paikkakunta: Porvoo, HMR hoods

Re: Dxan apina

Viesti Kirjoittaja keksu98 »

tuo mustaharmaa on kyllä pähee nyt kun kattelee kuvasta, mut omasta mielestä tulis vähän ''tylsä'' kun on muuten niin erikoinen manki :D
Miten ois joku kameleonttiväri? jos budjetti antaa periksi.
http://www.motot.net/talli/kuvat/a/2/12 ... 2_full.jpg
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... d0ccc59050
2 kpl kiinanmankia rakenteilla kesän ajoihin.
Dxa
Viestit: 19
Liittynyt: 06.01.2013 00:57
Paikkakunta: Perniö

Re: Dxan apina

Viesti Kirjoittaja Dxa »

Eiks noi kameleonttivärit oo vähän ku jotain ysärin loppua. :lol:

Jos oiskeasti lähdetään jotain erikoisväriä olisi se lämpötilan mukaan sävyään vaihtava väri tai 121 :twisted: Mietitään tuota väriä vielä, mutta aika vahvasti ollaan tummanharmaa ja mustan väriyhdistelmän kannalla. Kiitos edelleen kaikille ehdoktuksistanne.

Akselit saatiin tehtyä hopeateräksestä, 11,970mm paksuja, vaikka on 3 satkua välystä laakeriin näden ovat silti hiukan tiukkoja, pitää vielä hiukan hipaista pois, jotta menee paremmin paikoilleen.

Kuva

Tänään laitettiin kumit vanteille. Ongelmaksi ilmeni ettei renkaat "stretsaannu" tarpeeksi 8barin paineilla ja jää edessä 7-10mm ja takana 10-15mm vanteen toisesta reunasta. Pitää hiukan vanteita hipaista, kun otetaan renkaat pois vanteilta ja aloitetaan vanteilen pohjatyö.

Kasatiin hiukan mankia (keula ja perä) ja suunniteltiin korkeutta ym. Jatketaan ensiviikolla kasailua, kun on aikaa ja otetaan lisää kuvia.
Dxa
Viestit: 19
Liittynyt: 06.01.2013 00:57
Paikkakunta: Perniö

Re: Dxan apina

Viesti Kirjoittaja Dxa »

Vähän kasailtu ja ulkoilutettiin apinaa, samalla laitettiin honleyn tankki ja penkki, jotta voitiin suunnitella korkeutta ja muutakin eli nuo ei tule jäämään, vaan hankitaan normi tankki ja penkistä ei ole vielä täysin varmuutta. Muutamat räpsyt.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Otoksien jälkeen pyörä taas täysin osiin ja tämän jälkeen moottori tarkastelun kohteeksi. Öljyt pois ja sen jälkeen purkaamaa. Imukanavasta löytyi jotain puunkaarnaa tai vastaavaa ja pytystä löytyi veden ja vanhan bensan sekoitusta = mustaa mönjää. Onneksi ei ollut mäntä jumittunut kiinni ja ensi silmäyksellä mäntä ja pytty näyttivät hyvältä. Pytty ehkä vaatiin pienen hoonauksen, mutta katsotaan sitä myöhemmin tarkemmin. Saatiin yläkerta purettua ja katsotaan, jos huomenna purkais loput moottorista.
Arskaa
Viestit: 334
Liittynyt: 12.11.2011 19:51
Paikkakunta: YlämyllyHoodz

Re: Dxan apina

Viesti Kirjoittaja Arskaa »

Mielenkiintoinen rojekti, käsitinkö oikein että oot ite tehny noi t-palat?
Nelari ei kummiskaan helari.
Vastaa Viestiin