kabaNOSsin 50cc virittelyä ja muuta pientä

Monkey-projektit.
Alueen säännöt
Ohjeet kuvien lisäämiseen!
kabaNOSsi
Viestit: 132
Liittynyt: 27.05.2014 17:34
Paikkakunta: Kotka

kabaNOSsin 50cc virittelyä ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja kabaNOSsi »

Päätinpä aloittaa projutopicin koska näitä alkavia projekteja on tässä alla jonkin verran ja ne saattaisivat joitain kiinnostaakin... :wink: Oikeasti lukaisin läpi onden topicin samasta aiheesta ja halusin kanssa osan huomiosta

Eli siis tarinahan alkoi siitä kun ostin maaliskuussa -14 keltaisen skyteam monkeyn 300km ajettuna kurittomalla imukaulalla. Long story short: aika kului ja koko ajan kuristusta vaan lähti.

pari viikkoa sitten vaihdoin ketjut ja samalla laitoin 15-35 välit joiden olin kuullut olevan sopivat 72cc:lle, jotta olisivat valmiina isommalle sylinterille. Tässä vaiheessahan on 72cc mäntä ja tiivisteet tilauksessa pitracingilta, mutta ovat loppu niin olen jo useamman viikon odotellut. Kun kävin läheisellä suoralla kokeilemassa huiput niin pääsin johonkin hyvin kevyeeseen alamäkeen 71 ja tajusin että lisää vauhtiahan tässä on saatava. siitä se idea sitten lähti...

Olin joskus aiemmin nähnyt "huippunopeudet" topicin täällä ja koska munakyyry oli sallittu, niin eikös uudestaan kokeilemaan huiput joku ilta jolloin olisi suht lämpöinen ja kuiva.

Tämän hetkinen tekniikka(kopsattu suoraan huippunopeudet topicista):
-50cc sylinteri
-pieniventtiilikansi, 18,5mm imu- ja 16,5mm pakoventtiili, 14mm imukanava jossa ~18mm lähtö imukanavalle. pakokanavasta ei ole tietoa.
-vakiokaasutin eli deni 17.11mm 74 suuttimella.
-18mm imukaula joka on avarrettu huonohkosti eli molemmissa päissä on muutaman millin osuus 21mm
-vapaavirtausilmansuodatin
-15-35-välitykset
-kiinan "racing cdi"
-jonkun itsetehty "yläkiertoiselta" tuntuva putki verrattuna vakioputkeen ilman loppupilliä. tuntuu kuin "heräisi" yli 7000rpm kohdilla ja mitä enemmän antaa kiertää, sen enemmän se antaa takaisin. 18,5mm alkukäyrä, 26mm ulostulo ja vähän vuotaa änkän päädystä.
-modifioitu sytytystulppa antamaan vahvemman kipinän ja niin ettei ulkoelektrodi ole palorintaman leviämisen tiellä (tämä oli teoria ja oli kokeilemisen arvoinen uusien tulppien ollessa vain 3,90€ paikallisessa motonetissa.) tuntui olevan jopa jonkin verran merkitystä korkeilla kiekoilla.

tavoitteena oli 80kmh mutta koska modifikaatiot olivat vielä niin vähäisiä ja huiput 78,5kmh niin korotin tavoitteen suoraan 85kmh :D Ja useammat ovatkin jo sanoneet että ostapa siihe joku minikrossin kone kun ei noita kannata viritellä. aina olen vastannut että eihän siinä ole mitään mielenkiintoista vaan laittaa kone kiinni ja that's it. Myöskin kun/jos menee viiskybällä 85 rikki niin sitten suostun siirtymään suurempiin iskutilavuuksiin. ja sitten kun huipuissa tulee joku viiskybällä ohi niin takaisin niihin sitten :mrgreen:

Itsehän olen kiinnostunut moottoritekniikasta ja niiden virittämisestä yleisesti minkä takia nämä vielä suht pienet koneet sopivat hyvin testikappaleiksi ennen kuin siirrytään suurempiin liikenteenvaarantimiin (Y). Matemaattiset kaavat eivät ole ongelma jos niitä tarvitsee harjoittaa (joku kumminkin kohta sanoo että älä vaivaa päätäs kaavojen kanssa näin pienessä koneessa, niin minähän sanon että vaivaanpa), jopa mieluummin teen modifikaatiot sillä perusteella että ne on jotenkin perusteltu.

Harmillisesti minulla ei ole metallintyöstövälineitä kotonani, mikä osaltaan vaikeuttaa virittämistä, mutta koulussaautopuoli onnistuu kyllä pienissä määrin kun ei ole kokoaikaa opettajan hihaa vetelemässä. Myöskään rahatilanne ei ole koskaan mikään paras opiskelijabudjetilla joten uutta palikkaa en pahemmin pysty ostamaan kun pitää olla myös rahaa ajaa ja kumminkin käyttistä tässä värkkäillään

no tämän lisäksi on paria muuta projektia, vielä tosin haaveen tasolla mutta niistä lisää kun/jos ne etenevät.
Viimeksi muokannut kabaNOSsi, 28.04.2015 23:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
50cc skyteam monkey '13 "keltainen paholainen"
huippunopeuslistauksen kärjessä heilutaan. Vielä...

"life is too short to drive with a boring car"
Tätä voidaan soveltaa myös mopoihin.
Sen takia ajan mankilla.
Mango
Viestit: 2026
Liittynyt: 16.10.2012 08:21

Re: kabaNOSsin 50cc virittelyä ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja Mango »

Kiinostava proju, laita kuvia!
kabaNOSsi kirjoitti: -jonkun itsetehty "yläkiertoiselta" tuntuva putki verrattuna vakioputkeen ilman loppupilliä. tuntuu kuin "heräisi" yli 7000rpm kohdilla ja mitä enemmän antaa kiertää, sen enemmän se antaa takaisin. 18,5mm alkukäyrä, 26mm ulostulo ja vähän vuotaa änkän päädystä.
Ei se nyt mitään tehopiikkiä nappaa :lol:
kabaNOSsi
Viestit: 132
Liittynyt: 27.05.2014 17:34
Paikkakunta: Kotka

Re: kabaNOSsin 50cc virittelyä ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja kabaNOSsi »

Mango kirjoitti:Kiinostava proju, laita kuvia!
kabaNOSsi kirjoitti: -jonkun itsetehty "yläkiertoiselta" tuntuva putki verrattuna vakioputkeen ilman loppupilliä. tuntuu kuin "heräisi" yli 7000rpm kohdilla ja mitä enemmän antaa kiertää, sen enemmän se antaa takaisin. 18,5mm alkukäyrä, 26mm ulostulo ja vähän vuotaa änkän päädystä.
Ei se nyt mitään tehopiikkiä nappaa :lol:
Ei nappaakkaan :D mutta kun vaihdoin vakioputken tohon ni se tuli ekana mieleen että ylämäet jota ennen jaksoi vetää niin nykyään pakko vetää kierrokset korkealla
50cc skyteam monkey '13 "keltainen paholainen"
huippunopeuslistauksen kärjessä heilutaan. Vielä...

"life is too short to drive with a boring car"
Tätä voidaan soveltaa myös mopoihin.
Sen takia ajan mankilla.
maukaskurpitsa
Viestit: 594
Liittynyt: 15.07.2012 20:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: kabaNOSsin 50cc virittelyä ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja maukaskurpitsa »

Omaan silmään ei ole tuossa listassa vielä mitään normaalia ihmeellisempää, mutta jos vaan mielenkiintoa löytyy ruveta tota 50cc enempi virittämään niin jatka ihmeessä. Ite ainakin ottaisin kanavat käsittelyyn, viimeistelisin imukaulan ja imukanavan portaattomaksi, kaasarin päivittäisin isompaan, vauhtiksen kevennystä, modaisin nokkarattaan reikiä niin että ajotusmerkit menisi tismalleen kohdalleen, virinokka vakion tilalle jne. Eiköhän noita ehdotuksia lisää tule kun muutkin käyttäjät tänne eksyy, ihan mukava olis kuulla että paljonko tälläsen 50cc koneen saa oikesti kulkemaan.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö taas sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
vilkku
Viestit: 121
Liittynyt: 01.05.2013 16:41
Paikkakunta: Pori

Re: kabaNOSsin 50cc virittelyä ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja vilkku »

Kyllähä toho vieläko laittaa inner rotor kitin, männän muokkaa kokonaan helmoista jne. Turhat pois. Joku parempi sytytys, Kampuran kevennys, kannen madallus. Löytyyhän noita.
"Ei se millä, vaan miten!"
"Kierteet paskaks ja kierros auki"
"Tyhmä saa olla, muttei metallimiäs"
kabaNOSsi
Viestit: 132
Liittynyt: 27.05.2014 17:34
Paikkakunta: Kotka

Re: kabaNOSsin 50cc virittelyä ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja kabaNOSsi »

maukaskurpitsa kirjoitti:Omaan silmään ei ole tuossa listassa vielä mitään normaalia ihmeellisempää, mutta jos vaan mielenkiintoa löytyy ruveta tota 50cc enempi virittämään niin jatka ihmeessä. Ite ainakin ottaisin kanavat käsittelyyn, viimeistelisin imukaulan ja imukanavan portaattomaksi, kaasarin päivittäisin isompaan, vauhtiksen kevennystä, modaisin nokkarattaan reikiä niin että ajotusmerkit menisi tismalleen kohdalleen, virinokka vakion tilalle jne. Eiköhän noita ehdotuksia lisää tule kun muutkin käyttäjät tänne eksyy, ihan mukava olis kuulla että paljonko tälläsen 50cc koneen saa oikesti kulkemaan.
Juu nyt tosiaan on vähän huonohkossa jamassa nuo kanavat koska tämä kansi on kaverilta kun tulpankierteet korkkasin vakiokannesta, joka on selvästi paremminvirtaava (Koko matkalta n.16mm ja lähtö on 18mm). Sen lisäksi siinä on valuröpölöä, mutta ne hiotaan pois ennen kiinnilaittoa.

Imukaulan viimeistelen kyllä, joko avarran 21 milliseksi suoraan tai sitten kemiskillä portaat pois ja hion 18mm koko matkalta.

Kaasari kyllä löytyisi joka on ~20mm siitä imukaulan kiinnityskohdasta.

Vauhtista en välttämättä kevennä koska koneen sitkeys muuttuu huonompaan suuntaan... osaisiko kukaan sanoa hintaa vauhtiksen sorvaukselle? Ja by the way koska tämä on skyteam niin magneetto on magneetonkopassa kiinni joten kun mg-kopan avaa, tulee magneetto siinä kannessa mukana. Vaikuttaakohan se vauhtipyörän muoto sorvaukseen?

Nokkarattaan reikien modaus ollut myös mielessä. Ei tosin siinä mielessä että saisi merkit tismalleen kohdilleen vaan sen takia että saisi loputkin tehot ulos (Y) huomaa ero.

Virinokkaa en on ihan heti ostamassa. En tiedä mikä nokka on tällä hetkellä kiinni mutta olen jonkinverran aiemmin ostanut yläkerran osia että minulla on jo ostettuna 3 nokkaa. Nostoja en parista nokasta tarkkaan muista mutta niissä oli muistaakseni imussa 5,4mm ja pakoa en edes mitannut. Oletan samanlaisen olevan tälläkin hetkellä kiinni. Sitten on tämä yksi nokka jossa on imussa 6,3mm nostoa ja paossa 6,0mm

Sitten tullaan matematiikkaan. laskukaavat otin jostain opinnäytetyöstä jossa viritettiin jotain ooppelia. Pitäisi löytyä laittamalla googleen vaan "sylinterinkannen virittäminen".
Tuolla 5,4mm nostoilla olisi virtauspinta-ala (vAp (kertokaa joku parempi lyhenne. Muuten käytän tuota tulevaisuudessakin)) ~180mm^2 kun 6,3mm nostoilla olisi vAp ~210mm^2. Tämä tarkoittaisi sitä että kierroksilla 8200 laimeemmalla nokalla olisi yhtä suuri virtausnopeus kuin kiremmällä nokalla 9700rpm muistaakseni (Siitä on n. Viikko kun näitä laskeskelin. Yritän muistaa mahd. hyvin).
vilkku kirjoitti:Kyllähä toho vieläko laittaa inner rotor kitin, männän muokkaa kokonaan helmoista jne. Turhat pois. Joku parempi sytytys, Kampuran kevennys, kannen madallus. Löytyyhän noita.
Inneriä ei tule kun silläkin on hintaa jonkinverran sekä se tekee kampiakselin epätasapainoiseksi (vai mitä tuolla inneri-topicissa puhuttiinkaan...). Myöskin käyttiksestä kyse niin valot haluan pitää.

Mitä meinaat tuolla männän muokkauksella?

Sytytystä en heti ala muokkaamaan, ellei siitä lopulta tule ainoa tehontulppa. Vaikkakin olen sitä jo tuon pienen verran muokannutkin.

Kannen madallus on kyllä aivan varteenotettava vaihtoehto, mutta onko toinen mahdollisuus ottaa sylinterin ylätiivistepinnasta materiaalia pois?

Kampuran kevennyksessä sama mitä aiemmin tässä postauksessa sanoin vauhtiksen kevennyksestä.

Näiden lisäksi on käynyt mielessä etanolikonversio ensisijaisesti jos saadaan suomen normibensat nakuttamaan mutta myös sen viilentävän vaikutuksen takia.
Viimeksi muokannut kabaNOSsi, 19.09.2015 00:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
50cc skyteam monkey '13 "keltainen paholainen"
huippunopeuslistauksen kärjessä heilutaan. Vielä...

"life is too short to drive with a boring car"
Tätä voidaan soveltaa myös mopoihin.
Sen takia ajan mankilla.
Mango
Viestit: 2026
Liittynyt: 16.10.2012 08:21

Re: kabaNOSsin 50cc virittelyä ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja Mango »

Ei vauhtipyörää keventämällä saa vääntöjä pois. Kierrokset nousee nopeammin ja muuta eroa en huomannut.
kabaNOSsi
Viestit: 132
Liittynyt: 27.05.2014 17:34
Paikkakunta: Kotka

Re: kabaNOSsin 50cc virittelyä ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja kabaNOSsi »

Mango kirjoitti:Ei vauhtipyörää keventämällä saa vääntöjä pois. Kierrokset nousee nopeammin ja muuta eroa en huomannut.
Ymmärtääkseni vääntö =/= sitkeys
tosiaan kierrosherkkyyttä tulee mutta onko sillä niin väliä tälläisessä pelissä jolla ei muuta kuin huiput oteta ja ajetaan muuten normaalisti.

sitten kun muut virit on tehty niin voidaan tuota keventämistä uudelleen harkita jos ei ole tarpeeksi paukkua
50cc skyteam monkey '13 "keltainen paholainen"
huippunopeuslistauksen kärjessä heilutaan. Vielä...

"life is too short to drive with a boring car"
Tätä voidaan soveltaa myös mopoihin.
Sen takia ajan mankilla.
Mango
Viestit: 2026
Liittynyt: 16.10.2012 08:21

Re: kabaNOSsin 50cc virittelyä ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja Mango »

Itse keventäisin ihan vaan senkin takia vauhtipyörää, että olisi enemmän tee se itse meininkiä. :D

Outer rotor kit olis ihan hyvä, kun sillä saa valot ja sytystä helppo säätää. Mulla on niitä ollut parissa mankissa ja en keksi haukuttavaa niistä! :wink:

Nokkarattaan reikiä olen itsekin viilannut ja säätänyt ajoituksen hiukan aikaisemmalle ja huomaa kyllä eron.

Älä madalla sylinteriä, mäntä tulee sitten sylinteristä yli ja sitten joutuu muokkaamaan sitäkin. (Y)

Vilkku meinas luultavasti muuten sitä, että hiot männästä helmoja pois.
panda
Viestit: 820
Liittynyt: 27.12.2013 15:25

Re: kabaNOSsin 50cc virittelyä ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja panda »

Jäätävä nokka, jäätävä pattimäntä ja jäätävä kaasari, siin on aineet äkäsee konesee. Sit loppusivallus et kanavat, palotila, venttiilit ja putkula kuntoo sekä magneeton kevennyt/vaihto. Ei oo vaikeeta ja jos lisää haluaa nii laskuvihko kätee ja laskemaan kaavoja (Y) Sit ku se on paketissa nii 72cc tulee ohi kumminki vielä :lol:
jarez
Viestit: 187
Liittynyt: 03.12.2006 19:03
Paikkakunta: Etelä
Viesti:

Re: kabaNOSsin 50cc virittelyä ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja jarez »

Voihan yläkiertonen putki ja tehotulppa sentään. Kurpitsaa lainaten "ei ole tuossa listassa vielä mitään normaalia ihmeellisempää" näytä olevan.

Ite melkein tekisin aluksi jotain konkreettista, enkä selittelisi. Toinen on aerodynamiikka millä saa jo huomattavia etuja pienitehoseen koneeseen. Eli pikkupleksi, penkkiä taakseppäin, bäksteppi, kliparit ja kaposet sliksit. Kuskin painosta puhumattakaan :wink:

Tota 50 valupyttyä ja ilmajäähykonetta en näe nielevän jatkuvaa yli 5-8 heppaa ilman lauharia ja kunnollista kansisetuppia. Mut onnea sorvaamiseen ja opettajalle pitkää pinnaa.
vilkku
Viestit: 121
Liittynyt: 01.05.2013 16:41
Paikkakunta: Pori

Re: kabaNOSsin 50cc virittelyä ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja vilkku »

No nyt ajattelin pitempää vastausta tänne laittaa jos sua sattuu kiinnostaa eli.
Kansi:
Nokka.akseliksi joku 140-160cc koneen nokka about 7mm nostolla olevia kiina nokkia saa ulkomailta n.40e kipale semmosen ku muokkaat 50cc kanteen ni (C)
Kannen aihioks vois laittaa jopa 72cc isoventtiilikannen 23/20 venttiileillä ja kanavat muokata tämän mukaan. Kantta täytyisi tottakai laskea aikas rutkasti.
Sitten totta kai perus palotilan koneistus eli porttaatomaksi hiominen jne perus setit.
Lisäksi tuo sytyksen täydellinen säätö mistä täällä muut jo aiemmin puhui.

Männäksi lähtisin sitten ottamaan jotain 50cc patti mäntää jota lähtisin sitten muokkaamaan eli venttiili taskujen isonnus ja helmoista kaikki turhat pois ja jostain kisa männästä hieman osviittaa minkä laiset helmat siihen mäntään tekee. Lisäksi männän päälli osan muokkaus on myös tärkeää koska se ohjaa missä päin palotilaa bensa palaa, noin nopeasti selitettynä.

Kampiakselin tottakai myös keventäisin ja saattaisin jopa miettiä jotain isomman koneen kampuraa muokattuna 50cc,n iskupituuteen --> kestävämpi alakerta.

Mangeeton puolelta jos oikeasti sitä maksimaalista tehoa haetaan niin inner rotor kitti on aika pakollinen. Tai joku todella pieni alumiininen vauhtis (itsellä juuri suunniteilla)

Kaasariksi voisi melkein laittaa jonkun 20mm-22mm soppatykin ja mielellään jonkun aidon mikunin tai keihin ei noista kiina kaasareista ota aina niin selvää. Lisäkis imupuolen pitäisi olla portaaton ja mieluiten \ / kartio venttiiliä kohden oikeassa suhteessa, näin saadaan maksimaalinen ilman siirto koneeseen.

JA jos mopo päivittäisessä ajossa on tarvitse paremman kytkimen, paremman öljy pumpun ja öljyn lauharain muuten on moottori särki ekan viikon jälkeen.

Ja tota etanoli kone on aikas mutkikas juttu... Sillä etanoli haurastaa kaiken kumin mihin se koskee eli kaikki kumi tiivisteet saisit heittää veks, no jos tarpeek saa madallettua niin palaminen ei ole mikään ongelma. Lisäksi etanoli palaa nopeammin--> kuumempi palaminen tarvitaan lisää jäähdytystä. Lisäksi etanoli koneet hörppää menovettä aikas rutkasti enemmän kuin normi bensa koneet eli tarpeeksi kun kaffasta vääntää saattaa pienemmillä kaasareillä päästä kaasari tyhjäksi eli tällöin perus bensahana tsydeemille saattas tarvita jotain korviketta :think:

Eli jos oikeasti haluat sen 50cc viri peli tehä kannataa alkaa googlailemaan ahkeraan ja opiskelemaan isommista koneista ja tässä hyödyntämään, toisaalta jos haluta vain tehokkaan mopon 125cc koneen uutena alta 300e. Kerro jos jaksoit edes lukea loppuun :lol:
"Ei se millä, vaan miten!"
"Kierteet paskaks ja kierros auki"
"Tyhmä saa olla, muttei metallimiäs"
kabaNOSsi
Viestit: 132
Liittynyt: 27.05.2014 17:34
Paikkakunta: Kotka

Re: kabaNOSsin 50cc virittelyä ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja kabaNOSsi »

vilkku kirjoitti:No nyt ajattelin pitempää vastausta tänne laittaa jos sua sattuu kiinnostaa eli.
Kansi:
Nokka.akseliksi joku 140-160cc koneen nokka about 7mm nostolla olevia kiina nokkia saa ulkomailta n.40e kipale semmosen ku muokkaat 50cc kanteen ni (C)
Kannen aihioks vois laittaa jopa 72cc isoventtiilikannen 23/20 venttiileillä ja kanavat muokata tämän mukaan. Kantta täytyisi tottakai laskea aikas rutkasti.
Sitten totta kai perus palotilan koneistus eli porttaatomaksi hiominen jne perus setit.
Lisäksi tuo sytyksen täydellinen säätö mistä täällä muut jo aiemmin puhui.

Männäksi lähtisin sitten ottamaan jotain 50cc patti mäntää jota lähtisin sitten muokkaamaan eli venttiili taskujen isonnus ja helmoista kaikki turhat pois ja jostain kisa männästä hieman osviittaa minkä laiset helmat siihen mäntään tekee. Lisäksi männän päälli osan muokkaus on myös tärkeää koska se ohjaa missä päin palotilaa bensa palaa, noin nopeasti selitettynä.

Kampiakselin tottakai myös keventäisin ja saattaisin jopa miettiä jotain isomman koneen kampuraa muokattuna 50cc,n iskupituuteen --> kestävämpi alakerta.

Mangeeton puolelta jos oikeasti sitä maksimaalista tehoa haetaan niin inner rotor kitti on aika pakollinen. Tai joku todella pieni alumiininen vauhtis (itsellä juuri suunniteilla)

Kaasariksi voisi melkein laittaa jonkun 20mm-22mm soppatykin ja mielellään jonkun aidon mikunin tai keihin ei noista kiina kaasareista ota aina niin selvää. Lisäkis imupuolen pitäisi olla portaaton ja mieluiten \ / kartio venttiiliä kohden oikeassa suhteessa, näin saadaan maksimaalinen ilman siirto koneeseen.

JA jos mopo päivittäisessä ajossa on tarvitse paremman kytkimen, paremman öljy pumpun ja öljyn lauharain muuten on moottori särki ekan viikon jälkeen.

Ja tota etanoli kone on aikas mutkikas juttu... Sillä etanoli haurastaa kaiken kumin mihin se koskee eli kaikki kumi tiivisteet saisit heittää veks, no jos tarpeek saa madallettua niin palaminen ei ole mikään ongelma. Lisäksi etanoli palaa nopeammin--> kuumempi palaminen tarvitaan lisää jäähdytystä. Lisäksi etanoli koneet hörppää menovettä aikas rutkasti enemmän kuin normi bensa koneet eli tarpeeksi kun kaffasta vääntää saattaa pienemmillä kaasareillä päästä kaasari tyhjäksi eli tällöin perus bensahana tsydeemille saattas tarvita jotain korviketta :think:

Eli jos oikeasti haluat sen 50cc viri peli tehä kannataa alkaa googlailemaan ahkeraan ja opiskelemaan isommista koneista ja tässä hyödyntämään, toisaalta jos haluta vain tehokkaan mopon 125cc koneen uutena alta 300e. Kerro jos jaksoit edes lukea loppuun :lol:

Todellakin jaksoin lukea loppuun asti. Ja kiitån että jaksoit tuollaisen romaanin kirjoittaa (Y).

Tosiaan unohdin aloituspostissa kirjoittaa että etenemistahti ei tule olemaan erityisen nopea juurikin pääoman sekä ajanpuutteen takia.

Näin niinkun muuten vaan tuli mielee että onhan minulla tuolla "yläkertalaatikossa" yksi jinkun(?) Kansi. Eli 23/20 venat, joku 40,5mm palotila, en tiedä miksi juuri tuon verran. Se on ilmeisesti jotain osaa vaille, en ole perehtynyt.

Sitten näistä etanolivehkeistä... en tiedä mistä olet saanut tietoa että etanoli kuumempana palaa... tai oikeastaan kun etanoli höyrystyy, se sitoo itseensä lämpöenergiaa, ja tämä lämpötilan lasku suurentaa seoksen tiheyttä jolloin saadaan lisempää soppaa koneeseen. Jos haluat voin linkata speedhuntersin artikkelin etanolista jos lontoo taittuu

Ja en usko että bensahanan virtaavuus ei riittäisi.
etanolia ei tarvitse kuin 35-40% enemmän että seokset saadaan kohilleen. Ja jos vakiohana riittää vaikka pikkisellä porottaa kaasu tapissa niin oman logiikan mukaan ei siitä tulisi ongelmaa

Edit: tässä olisi http://www.speedhunters.com/2015/04/eve ... t-ethanol/
Artikkelihan kertoo autoista ja ruiskukoneista mutta nelarithan niissäkin on ja soveltamalla tuota tietoa kaasarikoneelle yrityksen ja erehdyksen kautta niin eiköhän tuokin mahdollista ole
50cc skyteam monkey '13 "keltainen paholainen"
huippunopeuslistauksen kärjessä heilutaan. Vielä...

"life is too short to drive with a boring car"
Tätä voidaan soveltaa myös mopoihin.
Sen takia ajan mankilla.
kabaNOSsi
Viestit: 132
Liittynyt: 27.05.2014 17:34
Paikkakunta: Kotka

Re: kabaNOSsin 50cc virittelyä ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja kabaNOSsi »

Tarkoitus oli aloittaa koneen työstö kesäkuun alussa, mutta ei sitä sitten ehtinytkään, kun kaikki aika meni erästä vajaatahtia rassaillessa ja mökkeillessä, mutta nyt olen aloittanut kannen työstämisen.

tässä kuvas omasta kullasta:
Kuva

lainasin kaverilta dremelin ja otin kanavat sekä imukaulan työn alle. laitoin imukaulaan kemiallista metallia ja hioin tasaiseksi. lopputilanteessa näytti tältä: Kuva

iskin tuon kaulan kiinni ja en kyllä huomannut mitään eroa persdynossa miten tuo operaatio vaikutti. no ostin sitten kaverilta isomman kaasuttimen ja imukaulan. kyseessä joku "20mm" fentai, jonka soikea kurkku on 20mm x 15mm eli 17,5mm pyöreätä. Mukana 22mm kaula. Josko tällä tehoa tulisi... iskin kiinni ja suurimmat tehot vähän vaille täyskaasulla koska tuo kaasutin on vähän turhan iso tuolle kannelle, joka tällä hetkellä on kiinni. kuristin sitä sitten luistin liikkeestä ja nyt hyvin toimii (Y)

sitten itse kansi... kansi jota työstän on myös pikkuvenainen skyteamin vakiokansi joka vakiona virtaa paremmin kuin nyt kiinni oleva. tietysti mustan värinen, koska sillä tulee tehoa

lähtötilanteessa imukanava näytti tältä:
Kuva
kokoa sillä on 16mm koko pituudelta ja ihan alusta 18mm

imukanava parhaimmillaan mitä itse dremelillä sain:
Kuva

tästä jatkoin vesihiomapaperilla karkeutta 150 hinkaten ja vahingossa tuli liian kiiltävä ainakin omasta mielestä. kertokaa kuinka hienolla uskaltaa ettei bensa pisaroidu kanaviin. en sitten tiedä miten se oikeasti pisaroituu imukanavaan joka käy yhtä kuumana kuin normi käyntilämpötila eli 80 astetta? ja jossa bensa-ilma-seos kulkee kumminkin jotain 50-100m/s... no vähän karhensin sitten 100 karkeuksisella vetelemällä vähän kierremmäisesti ja lopputulos näytti tältä:
Kuva
tarvitsisi varmaan kiinalaisen sormet vetämään nuo epätasaisuudet pois tuosta venttiilinohjurin kannenpuoleisesta virtauksenedistäjästä (mikä hemmetti se on nimeltään?)

ja tässä näkyy kuinka karheaksi jätin:
Kuva

ja pakokanavasta ei ole "ennen"-kuvaa koska se oli niin musta pakokaasuista ettei millään saanut kuvaa mutta tässä on viimeisteltynä:
Kuva

ja kyllä olin niin laiska että jätin venttiilit paikalleen avarruksen ajaksi eli jäi tuo venttiilin takaosa nyt muotoilematta. perehdytään siihen jos ei vielä vauhdit riitä. strategiset mitat on nyt 20mm imukanavaan lähtö ja pienenee palotilaa kohti ja pako on 19mm loppukohdastaan.

myöskin päätin laskea kantta. ostin 150, 240 ja 800 vesihiomapaperit ja vetelin 150 paperilla lasin päällä jonkun 2-3h ja edistyin 0,1-0,2mm... :x lähti into siitä touhusta sitten ja viimeistelin sen sitten 240 paperilla ja näytti tältä:
Kuva

palotilan myös kiillotin niin kiiltäväksi kuin noilla papereilla saa mutta nyt ei ole kuvaa saatavilla. jos sen välttämättä haluatte niin voin sen myöhemmin iskeä tänne.

ostin kaverilta 110cc pytty-mäntä-setin. maksoin femman (Y) josko tästä värkkäisi joskus jotain tai myisi eteenpäin. ainakin testisovitin sitä ja 4,4mm jäi mäntä ylätiivistepinnasta. eli sen verran pitää laskea jos ysikympit haluaisi. katsotaan mitää tulevaisuus tuo tullessaan.
Kuva

mäntä tosin vähän ottanut ilmeisesti lämpöjä tjsp. kertokaa viisaammat onko haitaksi nuo skraidut:
Kuva

ylimääräisenä itsellä olisi yksi deni 17.11mm joka toimittaa lähinnä varaosakaasarin virkaa. tarkoituksena olisi iskeä se osina kurkkupurkkiin pariksi viikoksi ystävämme e85 kanssa ja katsoa miten pärjää tässä miehuuskokeessa. :twisted:

mittailin vähän ja mäntä tulee sylinterin ylätiivistepinnan yli n. 0,8mm korkeimmillaan. kannentiiviste on paksuudeltaan n. 1,2mm ja alatiiviste on 0,6mm. eli jos kannen madaltaisi kumminkin niin että paljealue(?) jää pois niin männän ja kannen väliin jäisi n. 0,4mm...

sitten pari mietettä jota kävi mielessä puristusten nostamiseksi... alatiiviste pois ja hylomarit tilalle. jossain sivustolla taisi lukea että voidaan saada 0,03mm paksuiseksi tuo töhnä, jolloinka mäntä tulisi vähän korkeammalle, mutta vaaraksi tulee mäntä-kansi kosketus vaikka tuossa kannessa nyt vielä tuota paljealuetta on.

toinen olisi että kannentiiviste pois ja tiivistepinnat viimeistelisi todella hienoiksi. näinhän joissain koneissa on normaalisti. tätä tosin jo sovittelin ja ei pyöri kone, kun ottaa kanteen. mahtaakohan kannentiivisteitä olla ohuempia yleisessä myynnissä?
tai josko sellaisen väsäisi itse kuparista tai alumiinista. alumiinia olisi oluttölkissä ja sillä olisi paksuutta 0,12mm. mahtaako pitää puristuksia? taitaapi olla kokeilua vaille. liekkirengasta varmaan ei tuohon kyllä saisi. oletetaan että se toimisi, niin alustavasti laskin että puristukset pomppaisi 10:1 ->12,7:1. tämän laskin oletuksella että vakiona näissä on oikeasti 10:1 puristukset ohjekirjan mukaan, mutta ei näistä koskaan tiedä.

ja ei minulla olekaan mitään kireämpää nokkaa josta aiemmin jotain höpötin. sattui pieni aivopieru nokkia mittaillessa... jospa nokkaa pääsisi joskus hitsailemaan.

ja mäntä-venttiili-välystä mietiskelen joskus myöhemmin...
tälläinen romaani nyt taas vaihteeksi.
OT: käytän gyazoa koska se on vaan ylivoimaisen helppokäyttöinen. joku kertokoot onko mahdollista saada nuo kuvat näkyviin kokonaisina kuvina tässä sivulla.

edit1,2,3: kuvien kanssa säätöä. kiitokset monsiriiderille
edit 4: kielioppia korjailtu ja strategisia mittoja lisätty
Viimeksi muokannut kabaNOSsi, 09.07.2015 02:23. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
50cc skyteam monkey '13 "keltainen paholainen"
huippunopeuslistauksen kärjessä heilutaan. Vielä...

"life is too short to drive with a boring car"
Tätä voidaan soveltaa myös mopoihin.
Sen takia ajan mankilla.
Monsiriider
Viestit: 259
Liittynyt: 01.09.2013 18:56
Paikkakunta: Lieto

Re: kabaNOSsin 50cc virittelyä ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja Monsiriider »

Kopioit tohon img merkkien väliin kuvan url-osoitteen [img]----------------[/img] (nuoli kuvan päälle, oikea hiirennäppäin ja " kopioi kuvan URL-osoite" ) Noi img merkist saa suoraan tost ylhäältä Fontin koko- kohdan vierestä.
ZJ90
Viestit: 1063
Liittynyt: 27.12.2014 01:41
Paikkakunta: Hvesi

Re: kabaNOSsin 50cc virittelyä ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja ZJ90 »

Et sinä tuolla pikkuvena kannella tehoa saa. 23/20 venoilla oleva isovena kansi portattuna ja laskettuna kiinni vaan. Ja siihen vaikka 20mm kaasari. Ihmeen kovaa oot päässyt vaikka et mitään kummempaa ole tehnyt...
-Let the good times roll-
Monkey
Zongshen Z125 HO
16-24 välit + Portattu kansi + R20 nokka + 26mm flat slide PWK + KP mäntä + Alakauttanen NHRC + Outter rotor kit= +15hp = 115km/h (kovempaa mennään vielä ;) )
http://www.monkeyt.net/keskustelu/viewt ... =2&t=22126
kabaNOSsi
Viestit: 132
Liittynyt: 27.05.2014 17:34
Paikkakunta: Kotka

Re: kabaNOSsin 50cc virittelyä ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja kabaNOSsi »

ZJ90 kirjoitti:Et sinä tuolla pikkuvena kannella tehoa saa. 23/20 venoilla oleva isovena kansi portattuna ja laskettuna kiinni vaan. Ja siihen vaikka 20mm kaasari. Ihmeen kovaa oot päässyt vaikka et mitään kummempaa ole tehnyt...
Ei kyllä itse uskoisin pikkuvenakannessa olevan potentiaalia vielä. Jos ei ole niin harkitaan tuo isovenainen uudestaan

Myöskin jos näillä laitteilla vakiona ajetaan jossain päin maailmaa 90 oktaanisella niin olisi perusteltua nostaa puristuksia lähemmäs 95 oktaanisen nakutusrajaa
50cc skyteam monkey '13 "keltainen paholainen"
huippunopeuslistauksen kärjessä heilutaan. Vielä...

"life is too short to drive with a boring car"
Tätä voidaan soveltaa myös mopoihin.
Sen takia ajan mankilla.
Mango
Viestit: 2026
Liittynyt: 16.10.2012 08:21

Re: kabaNOSsin 50cc virittelyä ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja Mango »

Huonosti avarrettu kanavat. Olisit ottanut venttiilit ja ohjurit pois niin olisit kunnolla saanut avarrettua. Tukkosin kohta on venttiilin ohjurin kohdalla.
Viittisitkö laittaa isot alkukirjaimet yms. ?
kabaNOSsi
Viestit: 132
Liittynyt: 27.05.2014 17:34
Paikkakunta: Kotka

Re: kabaNOSsin 50cc virittelyä ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja kabaNOSsi »

Mango kirjoitti:Huonosti avarrettu kanavat. Olisit ottanut venttiilit ja ohjurit pois niin olisit kunnolla saanut avarrettua. Tukkosin kohta on venttiilin ohjurin kohdalla.
Viittisitkö laittaa isot alkukirjaimet yms. ?
Ensin haukut kanavat ja sitten kieliopin... huhhuh! No ei vaineskaan, palaute on hyväksi (Y) Yritän muistaa tulevaisuudessa.

Kävin tuossa ajelulla ja ajon jälkee kokeilin lämpöjä ja imukaula kävi niin kuumana ettei kyllä vakavalla naamalla pysty kädellä kiinni ottamaan. Mitä hauskaa siihen keksisi lämpöeristeeksi? :think: Jos saisi vähän viileämpänä pidettyä sopan niin saisi sitä enemmän palotilaan ja lisää tehoja.
50cc skyteam monkey '13 "keltainen paholainen"
huippunopeuslistauksen kärjessä heilutaan. Vielä...

"life is too short to drive with a boring car"
Tätä voidaan soveltaa myös mopoihin.
Sen takia ajan mankilla.
jinkumies
Viestit: 329
Liittynyt: 12.04.2015 20:44

Re: kabaNOSsin 50cc virittelyä ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja jinkumies »

Eikös siihen myydä ihan semmosta lämmöneriste tiivistettä? Semmonen paksu musta jota on usein kaasarin ja imukaulan välissä.
Skyteam manki 72cc kikkailumopona ja leikkikaluna bse 125cc 16/41 väleillä.
kabaNOSsi
Viestit: 132
Liittynyt: 27.05.2014 17:34
Paikkakunta: Kotka

Re: kabaNOSsin 50cc virittelyä ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja kabaNOSsi »

jinkumies kirjoitti:Eikös siihen myydä ihan semmosta lämmöneriste tiivistettä? Semmonen paksu musta jota on usein kaasarin ja imukaulan välissä.
Juu siis sen nimi on ihan (tiiviste)bakeliitti. Itselläkin on sellainen juurikin kaasarin ja imukaulan välissä mutta ei sellaisia vissiinkään tehdä imukaulan ja kannen väliin? Ja helpompaa jos sen voisi jostain taloustarvikkeesta tehdä.

Edit: tein vähän tutkimusta ja uskollinen maol kertoi että puu, kumi sekä PVC-muovi johtavat lämpöä suunnilleen yhtä huonosti. Noista nyt mieluiten valitsisin ihan vanerin mutta saattaapi tulla tiivistysongelmia... toisaalta olisi tuossa kyllä yksi puhjennut sisäkumi joutilaana ja sitten noita loppuunajettuja ulkokumeja. Toisaalta mehukatti on patentoijan ystävä mutta en niin mieluusti olisi rapsimassa sitä pois imukanavasta..
50cc skyteam monkey '13 "keltainen paholainen"
huippunopeuslistauksen kärjessä heilutaan. Vielä...

"life is too short to drive with a boring car"
Tätä voidaan soveltaa myös mopoihin.
Sen takia ajan mankilla.
Monsiriider
Viestit: 259
Liittynyt: 01.09.2013 18:56
Paikkakunta: Lieto

Re: kabaNOSsin 50cc virittelyä ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja Monsiriider »

Ei siihen kannen ja imukaulan väliin mitään eristettä tarvi, tollanen viiskymppinen ei kuumene niin paljoo et vaikuttais virtauksiin merkitsevästi.
ZJ90
Viestit: 1063
Liittynyt: 27.12.2014 01:41
Paikkakunta: Hvesi

Re: kabaNOSsin 50cc virittelyä ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja ZJ90 »

Hitsaa pieniä jäähytysripoja imukaulaan.
-Let the good times roll-
Monkey
Zongshen Z125 HO
16-24 välit + Portattu kansi + R20 nokka + 26mm flat slide PWK + KP mäntä + Alakauttanen NHRC + Outter rotor kit= +15hp = 115km/h (kovempaa mennään vielä ;) )
http://www.monkeyt.net/keskustelu/viewt ... =2&t=22126
panda
Viestit: 820
Liittynyt: 27.12.2013 15:25

Re: kabaNOSsin 50cc virittelyä ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja panda »

Saahan niitä valmiita lämpölevyjä välii joissa on vielä semmonen läppä kaasarin ja koneen välii ettei lämpösäteily pääse kaasariin käsiksi.
kabaNOSsi
Viestit: 132
Liittynyt: 27.05.2014 17:34
Paikkakunta: Kotka

Re: kabaNOSsin 50cc virittelyä ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja kabaNOSsi »

Monsiriider kirjoitti:Ei siihen kannen ja imukaulan väliin mitään eristettä tarvi, tollanen viiskymppinen ei kuumene niin paljoo et vaikuttais virtauksiin merkitsevästi.
Eihän se tietenkään niin pahasti kuumene kun ulvotetaan 10000rpm jonkinaikaa... Kumminkaan jonkun pienen eristeen näprääminen ei ole pitkäkään prosessi. Käyhän tuo imukaula suht korkeissa asteissa kun muistaisin, että sormet tuntevat jonkun asian polttavan kuumana yli 60 asteessa. En ole varma, mutta sanotaan että moottorin käyntilämpötilat huitelee jossain 80-100 asteessa eli voitaisiin tuo kaulankin lämpötila 60-100 asteen välille laittaa. On tuo kaula suht pitkäkin vrt. imukanavaan, että ehtii se siinä sopalle lämpöjä kyllä kehitellä. Hinta/hyöty -suhde kuitenkin kohdallaan (Y)

En tiedä kuvittelinko kun ajoin kaasu tapissa kotkasta kouvolaan että tehot olisivat tippuneet kesken matkan. Jotenkin siltä tuntui ja ainoa vaihtoehto jonka keksin oli tuo kaulan kuumeneminen. Vähän hölläsiin kaasua vähäksi aikaa ja taas jatkoin täysillä tehoilla. Tämä saattoi tapahtua useempaan kertaan.
ZJ90 kirjoitti:Hitsaa pieniä jäähytysripoja imukaulaan.
Uskon, että kunnollisella eristeellä pärjätään. Ei ole kyllä kokemusta alumiinin hitsauksesta.
panda kirjoitti:Saahan niitä valmiita lämpölevyjä välii joissa on vielä semmonen läppä kaasarin ja koneen välii ettei lämpösäteily pääse kaasariin käsiksi.
Mistähän mahdat puhua? Ei tule kyllä mitään mieleen tuosta. Vai puhutko nyt niistä mustista bakeliiteista?
50cc skyteam monkey '13 "keltainen paholainen"
huippunopeuslistauksen kärjessä heilutaan. Vielä...

"life is too short to drive with a boring car"
Tätä voidaan soveltaa myös mopoihin.
Sen takia ajan mankilla.
Vastaa Viestiin