Sylinterikannen avarrus

Ohjeita erinäisiin Monkeyn huolto-toimenpiteisiin. Vain rekisteröityneille käyttäjille.
ConneX
Viestit: 319
Liittynyt: 03.10.2009 22:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja ConneX »

jooeimitää :mrgreen:
Viimeksi muokannut ConneX, 13.07.2010 22:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S4MPSA
Viestit: 142
Liittynyt: 23.11.2009 18:07
Paikkakunta: Kotka

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja S4MPSA »

Yleensähän imusarjoja ja venttiilejä kiillotetaan. Eli jos parasta virtausta haluaa niin kannattaa hioa avarruksen jälkeen.
petsku
Vip-käyttäjä
Viestit: 2350
Liittynyt: 25.03.2009 20:37
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja petsku »

mjaa, ei tiedä. :D jos kuulin väärin..
It was at this moment that he knew, he fucked up.
Näksä
Viestit: 894
Liittynyt: 19.06.2009 17:41
Paikkakunta: Sastamala

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja Näksä »

imu puoli ei saisi olla kiiltävä vaan röpelöinen, vaikka hiekkapuhallettu mutta pako puoli sais olla kiiltävä, näin pitäis virrata parhaiten mutta mankissa ei huomaa eroa koska ei vaikuta kovin paljon
S4MPSA
Viestit: 142
Liittynyt: 23.11.2009 18:07
Paikkakunta: Kotka

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja S4MPSA »

Miksi näin? :think:
Haukkeli
Viestit: 402
Liittynyt: 16.10.2009 17:59
Paikkakunta: Hamina

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja Haukkeli »

Seos pisaroituu kiiltäville pinnoille eikä välttämättä sekoitu kunnolla. Ite oon tykänny hiekkapuhaltaa vaa ni sillee tulee hyvä.
Sit imuvenaa jättän semmost pient röpelöö et sekottuu viel siinki.
S4MPSA
Viestit: 142
Liittynyt: 23.11.2009 18:07
Paikkakunta: Kotka

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja S4MPSA »

Juu tuollasesti oon kylläkin kuullut puhuttavan. Ite oon mopossa vetäny kaikki aina sileeks, mutta tuskimpa mopossa ero näkyy.

Ihmettelen vaa kun joitakii autoprojekteja kattelee ni jotkut vetää sileiks ja jotkut jättävät karheeks. Jos on karhea niin ilman ja pensan pitäs sekottuu paremmin kun karheus synnyttää pyörteitä :think:
vilperi16
Viestit: 229
Liittynyt: 02.07.2009 21:25
Paikkakunta: Lahti

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja vilperi16 »

Karhee on hyvä matalille kierroksille ja pienelle moottorille.

Ja kiiltävä on sitte ku ruvetaa virittää tosissaa jotain autoa radalle ja korkeille kierroksille.

Mut ei taida näkyä erot mankimoottorissa paitsi ehkä kylmäkäynnistyksessä? :think:
Skootterit on hinteille!

Honda monkey 4ever<3
HPT
Vip-käyttäjä
Viestit: 871
Liittynyt: 20.04.2008 21:19
Paikkakunta: Suomen Texas = Pohjanmaa, Seinäjoki

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja HPT »

Mankikoneessa kannattaa vissiin jättää karheeksi imupuoli, kierrokset on kuitenki yleensä alle kymppitonnin siinä parhaimman tehon kohdalla...

Pakokanava kannattaa olla kiiltävä, kuten myös esim. venttiilit ja männän kupu/laki, koska kiiltävään(=sileään) pintaan karsta tarttuu paljon huonommin.
Teoria on sitä että kaikki tiedetään ja mikään ei toimi ja käytäntö että kaikki toimii ja kukaan ei tiedä miksi, sitten kun molemmat yhdistetään niin mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi...
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja kurri »

Jep, ja lämpöä siirtävää pinta-alaa on silloin vähemmän, jolloin pakokaasut pysyvät mahdollisimman kuumana ja koneen osat viileämpinä.

(käytännössä nää on aika marginaalisia asioita)
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
MaTo
Viestit: 86
Liittynyt: 03.09.2012 08:49
Paikkakunta: Loppi City

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja MaTo »

--pahoittelen nostoa---

Mitä jos avarrus kusee? joutuuko ostamaan uuden kannen?
Manki on aina manki muttei suinkaan vielä vanki!

Honda monkey vm 1992 virit:14mm keihin, rajottamaton cdi 14-35
ex Rieju rrx vm 2008 virit: e-nox, suuttimet jne= 85kmh
ex Husqvarna smr 125cc vm 2013
audi a4 quattro 1.8t vm 2004
ex ford sierra 2.0 dohc 1991
Ford sierra 2.0 dohc 1989
Jo 20 000km Mankin penkin kulutusta

niin ja...
Yhdyn mielipiteeseen, vakio manki paras manki!
Juhis
Viestit: 979
Liittynyt: 13.10.2011 20:29
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja Juhis »

Ei ollut paha nosto tälläisessä topicissa.

Jos satut liikaa esimerkiksi ottamaan tai kanavassa portaita, eikä enää saa korjattua kansi on pilalla.
If you never do, you'll never know

nyk. Mercedes-Benz w124 3.0l 24v Sportline
nyk. Toyota Corolla Hardtop, coupe
ex.Mercedes-Benz w124 2.3l
ex. Honda Monkey z50J, projekti
ex. Honda Monkey z50J, low
ex. Honda Monkey z50J, original
ex. Toyota Corolla KE-20, air ride
MaTo
Viestit: 86
Liittynyt: 03.09.2012 08:49
Paikkakunta: Loppi City

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja MaTo »

Juhis kirjoitti:Ei ollut paha nosto tälläisessä topicissa.

Jos satut liikaa esimerkiksi ottamaan tai kanavassa portaita, eikä enää saa korjattua kansi on pilalla.

no taidan jättää tekemättä, ellei joku halua myydä/vaihtaa avarrettua kantta
Manki on aina manki muttei suinkaan vielä vanki!

Honda monkey vm 1992 virit:14mm keihin, rajottamaton cdi 14-35
ex Rieju rrx vm 2008 virit: e-nox, suuttimet jne= 85kmh
ex Husqvarna smr 125cc vm 2013
audi a4 quattro 1.8t vm 2004
ex ford sierra 2.0 dohc 1991
Ford sierra 2.0 dohc 1989
Jo 20 000km Mankin penkin kulutusta

niin ja...
Yhdyn mielipiteeseen, vakio manki paras manki!
keetsy
Viestit: 260
Liittynyt: 27.04.2012 23:01
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja keetsy »

Aika pitkälti saa korjattua kemiskillä tjv. jos sattuu vaikka kanava puhkeamaan, toki kaikkea ei silläkään voi korjata...
tomiiso
Viestit: 120
Liittynyt: 01.06.2012 04:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja tomiiso »

Jep, itellä meni myyntiin tuo lifani sen takia kun oli primary clutch ja lisätehoa poliniin kaivattiin :D Kannesta en sano mitään kun ei ikinä tullu katottua millaset venttiilit siellä oli sisällä.

En tiiä onko tätä linkattu tänne aikasemmin mutta linkissä olevas pdf tiedostossa käydään aika perusteellisesti läpi sylinterin kannen hengittävyyttä, autossa tosin, mutta hyvin sovellettavissa mankin kokoseen laitteeseen.
http://theseus.fi/bitstream/handle/1002 ... sequence=1

Kokoan himassa excel taulukkoa millä voi kätevästi laskea seoksen nopeuksia, virtauspinta-aloja yms muita perus viritykseen liittyviä kaavoja. Oisko kellään tarvetta tollaselle tiedostolle kun saan joskus valmiiks? :)
onkimato
Viestit: 2006
Liittynyt: 21.07.2011 17:11
Viesti:

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja onkimato »

laitahan tiedot sitten jakoon vaan, liika tieto ei ole haitaksi. Tosin, kannattaa miettiä myös mikä on mankin kannen suhteen tarpeellista verrattuna autojen kansiin. Mutta olisi kyllä hienoa jos jaksat julkaista.
Monkeyn tuning ja viriosia myyvä verkkokauppa:www.pitracing.fi ja Facebookissa
Monkeyt.net defence forcesJoin the army!
88-rothmansKlik!
tomiiso
Viestit: 120
Liittynyt: 01.06.2012 04:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja tomiiso »

Juu pitää nyt katsoa mitä kaikkea tohon pystyy tekemään tai riittää osaaminen, kansi hommista ainakin koitan tehdä melko kattavasti osaamisen mukaan. (Y)
Vastaa Viestiin