Sivu 1/6

Laakerit

Lähetetty: 08.04.2006 13:44
Kirjoittaja Jonke
Tämmönen lyhyt artikkeli Monkeyn laakereista:

Elikäs laakereiden tehtävähän on suojata koneen liikkuvia osia kulumiselta. Laakereita on ainakin 3 eri tyyppiä: Kuula-, liuku- ja neulalaakereita. Mankin koneessa on hyödynnetty näitä kaikkia. Vanhan- ja välimallin kannessa on liukulaakeroitu nokka-akseli, suurin osa alakerran laakereista on kuulalaakereita, mutta myös neulalaakereita on 2kpl.
Vanteissa laakereina on kuulalaakerit.
Mikään ei ole ikuista, ei myöskään laakerit. Laakerit on syytä uusia ~20 000km:n välein koneeseen, vanteisiin useammin, ehkä 5 000-10 000km:n välein. Hyvillä öljyillä parannat laakereiden kestävyyttä, vanteiden laakereihin kannattaa suihkia silloin tällöin jonkun sortin voiteluainetta.

Laakerit maksavat 5 eurosta ylöspäin kappale. Mankin koneen laakerien hinnat sijoittuvat 5-10e:n välille.

Mistä laakereita voi ostaa?
-Itse ostin kaikki kuulalaakerit lähimmäisestä autotarvikekaupasta, josta ne löytyivät suoraan hyllyltä. Koneen neulalaakerit tilasin rovazalta.

Entä kampiakselin neulalaakerit?
-Neulalaakerit kestävät yleensä hyvin, joten niitä ei tarvitse vaihtaa, jos kampurassa ei tunnu liikaa välystä.

Miten saan tuon toisen laakerin irti kampurasta, kun siinä on tuo ratas edessä?
-Itse vein kampuran koneistamolle, jossa ammattilaiset ottivat rattaan irti, vaihtoivat laakerin ja laittoivat rattaan takaisin paikalleen. 10 euroa pyysivät tuosta hommasta.

Kuva

Lista Monkey laakereista:
-Runkolaakerit (a.k.a. petilaakerit): 6304 C3 /2kpl, kampurassa.
-Vaihteiston kuulalaakerit: 6203 /2kpl, vaihteistossa.
-Vaihteiston neulalaakerit: HK14/12 ja HK13.5/12 /1kpl molempia malleja.
-Kytkimen kannen laakeri: 6000 /1kpl
-Vanteiden laakerit: 6201 /4kpl

Teksti: Jones
Kuvat: Jones

Lähetetty: 08.04.2006 14:07
Kirjoittaja Monttu
Mahtavaa, tää on tarpeen. Vielä voisit merkitä laakereiden kohdalle että montako kutakin on mankissa.

Lähetetty: 08.04.2006 20:59
Kirjoittaja Uhtuan Parooni
Noi kampuran laakerit saa aika kotikonsteinkin irti.
Eli sen rattaan saa irti, ku sitä lämmittää nii se laajenee. Ja sit vetää sen poies ja samal taval takasin. Sit laakerit saa pois, ku lyö jollain siihe laakerin pintaa sillee et se "pääly kerros" halkea ja sitten rälläkäl vetää viillon siihe laakerin kuulan vieree ja vetää jollai sen laakerin pois. Ite käytin ulosvetäjää.. Toivottavasti ymmärrätte selitystäni.. :wink:

Lähetetty: 09.04.2006 15:27
Kirjoittaja Monttu
Mites kun tuota kiertokankea liikuttelee sivuttaissuunnassa kun on pytyn ja kannen ottanut pois niin se liikkuu jonkun verran, useampia millejä. Pitäiskö sen olla tiukka vai saako se liikkua sivuttaissuunnassa?

Lähetetty: 09.04.2006 17:19
Kirjoittaja Jonke
Monttu kirjoitti:Mites kun tuota kiertokankea liikuttelee sivuttaissuunnassa kun on pytyn ja kannen ottanut pois niin se liikkuu jonkun verran, useampia millejä. Pitäiskö sen olla tiukka vai saako se liikkua sivuttaissuunnassa?
Niin liikkuuko se yläpää useita millejä, vai sieltä alapäästä?

Lähetetty: 09.04.2006 22:30
Kirjoittaja Monttu
Jones kirjoitti:
Monttu kirjoitti:Mites kun tuota kiertokankea liikuttelee sivuttaissuunnassa kun on pytyn ja kannen ottanut pois niin se liikkuu jonkun verran, useampia millejä. Pitäiskö sen olla tiukka vai saako se liikkua sivuttaissuunnassa?
Niin liikkuuko se yläpää useita millejä, vai sieltä alapäästä?
Ööh, mita vittua? Siis kiertokangen alapää liikkuu joka on moottorissa kiinni.

Lähetetty: 10.04.2006 14:20
Kirjoittaja Jonke
Monttu kirjoitti:
Jones kirjoitti:Niin liikkuuko se yläpää useita millejä, vai sieltä alapäästä?
Ööh, mita vittua? Siis kiertokangen alapää liikkuu joka on moottorissa kiinni.
No ei sen kyllä useita milleja kuulu liikkua sieltä :?

Lähetetty: 10.04.2006 14:33
Kirjoittaja Honda is the best
minun mielestä kiertokanki saa sivuttaissuunnassa liikkua muutaman millin mutta liikeratansa suuntasesti ei saa liikkua yhtään :D

Lähetetty: 10.04.2006 15:13
Kirjoittaja Jonke
Honda is the best kirjoitti:minun mielestä kiertokanki saa sivuttaissuunnassa liikkua muutaman millin mutta liikeratansa suuntasesti ei saa liikkua yhtään :D
Kävin kahtomassa tuota yhtä käytettyä kiertokankea, pystyttäis-suunnassa ei ole yhtään, kuten ei kuulukkaan, ja sivuittain sinne tulee muutaman millin kymmenesosan rako.

Kampiakselin sovitus takaisin...

Lähetetty: 12.07.2006 00:42
Kirjoittaja rattus
Eli mahdollisimman helpolla ja vähin työkaluin: :)

Jos kampiakselin laakerit eivät meinaa mennä lohkonpuolikkaisiin itkemälläkään, laita kampiakseli pakastimeen muutamaksi tunniksi... Sitten kuumennat lohkonpuolikkaat esim. äidin hiustenkuivaajalla, otat kylmän kampuran pakkasesta ja ei tarvii tapella...

Lähetetty: 20.07.2006 09:24
Kirjoittaja -Ile-
Saako manaan kestävämmät runkolaakerit?

laakerit

Lähetetty: 02.08.2006 12:48
Kirjoittaja mana
kuinka noi neulalaakerit lähtee irti?
ja saako niitä ostettua muualta ku rovazalt?

Re: laakerit

Lähetetty: 02.08.2006 13:10
Kirjoittaja Uhtuan Parooni
mana kirjoitti:kuinka noi neulalaakerit lähtee irti?
ja saako niitä ostettua muualta ku rovazalt?
Eikös ne oo prässätty sinne. Eli kait ne vähä voimaa käyttämäl saa irti, taikka viet johonki otettavaks ne pois.

Re: Laakerit

Lähetetty: 13.01.2008 17:44
Kirjoittaja jaanne
Jonke kirjoitti:Tämmönen lyhyt artikkeli Monkeyn laakereista:

]

Lista Monkey laakereista:
-Runkolaakerit (a.k.a. petilaakerit): 6304 C3 /2kpl, kampurassa.
-Vaihteiston kuulalaakerit: 6203 /2kpl, vaihteistossa.
-Vaihteiston neulalaakerit: HK14/12 ja HK13.5/12 /1kpl molempia malleja.
-Kytkimen kannen laakeri: 6000 /1kpl
-Vanteiden laakerit: 6201 /4kpl

Teksti: Jones
Kuvat: Jones
elikkä jos ostan SKF :merkkisiä laakereita niin onko laakerin malli sama ko nuisa mainituisa? :roll:

Re: Laakerit

Lähetetty: 13.01.2008 17:47
Kirjoittaja Tomi
On se.6201 tai otat vaikka entisen malliks nii löytyy.

Re: Laakerit

Lähetetty: 08.08.2008 09:21
Kirjoittaja janski^^
Saako vaihteiston neulalaakereita mistään suomesta?

Re: Laakerit

Lähetetty: 09.08.2008 12:21
Kirjoittaja Tomi
Moposopista esim...

Re: Laakerit

Lähetetty: 12.09.2008 15:22
Kirjoittaja Hal0
Ohjauslaakerit löytyy keulasta.....

Re: Laakerit

Lähetetty: 12.09.2008 19:15
Kirjoittaja monkey-speed
yllätys? :D

Re: Laakerit

Lähetetty: 13.09.2008 11:48
Kirjoittaja Hal0
Ylläri joo, miksei tää oo niistä mitää

Re: Laakerit

Lähetetty: 09.10.2008 23:43
Kirjoittaja kurri
Ainakin marden kiina-etupäässä on 10mm etupyörän akseli ja eri laakerit kuin vakionavassa, eli vähän vaihtelua näissä näyttää olevan. Koitan muistaa kattoo mitkä laakerit on malliltaan kun seuraavan kerran on irti.

Re: Laakerit

Lähetetty: 05.11.2008 17:47
Kirjoittaja konkar
Miten sais kätevästi takakeskiön laakerit irti, sillei et niitä voi käyttää vielä?

Re: Laakerit

Lähetetty: 05.11.2008 18:17
Kirjoittaja kurri
miks ne tarvii irrottaa jos et aio vaihtaa niita?

Napaa lämmittämällä, ja varovasti naputtamalla, mutta voi ne silti kärsiä...

Re: Laakerit

Lähetetty: 05.11.2008 18:23
Kirjoittaja Grimnir
Kyl ite ainaki kesti tällä kurrin tyylillä pois otetut laakerit..
kurri kirjoitti:
piirtelin kuvan selvennykseks
Kuva

Re: Laakerit

Lähetetty: 05.11.2008 18:50
Kirjoittaja Partanen
Kun laakerit otetaan kuvan esittämällä tavalla pois, niin sen jälkeen pitää mennä kauppaan ostamaan uudet. Käytännössä niitä laakereita ei saa ehjänä pois. On olemassa laakerin ulosvetäjiä, mutta ne taitaa maksaa ihan hirveästi. Eikä ole varmaa säilyykö laakeri ehjänä ulosvetäjälläkään, jos laakeri on kunnolla jymähtänyt paikalleen.