Laakerit
Re: Laakerit
Mikä siinä akselin kiinnitykssä runkoon sitten antautuu? Sehän on vain putki, joka on hitsattu runkoon kiinni. Siihen putkeen sitten kiristetään takahaarukan kumipuslan sisemmät holkit tiukasti kiinni sillä pitkällä pultilla. Eli eihän tuon putken pitäisi mitenkään kulua.
Tuossa "Eskomörkö":n piirustuksessa pitää muistaa, että laakereiden välissä oleva harmaaksi värjätty holkki ei saa olla rungossa kiinni, vaan sen pitää päästä liikkumaan pultin ja laakereiden sisempien renkaiden mukaan.
Lisäksi saattaa tuommoisesta laakeroinnista olla semmoinenkin haitta, että pitää ostaa ihan oikeat iskarit. Kuminen holkki haarukan ja rungon välisessä kiinnityksessä taitaa hoitaa osan iskarin tehtävistä. Vakioiskarit kun eivät taida monessa tapauksessa olla iskareita ollenkaan, vaan pelkät ohjurit, jotka pitävät jousen kasassa. Monkeyn omissa iskareissa, sekä ilmeisesti noissa kiinalaisissakaan kromi-iskareissa ei taida olla mitään öljyä sisällä. Siksi tuommoiset laakerit saattavat aiheuttaa sen, että moposta tulee kiikku, jonka perän pomppiminen ei lopu ajon aikana ikinä.
Tuossa "Eskomörkö":n piirustuksessa pitää muistaa, että laakereiden välissä oleva harmaaksi värjätty holkki ei saa olla rungossa kiinni, vaan sen pitää päästä liikkumaan pultin ja laakereiden sisempien renkaiden mukaan.
Lisäksi saattaa tuommoisesta laakeroinnista olla semmoinenkin haitta, että pitää ostaa ihan oikeat iskarit. Kuminen holkki haarukan ja rungon välisessä kiinnityksessä taitaa hoitaa osan iskarin tehtävistä. Vakioiskarit kun eivät taida monessa tapauksessa olla iskareita ollenkaan, vaan pelkät ohjurit, jotka pitävät jousen kasassa. Monkeyn omissa iskareissa, sekä ilmeisesti noissa kiinalaisissakaan kromi-iskareissa ei taida olla mitään öljyä sisällä. Siksi tuommoiset laakerit saattavat aiheuttaa sen, että moposta tulee kiikku, jonka perän pomppiminen ei lopu ajon aikana ikinä.
Re: Laakerit
Omassa mankissani oli kulunut tämmöisiksi ne akselin kiinnitys holkit:
Toisessa oli 12mm reikä ja toisessa 11mm ja akseli on 10mm.
Nuohan on kartion muotoiset sisältäkin ja se akseliin kiinni ottava alue on vain n.5mm pitkä, jos olisi se putki kokomatkalta 10mm niin kyllä se sitten kestäisi paremmin.
Omassa projektissani on iskareina takana aidot Konin iskarit eli pitäisi olla ainakin vaimennus kunnossa.
Toisessa oli 12mm reikä ja toisessa 11mm ja akseli on 10mm.
Nuohan on kartion muotoiset sisältäkin ja se akseliin kiinni ottava alue on vain n.5mm pitkä, jos olisi se putki kokomatkalta 10mm niin kyllä se sitten kestäisi paremmin.
Omassa projektissani on iskareina takana aidot Konin iskarit eli pitäisi olla ainakin vaimennus kunnossa.
Re: Laakerit
Tuskin tuossa laakeroinnissa mitään ongelmia tulis. Tosiaan ite hitsasin tollaset runkoon kiinnitysakselin holkeiks. Vanhat oli yhtä paskat kun Ramon.
Edit: Ja kaalerit on 10x30x14 Joten laakeripesän ulkokehäks tulee jotain 38mm Eli ei viellä mikään törkeän näkönen tohon haarukkaan...
Ite tajusin et pääsen vähemmällä maalin tuhoamisella kun hitsaan sorvatus laakeripesät takahaarukkaan. Joten itsellä laakerointi tulee menemään näin:
Laakerit ei tossakaan joutuisi yhtään suuremmalle rasitukselle sivusuunnassa kuin pyöränlaakeritkaan...
Edit: Ja kaalerit on 10x30x14 Joten laakeripesän ulkokehäks tulee jotain 38mm Eli ei viellä mikään törkeän näkönen tohon haarukkaan...
Re: Laakerit
Hiukan vielä ihmetyttää, että mikä ihme sitä alkuperäistä liitosta sitten kuluttaa, taikka tuhoaa? Onko se pitkä pultti jäänyt löysälle jossain vaiheessa, vai mikä ihme? Vai onko kyse oikeasti noin pahasta suunnitteluvirheestä. Teoriassahan ainoa minkä pitäisi kulua, on se kuminen pusla, kun siellä haarukassa vääntyilee. Mulla on tästä aiheesta niin lyhyt kokemus, etten paljoa asiasta tiedä. Mielenkiintoinen juttu kuitenkin. Ja hyvä, että joku on tätäkin pohtinut.
Re: Laakerit
Mistä 56x15x? laakerit kampiakseliin?
Re: Laakerit
Kun kiertokangen alalaakeri on paskana, niin pitääkö ostaa kokonaan uusi kiertokankisetti, kun en mistään pelkkää laakeria löytänyt?
-
- Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
- Viestit: 3432
- Liittynyt: 01.02.2008 18:16
- Paikkakunta: Akaa
Re: Laakerit
Pitää.
Mitoilla sopivan laakerin varmaan löydät esim. etralta, mutta koneistamon joka laittaa sen paikalleen, vanhalla tapilla ja kangella, löytäminen voi olla hankalampaa.
Mitoilla sopivan laakerin varmaan löydät esim. etralta, mutta koneistamon joka laittaa sen paikalleen, vanhalla tapilla ja kangella, löytäminen voi olla hankalampaa.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
-
- Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
- Viestit: 3432
- Liittynyt: 01.02.2008 18:16
- Paikkakunta: Akaa
Re: Laakerit
http://www.youtube.com/watch?v=29bNtKUogXY
Nappasin tossa videon ku tein omaa remppaa tallissa... Suojatut laakerit on usein reilusti halvempia kun suojaamattomat, tällä säästää kymppejä.
(ja kaikkia laakereita ei oo ees tukusta saatavilla ilman peltejä...)
Nappasin tossa videon ku tein omaa remppaa tallissa... Suojatut laakerit on usein reilusti halvempia kun suojaamattomat, tällä säästää kymppejä.
(ja kaikkia laakereita ei oo ees tukusta saatavilla ilman peltejä...)
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
-
- Viestit: 110
- Liittynyt: 14.06.2010 12:50
- Paikkakunta: Paimio
Re: Laakerit
Kun hommailette noita runkolaakereita, niin huomatkaa välysluokitus C3 siellä kun ei normaali (ilman merkintää) oleva pitkään kestä. Kiertokangen alapään laakeria ei kannata lähteä metsästelemään vaan ostaa suosiolla alkuperäisen, niin tulee tappi myös uusittua samalla kertaa, tuo vaihtohomma kun on täysin koneistamohommia että saa limput kohdalleen ja heitot minimiin.
Originaali ja alkuperäinen sen olla pitää
Re: Laakerit
Jep, ja melkein voisin suositella pesemään nuo tehtaan rasvat tuolta laakerista pois (rasvanpoistoaine, bensa tjms.)
Makso 20e petarit kaverin rx, kaasalaiselta ostettuna olis tullu maksaan yli 40e
Makso 20e petarit kaverin rx, kaasalaiselta ostettuna olis tullu maksaan yli 40e
- Arguing on the internet is like the special Olympics... even if you win, youre still retarded.
Re: Laakerit
Kannattaskos tosta yx:än nokasta ottaaa nuo pellit pois? Eikös sen pitäs voidella paremmin jos ne ottas veks sielt? Tuossa vielä kuva siitä yx nokasta oikeenpuolimmainen siis yx.
Monkeyt.net vanki numero 1005
-
- Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
- Viestit: 3432
- Liittynyt: 01.02.2008 18:16
- Paikkakunta: Akaa
Re: Laakerit
Ei, tossa ne pellit on jätetty tarkotuksella että tulis enemmän painetta nokan sisään ja siis voitelua keinujen ja nokan liukupinnoille. Kyllä se kuulalaakeri selviää vähemmälläkin.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Re: Laakerit
Mitkä pyörän laakerit on -07 Jinchengissä kun takana on vähän väljää, ja onko etu- ja takaakselin laakeri samankokoiset, mopossahan on siis levykeula
Raaserit: Ford Sierra 2.0 DOHC EFi -92, Ford Cortina Mk3 -71 Honda NS125R -87, Honda Monkey Rothmans -89, Toyota Corolla DX -82, Samurai 110cc, Tunturi Tiger Aqua 1997, Arctic Cat Panther 440, Suzuki PV -86.
Menetetyt tapaukset: Jincheng Monkey 72cc -07, Yamaha FZR 600R, Ford Escort GT, Samurai 110cc, Honda XR125L -03, Mercedes-Benz C220D -94, Subaru Legacy 4wd -90, Ford Sierra 2.0 OHC -89, Yamaha ET340T, Nissan Micra GL -85
Menetetyt tapaukset: Jincheng Monkey 72cc -07, Yamaha FZR 600R, Ford Escort GT, Samurai 110cc, Honda XR125L -03, Mercedes-Benz C220D -94, Subaru Legacy 4wd -90, Ford Sierra 2.0 OHC -89, Yamaha ET340T, Nissan Micra GL -85
Re: Laakerit
ota irti ja käy hakemassa malleilla uudet laakeriliikkeestä, ei mistään varaosaliikkeestä
The 80's....When they still produced good music and Volvo's still where Volvo's! Good times!
Re: Laakerit
Kuulkaas enemmän tietävät:
Tilasin nuo mankin moottoriin vaadittavat laakerit paikallisen rautakaupan kautta, ja niillä koodeilla tuli kaikki laakerit -->
Tuon näköisinä (6304 C3:sista ei oo viä varmuutta onko nekin)
Pitäiskö niiden olla tuollaasia (niinku orkkikset), vai onko sillä merkitystä onko suojattuja vai ei?
Tilasin nuo mankin moottoriin vaadittavat laakerit paikallisen rautakaupan kautta, ja niillä koodeilla tuli kaikki laakerit -->
Tuon näköisinä (6304 C3:sista ei oo viä varmuutta onko nekin)
Pitäiskö niiden olla tuollaasia (niinku orkkikset), vai onko sillä merkitystä onko suojattuja vai ei?
Honda Monkey - just drive it
Re: Laakerit
Voithan sä noista ottaa suojat pois, ite sanoisin että kannattaa ottaa suojat pois koska ei ne niin kauheesti likaa kerää siellä koneen sisällä ja voitelee paremmin.
Kesän 2009 pommitteluita: http://www.youtube.com/watch?v=zRU9tRiFYDg
Kesä 2010: http://www.vimeo.com/15904163
Kesä 2010: http://www.vimeo.com/15904163
Re: Laakerit
Kannattaa ottaa ne suojat pois, ja pestä se tehdasrasva sieltä pois sillä melkosta tököttiä on
- Arguing on the internet is like the special Olympics... even if you win, youre still retarded.
Re: Laakerit
No ainaski jos koneen sisälle laittaa niin parempi olis ottaa pois
muuten leipoo kun ei saa voiteluu
Pyöriin jos laittaa niin suojat pois ja vitunmoista vaseniilia sinne ja suojat kiinni niin kestää 30 vuotta
muuten leipoo kun ei saa voiteluu
Pyöriin jos laittaa niin suojat pois ja vitunmoista vaseniilia sinne ja suojat kiinni niin kestää 30 vuotta
The 80's....When they still produced good music and Volvo's still where Volvo's! Good times!
Re: Laakerit
Kiitokset vastauksista! Eli otan ne suojat sitten vaan pois
Kampuran laakerit tosiaan tuli sellasina niinkun pitää
Kampuran laakerit tosiaan tuli sellasina niinkun pitää
Honda Monkey - just drive it
-
- Viestit: 188
- Liittynyt: 06.11.2010 01:07
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Laakerit
Eikös näissä kaikissa kiinankopio koneissa oo samat koneen laakerit ja stefat ku aidossa mankin koneessa..??
Kun olen 110cchen ostamassa uusia laakereita ja stefoja koneeseen..
Kun olen 110cchen ostamassa uusia laakereita ja stefoja koneeseen..
Re: Laakerit
On sellainen ongelma kun vaihdoin eilen aamulla laakerit ne tuntui aika jäykiltä. kun olin päivän niillä ajanut ja ukko ne tänään aamulla otti pois niin se jarru kengän puoleinen laakeri oli jumissa. ostin ihan perus laakerit motonetistä mitkä ne antoi kun sanoin että honda monkeyn laakerit z50j ja 1992 vuosimalli. (ostin motonetistä koska stormissa ei ollut merkki kohtaisia jäljellä)
sen verran lisä tietoa että, en ollut ottanut noita suojia pois
ja vanhemmat laakerit olivat sen verran paskassa kunnossa että oli ehtinyt kuluttaa keskiötä koska oli vetänyt vinoon.
kuuluisiko siihen jarru kilven ja keskiön väliin joku prikka?
ja tässä samalla kysyisin mikä on taka akselin kiristys momentti?
veikkaan että, keskiö otaa jarru kilpeen kiinni koska, mitä enemmän kiristää sitä jäykemmät niistä tuli. Tai sitten ne suojat ovat ongelma koska sen jumittuneen laakerin suojassa oli painautumis jälki.
E: aika asiallinen viesti jone ja kyllä siinä vakiossa tälläinen on voi olla kyllä joku laakerin suoja yms
sen verran lisä tietoa että, en ollut ottanut noita suojia pois
ja vanhemmat laakerit olivat sen verran paskassa kunnossa että oli ehtinyt kuluttaa keskiötä koska oli vetänyt vinoon.
kuuluisiko siihen jarru kilven ja keskiön väliin joku prikka?
ja tässä samalla kysyisin mikä on taka akselin kiristys momentti?
veikkaan että, keskiö otaa jarru kilpeen kiinni koska, mitä enemmän kiristää sitä jäykemmät niistä tuli. Tai sitten ne suojat ovat ongelma koska sen jumittuneen laakerin suojassa oli painautumis jälki.
E: aika asiallinen viesti jone ja kyllä siinä vakiossa tälläinen on voi olla kyllä joku laakerin suoja yms
Viimeksi muokannut VaLjUs, 17.04.2011 16:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Laakerit
VaLjUs kirjoitti:On sellainen ongelma kun vaihdoin eilen aamulla laakerit ne tuntui aika jäykiltä. kun olin päivän niillä ajanut ja ukko ne tänään aamulla otti pois niin se jarru kengän puoleinen laakeri oli jumissa. ostin ihan perus laakerit motonetistä mitkä ne antoi kun sanoin että honda monkeyn laakerit z50j ja 1992 vuosimalli. (ostin motonetistä koska stormissa ei ollut merkki kohtaisia jäljellä)
sen verran lisä tietoa että, en ollut ottanut noita suojia pois
ja vanhemmat laakerit olivat sen verran paskassa kunnossa että oli ehtinyt kuluttaa keskiötä koska oli vetänyt vinoon.
kuuluisiko siihen jarru kilven ja keskiön väliin joku prikka?
ja tässä samalla kysyisin mikä on taka akselin kiristys momentti?
veikkaan että, keskiö otaa jarru kilpeen kiinni koska, mitä enemmän kiristää sitä jäykemmät niistä tuli. Tai sitten ne suojat ovat ongelma koska sen jumittuneen laakerin suojassa oli painautumis jälki.
Ei sinne mitää rikkoja kuulu.
mee helevettiii!!!!
IP ja käyttäjä lifetime bannattu..
-Grimnir
sotarotta kirjoitti:Mun mielestä varpaat on tosi hot, siks EN käytä sukkii, tykkään kun joku hiplaa varpailla mun reisii aaaahh
Re: Laakerit
Banaania tälle JoNelle Aka jojjolle.
Honda Cbr 125r Repsol -06 EX
Honda monkey -92 Valitettavasti EX
Honda monkey -81
Honda monkey -92 Valitettavasti EX
Honda monkey -81
Re: Laakerit
Mitäpä kaikkea mie ny tarviin tonne emäputkeen, keulan kiinnitykseen?
Siis kaikki laakerit ym kamat mitä tonne keulan kiinnitykseen tulee + sitten rikat ja päätymutteri.
Ei kukaan viittis jostain nettikaupasta vaikka linkitellä ?
Siis kaikki laakerit ym kamat mitä tonne keulan kiinnitykseen tulee + sitten rikat ja päätymutteri.
Ei kukaan viittis jostain nettikaupasta vaikka linkitellä ?
Re: Laakerit
Kannattaa varmaan vaihtaa kaikki laakerit koneesta, kun ajettu reilut 19tkm? Kone siis levällään, niin ajattelin jos vaihtais laakerit samalla.
Honda monkey -74 -78 -81 -87 -87 -89 -91