Kytkimen säätäminen.
Kytkimen säätäminen.
Usein kuulee valitettavan että mankin kytkin on aivan susi ja luistaa kuin intin sukset ylämäessä.
Mankin käsikytkin ei ehkä ole sieltä kestävimmästä päästä, mutta toimii ja kestää varsin hyvin oikein säädettynä. Olen usein törmännyt mankeihin (ym.hondatype koneellisiin vehkeisiin) joissa kytkimen säätöä ei ole tehty oikein, ja se on alkanut hajoamaan. Kytkimen säätö ei ole vaikeaa, ja olisi hyvä tehdä aina esim. öljynvaihdon ja/tai venttiilin välysten säädön yhteydessä. Aikaa tämä vie noin 5min, ja säästää sinulta tulevaisuudessa aikaa ja rahaa.
Sovellettavissa myös automaattikytkimellä varustettuun malliin sillä erotuksella että säätöruuvia pyöritetään eri suuntaan.
Tarvitset nämä työkalut:
- 10mm kiintolenkki.
- Talttapäinen meisseli.
- Räikkä 10mm hylsyllä.
- Ristipäinen meisseli.
1.
Säädä kytkinvaijerin säätöruuvi täysin kiinni. (Eli niin että vaijeri on löysä).
2.
Avaa koneen oikealla (kytkimen) puolella sijaitselva kytkimen suojalätkä.
Muista rasvata vaseliinilla kuvissa näkyvä tappi.
3.
Ota räikkä kouraan ja löysää mutteri.
4.
Säädä talttapäistä säätöruuvia niin kauan että se alkaa tiukkeneen. Kun ruuvi alkaa tiukkeneen,
käännä sitä n 1/3 kierrosta löysemmälle.
5.
Kiristä säätöruuvin mutteri samalla pitäen säätöruuvia paikallaan.
6.
Kiristä kytkimen suojalätkä takaisin, ja säädä kytkinvaijeri, ei niin kireälle että vaijeri kantaa mutta senverran löysälle ettei kahvassa ole turhaa väljää.
7.
Polkaise mopo käyntiin ja painele kytkintä noin 20-30kertaa. Aja viellä testilenkki varmistaaksesi että kytkin toimii.
© Jansson 2010
edit by kurri, puolarin tarkennus
Kuvien linkit korjattu ja ohjetta paranneltu 12.03.2017 -Jansson
Mankin käsikytkin ei ehkä ole sieltä kestävimmästä päästä, mutta toimii ja kestää varsin hyvin oikein säädettynä. Olen usein törmännyt mankeihin (ym.hondatype koneellisiin vehkeisiin) joissa kytkimen säätöä ei ole tehty oikein, ja se on alkanut hajoamaan. Kytkimen säätö ei ole vaikeaa, ja olisi hyvä tehdä aina esim. öljynvaihdon ja/tai venttiilin välysten säädön yhteydessä. Aikaa tämä vie noin 5min, ja säästää sinulta tulevaisuudessa aikaa ja rahaa.
Sovellettavissa myös automaattikytkimellä varustettuun malliin sillä erotuksella että säätöruuvia pyöritetään eri suuntaan.
Tarvitset nämä työkalut:
- 10mm kiintolenkki.
- Talttapäinen meisseli.
- Räikkä 10mm hylsyllä.
- Ristipäinen meisseli.
1.
Säädä kytkinvaijerin säätöruuvi täysin kiinni. (Eli niin että vaijeri on löysä).
2.
Avaa koneen oikealla (kytkimen) puolella sijaitselva kytkimen suojalätkä.
Muista rasvata vaseliinilla kuvissa näkyvä tappi.
3.
Ota räikkä kouraan ja löysää mutteri.
4.
Säädä talttapäistä säätöruuvia niin kauan että se alkaa tiukkeneen. Kun ruuvi alkaa tiukkeneen,
käännä sitä n 1/3 kierrosta löysemmälle.
5.
Kiristä säätöruuvin mutteri samalla pitäen säätöruuvia paikallaan.
6.
Kiristä kytkimen suojalätkä takaisin, ja säädä kytkinvaijeri, ei niin kireälle että vaijeri kantaa mutta senverran löysälle ettei kahvassa ole turhaa väljää.
7.
Polkaise mopo käyntiin ja painele kytkintä noin 20-30kertaa. Aja viellä testilenkki varmistaaksesi että kytkin toimii.
© Jansson 2010
edit by kurri, puolarin tarkennus
Kuvien linkit korjattu ja ohjetta paranneltu 12.03.2017 -Jansson
Viimeksi muokannut Jansson, 12.03.2017 23:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Kytkimen säätäminen.
Hienosti tehty ohje !
Re: Kytkimen säätäminen.
Kätevä ohje ja vielä todella hyvin selitettynä
Honda Monkey -95 Stunt edition - virit: 19mm Jing Ke, avarrettu um-kansi, kuriton vakioputki, ohitin, välit 15/35, powerfilsu. huiput ~60 km/h.
Re: Kytkimen säätäminen.
Kuinka paljon tuota ruuvia pitää pyörittää auki 3vaihteissa jincheng monkeyssä?.
-
- Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
- Viestit: 3432
- Liittynyt: 01.02.2008 18:16
- Paikkakunta: Akaa
Re: Kytkimen säätäminen.
Niin kauan kunnes tiukkenee ja vähän takas. Puolarin säätö toimii just toisinpäin kuin käsikytkimellisen.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Re: Kytkimen säätäminen.
Kyse on puoliautomaatista, miten toisinpäin?
-
- Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
- Viestit: 3432
- Liittynyt: 01.02.2008 18:16
- Paikkakunta: Akaa
Re: Kytkimen säätäminen.
Säätöruuvin pyörimissuunta on eri.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Re: Kytkimen säätäminen.
Eli sitä pitää pyörittää auki päin?
-
- Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
- Viestit: 3432
- Liittynyt: 01.02.2008 18:16
- Paikkakunta: Akaa
Re: Kytkimen säätäminen.
No joo. Eikö se nyt jo kahdesta aiemmasta selvinnyt.
Kytkin kiristyy (eli irrottaa) kun puolarin ruuvia käännetään vastapäivään.
Kytkin kiristyy (eli irrottaa) kun puolarin ruuvia käännetään vastapäivään.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Re: Kytkimen säätäminen.
Joo, nyt tajusin. Kiitos!
-
- Viestit: 87
- Liittynyt: 13.07.2010 15:55
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Kytkimen säätäminen.
mitenkäs mulla kun ohjeen mukaan teen tämän, niin kun oon säätäny ni kytkin ottaa liikaa eli ei voi käynnistää kun kiksi polkee tyhää. Eli säädänkö vaan takasinpäin sen verta että kiksi alkaa ottamaan?
Re: Kytkimen säätäminen.
Oot luultavasti kiertäny säätöruuvia liian syvälle, moponkorjausoppaassa sanottiin että "Kierrä säätöruuvia myötäpäivään kunnes tuntuu vastusta. Kierrä nyt ruuvia takaisin päin neljänneskierros ja kiristä mutteri"
- Arguing on the internet is like the special Olympics... even if you win, youre still retarded.
-
- Viestit: 87
- Liittynyt: 13.07.2010 15:55
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Kytkimen säätäminen.
eli siis sillein että alkaa ihan vähän kiristyy.?!
Re: Kytkimen säätäminen.
Eli silloin kun alat tuntemaan vastusta kiinnippäin pyörittäessä, kyllä sen tuntee
- Arguing on the internet is like the special Olympics... even if you win, youre still retarded.
Re: Kytkimen säätäminen.
Kiitos oppaasta ja satunnaisista vinkeistä mitä topicista löyty!
Lähdenpäs tästä tarkistamaan kytkimen säädöt ->
E: Millä tuo kannattas rasvata? Ei oo kytkinrasvaa (jos semmosta on olemassa ) Löytyy WD-40, CRC ja ketjurasvaa..
Lähdenpäs tästä tarkistamaan kytkimen säädöt ->
E: Millä tuo kannattas rasvata? Ei oo kytkinrasvaa (jos semmosta on olemassa ) Löytyy WD-40, CRC ja ketjurasvaa..
Vittu kun hankalaa laittaa kuvaa
haistakaa mun vanhan apinan kampea
haistakaa mun vanhan apinan kampea
Re: Kytkimen säätäminen.
Kuvassahan näkyy että on rasvattu vaseliinilla.
vaseliini olis varmaan parasta tohon koska pysyy parhaiten. Mutta kyllä se WD-40 ajaa asiansa jos vaan viitsii voidella tiuhempaann.
vaseliini olis varmaan parasta tohon koska pysyy parhaiten. Mutta kyllä se WD-40 ajaa asiansa jos vaan viitsii voidella tiuhempaann.
Viimeksi muokannut SaMito, 17.02.2011 16:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Honda Cbr 125r Repsol -06 EX
Honda monkey -92 Valitettavasti EX
Honda monkey -81
Honda monkey -92 Valitettavasti EX
Honda monkey -81
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 15.01.2011 22:32
- Paikkakunta: Viitasaari
Re: Kytkimen säätäminen.
itsellä skytarissa hieman eri sydeemi mutta tajusin ohjeen soveltamalla ja kiitokset suuret säästyi aikaa & rahaa :
~Bikes & Babes are best naked, amen.
Re: Kytkimen säätäminen.
Pikku ongelma Ku oon läysänny ton mutterin ja alan pyörittää tota ruuvia ni se alkaa pyörii tyhjää molempii suuntii Mikä pielessä? vai oonkohan tehny jotai vääri
Re: Kytkimen säätäminen.
Onko sulla menny kierteet sieltä? Tai on jos et saa pyöritettyä sitä edes sieltä ulos..
- Arguing on the internet is like the special Olympics... even if you win, youre still retarded.
Re: Kytkimen säätäminen.
Kannattaisi varmaan pistää tähän, että tämä koskee kytkimen säätöä siinä tapauksessa, jossei vaijerin säätö auta manuaalivaihteisissa mankeissa. Ihan vain sen takia, ettei kaikki saatanan pikkujannut ala tätä tekemään, ennenkuin ovat koittaneet vaijeria säätää. Kyllähän sen pitäisi tyhminkin tajuta, että tässä on kyse kytkimen säätämisestä, eikä vaijerin säädöistä, mutta kyllä joku talebaani ymmärtää otsikon väärin ja yrittää säädellä kytkinkahvan vapaaliikettä tuolta.
- Wurdulak
- Wurdulak
125cc jincheng
Kiinni: 125cc Ducar, 26mm mikuni, tehari ja 17/28
Kiinni: 125cc Ducar, 26mm mikuni, tehari ja 17/28
Re: Kytkimen säätäminen.
Vois olla ihan fiksua toisaalta Joku kirjotelkoon vaijerin säätämisen tai sitten kirjotan itte sen tuolta moponkorjaus -oppaasta tähän..
- Arguing on the internet is like the special Olympics... even if you win, youre still retarded.
Re: Kytkimen säätäminen.
Tuo kytkin ei irrota, koitin ohjeiden mukaisesti säätää, muttei toiminu. Oiskohan kytkin kasattu väärin? Rempassa uusittiin DRP levyt, ja jäykemmät jouset, oisko niil jotai osuutta asiaan? Apuja.
Viimeksi muokannut m0nkEymaN, 14.04.2011 20:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vitsi oli omakeksimä.
Re: Kytkimen säätäminen.
Säädä säätöruuvi ihan sisään ja koita että irrottaako, eipä siinä ainakaan mitään häviä
Videoo: http://www.youtube.com/watch?v=-Uas_Bzz ... re=g-all-u
Suzuki GSX-R 600 K5 Stunt
Honda CBR 600 F2 Stunt
Samurai Cross
EX Yamaha DT 80 "Stunt"
EX Husqvarna SM 125 -07 "Wr"
EX Husqvarna SM 125 -05
EX Yamaha DT 50X -06
EX Honda Monkey -94
EX Honda Monkey -87
EX Rässijinkku -07
EX BSE 110cc
EX Honda Monkey -80-81
Suzuki GSX-R 600 K5 Stunt
Honda CBR 600 F2 Stunt
Samurai Cross
EX Yamaha DT 80 "Stunt"
EX Husqvarna SM 125 -07 "Wr"
EX Husqvarna SM 125 -05
EX Yamaha DT 50X -06
EX Honda Monkey -94
EX Honda Monkey -87
EX Rässijinkku -07
EX BSE 110cc
EX Honda Monkey -80-81
Re: Kytkimen säätäminen.
Kiitos ohjeista. Perkeleen hyvin kyllä oot tehny tän
Re: Kytkimen säätäminen.
oon kokeillu tuota monta kertaa tuohon 110 koneeseen ja kun ruuvi tiukkenee ja kääntää 1/3osa kierrosta auki nii ajaminen on kuin ilman kytkintä. Sitä pitää kiristää voimalla että kytkin toimii normisti, mutta luistaa senverran että välillä käyntiin polkiessa polkee tyhjää ja kun moottori lämpenee niin liikkuu kytkin pohjassa eteenpäin ja kun jarruttaa niin moottori sammuu, siis kytkin pohjassa.
Ei tainnu tänne kuulua mut mitä osaa pitäs todennäköisesti uusia? Ei enää säätämisellä saa kytkintä mieluisaksi
Ei tainnu tänne kuulua mut mitä osaa pitäs todennäköisesti uusia? Ei enää säätämisellä saa kytkintä mieluisaksi
Onneks sisko jäi mopon alle ni ei tullu jälkiä tankkiin tai muualle.