Sivu 2/4

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Lähetetty: 03.05.2009 21:29
Kirjoittaja pentodi
Valmistettu Karl Marx Stadtisssa.

Hannu

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Lähetetty: 03.05.2009 21:47
Kirjoittaja pentodi
Taitaa olla nykyään Chemniz tai jotain sellaista. Ostin pyörän -81 serkultani ja se pelasi silloin hienosti. Pikkuhiljaa alkoi ongelmat ilmaantua. Latauksen olemassaolo alkoi ilmaantua...latausta kun ei yleensä tarvinnut ottaa huomioon. Pieniä latausvalon vilkahduksia alkoi ilmaantua. Lopulta sitten tuli sytytysongelmat, jotka olivat sitten katastrofaaliset. Pyörällä pääsi kyllä baarille, mutta ei sitten takaisin. 60-luvun itäsaksalainen moottoripyörä ei edustanut "katu-uskottavaa" menopeliä vielä pitkään aikaan 70-luvullakaan. Kiva kun ootte jaksanu lukea. Nämä ovat vanhan polven äijän juttuja , ei niistä pidä teidän nuorison paljoo ottaa huomioon. Vai pitäisikö kuitenkin vähän ottaa ? Tulevaisuus on aika lähellä !!!

Hannu

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Lähetetty: 03.05.2009 22:07
Kirjoittaja Partanen
Monkeystä sen verran, ettei ihan hirveästi taida kannattaa teetättää remonttia. Uusia koneita kun saa n. 300 eurolla. Kiinalaisen tosin, mutta uuden. Eipä se ole huono homma sekään, jos haluaa kunnostaa vanhan ja pysyä alkuperäisessä. Työ vaan saattaa tulla kalliiksi. Melkolailla yksinkertainen tuommoinen moottori kuitenkin on itsekin purkaa ja kasata. Laakeritkin ovat ihan oikeita laakereita, eikä vain kuulia, joita joutui liimailemaan vaseliinilla uriinsa vanhempia mopoja kasaillessa. Eli auki vaan ja etsimään kuluneita osia. (Y)

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Lähetetty: 03.05.2009 23:00
Kirjoittaja pentodi
Kiits. Ajattelin tehdä remontin ihan voimin. Vinkit on tervetulleita.

Hannu

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Lähetetty: 04.05.2009 15:13
Kirjoittaja KuuSiTo
Ihan nyt tohon öljykysymykseen vastaisin, että yhdet öljyt vain koneessa, ja se 10w-40 taitaa olla se ''paras'' Monkeyn koneelle. Kyllä se vähän vaikuttaa, että miten ne vaihteet menee päälle.

Itse huomasin pienen eron kun käytin 5w-50 niin meni aluksi paremmin vaihteet päälle kuin tuossa 10w-40, mutta lopuksi on huonoa. Eli kokonaisuudeltaan 10w-40 on parasta!

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Lähetetty: 04.05.2009 15:53
Kirjoittaja pentodi
Onko laillista vaihtaa mankiin kiinalainen moottori ? Eihän sitä ole sellaisella tyyppikatsastettu.

H

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Lähetetty: 04.05.2009 16:40
Kirjoittaja Renova
Taitaa se olla laillista.

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Lähetetty: 04.05.2009 17:10
Kirjoittaja pentodi
Tuo uusi moottori alkoi kiinnostamaan. Mistäs sellaisen saa täältä pk-seudulta ?

H

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Lähetetty: 04.05.2009 17:14
Kirjoittaja viltzu
Missäs päin pk-seutua asut? :) Mutta varmaan viisain olisi netistä tilata, aika laaja valikoima löytyy :think:

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Lähetetty: 04.05.2009 17:16
Kirjoittaja Wave
Elä nyt perkele mene mitään kiinankonetta ostamaan, pitää sitä ny aidossa Hondassa olla Hondan kone.

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Lähetetty: 04.05.2009 17:37
Kirjoittaja Partanen
Motorpowerilla kannattaa ehkä käydä kyselemässä: http://www.motorpower.fi/diryhteys/myymalat.htm Vantaan liikkeessä ainakin on muistaakseni hyllyssäkin jotain osittain purettuja koneita, joista voisi päästä neuvottelemaan hinnasta.

Ja onhan uusi kiinalainen silti parempi, kuin huono japanilainen. Entä saako siihen japanilaiseenkaan koneeseen enää mistää japanilaisia osia? Tai saa varmasti, mutta hinta mahtaa olla järkyttävä. Eikä sitä Hondan konetta tarvitse romuksi viedä. Voihan sitä rakennella ajan kanssa, jos pelkää mopon hinnan tippuvan kiinalaisella moottorilla. Museorekisteriin ysikolmosta ei kuitenkaan ihan hetkeen vielä saa. Katsastuskonttorilta voisi saada näkemyksen siitä, että saako moottorin vaihtaa.

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Lähetetty: 04.05.2009 19:08
Kirjoittaja caddylac
Aivan oikeassa Heefeld on tuossa asiassa kommentoidakseni hänen mielipidettään oon samoilla linjoilla että ei kannata ostaa uutta konetta kun osia saa käytettynä todella halvalla nettivaraosan tai täältä monkeyt netin kautta löytyy ihan varmaan kun jaksaa vaan etsiä tai jos on vähän enempi sijoittaa rahaa niin ostaa uusia osia mitkä on välttämättömintä ostaa.

Mutta niin se vaan on että japanilaiset osaa tehdä kestäviä koneita mutta kiinanpojilla on eri meininki sieltä voi tulla mitä sattuun.

Kokemuksen syvällä rintaäänellä puhun että japanilaisia koneita ja vehkeitä on paljon ollut ja kaikki osoittautuneet luotettaviksi ja toimintavarmoiksi.

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Lähetetty: 04.05.2009 21:21
Kirjoittaja Partanen
Joo, ei mullakaan ole mitään erityistä syytä ylistää kiinalaisia tuotteita. Ne vaan on erittäin edullisia ja toimivat varmasti omassa tarkoituksessaan. Jos joku päivittäisiin työmatkoihin tarvitsisi mopoa, niin kiinalaista ei uskaltaisi suositella kuin tee-se-itse miehille. Heille, jotka ymmärtävät ja osaavat ylläpitää ajokkejaan. Kiinalaiset tekevät hyviä aihioita, ne vaan pitää itse rakentaa loppuun. :wink:

Kaiken saa rikki, jos väkisin tahtoo. Myös japanilaisen saa rikki. Sen sijaan ajotapa ja huolto on tärkeää kaikille moottoreille ja ajokeille. Voi olla niinkin, että "Kun faija nyt osti tämmöisen kiinanpa*kan!", niin se saa osakseen kovempaa käsittelyä, ja hajoaa siksi nopeammin. Ja kaverit hurraa ja heittää lisää vettä myllyyn.

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Lähetetty: 04.05.2009 22:31
Kirjoittaja Masi-
Itsellä ei sinänsä ole ollut noiden kiinankoneiden kans ongelmia, kunhan jaksanut huoltaa niin on ne kestänyt. Itsellä ollu samurain 110cc kone jokapäiväisessä käytössä koulumatkoille + kylällä pyörimiseen. Ainoaksi ongelmaksi on osoittautunut huonot alkup. stefat ja magneeton kiila. Stefan vaihtaa viiteen minuuttiin ja kiilan tein pikateräksestä, kyllä on kestänyt. Kyllähän se kiinanpoika tekee hyvän aihion, se siis pitää itse viimeistellä kuten partanen jo sanoi. Itse en lähtis kiinanlaatua sinänsä moittimaan, kyllähän ne kiinalaiset hienoja osia vääntää. Itse syytän heidän käyttämiään materiaaleja. Ite silti panostaisin siihen Hondan koneeseen, kun huolella tekee niin saa taas luotettavan pelin seuraavaks 20:ksi vuodeksi, jopa pidemmäksi aikaa. Mut kyllähän nuo kiinankoneetkin menee perushuollolla. 8)

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Lähetetty: 15.05.2009 19:30
Kirjoittaja pentodi
Morjens kaverit,

Nyt on kansi irti. Käytössä olisi auton venttiileihin tarkoitetut puristimet ja imukupit (ei ole vielä hallinnassa, eli käsillä). Miten on, saako niilla autojen venttiileihin tarkoitetuilla vermeillä lukituskiilat irti ja venat läpättyä...nuo venat näytti aika pieniltä. Tarviiko tähän mankiin jotkut miniatyyrilaitteet ?

Pappa Hannu

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Lähetetty: 15.05.2009 19:43
Kirjoittaja caddylac
pentodi kirjoitti:Morjens kaverit,

Nyt on kansi irti. Käytössä olisi auton venttiileihin tarkoitetut puristimet ja imukupit (ei ole vielä hallinnassa, eli käsillä). Miten on, saako niilla autojen venttiileihin tarkoitetuilla vermeillä lukituskiilat irti ja venat läpättyä...nuo venat näytti aika pieniltä. Tarviiko tähän mankiin jotkut miniatyyrilaitteet ?

Pappa Hannu

Eikai niitä läpätä tarvii kun puhdistaa hyvin ja hioo ne venttiilit. Itse ainakin olen pelkällä venttiilien hiomisella selvinnyt aina.

Porakoneella olen pyörittänyt venttiiliä kumiletkun välityksellä. Itse olen painanut ihan käsin hylsyllä venttiilien kiilat irti. Kansi vaan tasaiselle pöydälle ja painaa irti ne kiilat jatkovarteen laitetulla hylsyllä.

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Lähetetty: 15.05.2009 19:47
Kirjoittaja juQ
Ai ootko siis irrottamassa venttiileitä?

viewtopic.php?f=4&t=14&st=0&sk=t&sd=a&start=580

Tossa Kurrin tyyli irrottaa, kätevä :!:

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Lähetetty: 15.05.2009 23:25
Kirjoittaja Andhu
Kyllä sillä auton venttiilin puristimellakin lähtee toisin joutuu hieman kikkailemaan, mutta onnistuu ,kannattanee ainakin kokeilla.

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Lähetetty: 17.05.2009 22:28
Kirjoittaja pentodi
Uusi kysymys. Kuuluuko eturattaan lonksua joka suuntaan. Välystä on sivusuunnassa sekä pyörimissuuntaan. Niillä kahdella ruuvilla ei taida saada ratasta kiristettyä, pitävät näemmä vaan kiinni osaa, joka on esteenä sille ettei ratas tipahda akselilta. Jos ei kuulu lonksua niin poistaako uusi ratas lonksunnan vai onko akseli kulunut ?

Hannu

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Lähetetty: 17.05.2009 22:31
Kirjoittaja Masi-
Mulla ainakin aina lonksunut ratas. Ainut, jolla sain pitään oli korvata lukkoprikka kahdella m8 prikalla. Toista joutui hieman hiomaan, mutta hyvin pysyy (Y)

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Lähetetty: 17.05.2009 23:17
Kirjoittaja Jesse95
Juuh...! rattaan pitää aina hieman "elää" mulla heluu se ehkä siukan liikaakin mutta johtuu siitä että kierteet paskana hieman...

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Lähetetty: 18.05.2009 15:19
Kirjoittaja juQ
Mulla se vetoakseli oli niin kulun että ketjut hyppi paikaltaan koko ajan.
Kannattaa kahtoo miten kulunu on.

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Lähetetty: 27.05.2009 15:27
Kirjoittaja pentodi
Morot. Nyt on tilattu mäntäsarja, alkuperäiset venttiilit ja tiivistesarja. Mistä löytäisin venttiilinvarren kumit ? Moposopista, josta nuo edelliset tilasin, ei ollut nettisivujen mukaan. Mitenpäin kannen ja sylinteriin väliin tuleva öljykanavan tiiiviste tulee ? Metallipuoli kantta vai sylinteriä vasten ? Lähteekö männätappi helposti pois naputtelemalla sokan poisoton jälkeen vai onko sellainen ruuvattava irroitinvehje välttämätön ?

Hannu

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Lähetetty: 27.05.2009 15:43
Kirjoittaja juQ
Tiivistesarjassa tulee mukana venttiilinvarren kumit.
Sehän tappi lähtee ihan sormalle työntämällä/ käyttää apuna meisseliä.
Ei sillä ole väliä miten päin se on siellä. Miten sulla on joku metallinen, mulla ne on ollu ihan kumia.. ?

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Lähetetty: 27.05.2009 15:52
Kirjoittaja pentodi
Muistelisin että siinä oli O-rengas ja siinä prikka toisella puolella, olisko sitten joku oma viritys. No täytyy katsoo kun menee kotiin. No sehän on hyvä että täydellisessä tiivistesarjassa tulee ohjurinkumit mukana.

Hannu