Sylinterinkansi perusteellisemmin

Moottorin viritys.
Alueen säännöt
Muistathan, että Suomen lain mukaan rekisteröidyn mopon suurin sallittu rakenteellinen nopeus on 45km/h!
Wiibo
Vip-käyttäjä
Viestit: 874
Liittynyt: 17.04.2007 17:02

Sylinterinkansi perusteellisemmin

Viesti Kirjoittaja Wiibo »

Täällä siis keskustelua sylinterinkannen tekniikasta tarkemmin, onhan se kuitenkin 4t moottorin yksi tärkeimpiä kohtia virittämisessä. Eli mm. virtauksista ja virtauspinta-aloista tänne juttua.

Aihe on teidän :arrow:

Itse tässä kysäisen, että oletteko koskaan miettineet kantta muokatessa yhtään sen virtauksia tai virtausnopeuksia? Tuntuu että kaikki vaan vetäsee kanavan kaasarin kokoiseksi ja se on siinä :) Ja onko kukaan täältä katsonut vaikka virtauspenkillä niitä virtauksia? Löisin vaikka vetoa että monista "viritetyistä" moottoreista saataisiin paljon enemmän tehoa tarkkan mietityillä muutoksilla, eikä aina vaan tehdä sitä tasapaksua kanavaa.

Mm. venttiilinohjurin muokkauksella virtaavaksi saadaan parannettua virtauksia roimasti
Lukekaa saatana
Aktiivikäyttäjä? Aktiivinen sääntöjenrikkoja ja vittuilija korkeintaan. Jätäppä seuraavalla kerralla poika siis tällaiset viestit sikseen, jookos?
Koscheck fanclub <3
Keinone
Vip-käyttäjä
Viestit: 344
Liittynyt: 11.08.2005 20:08
Paikkakunta: Toholampi

Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin

Viesti Kirjoittaja Keinone »

Eipä sitä kannen virtausta oo tullu sen tieteellisemmin koskaan monkeyn kohdalla ajateltua. :roll: Kun ei ole vermeitä/mahdollisuuksia käyttä virtauspenkkiä tai mitään muitakaan vehkeitä.
Sen verran vaan, että koittanut juuri muotoilla ihan maalaisjärjellä kanavat "hyvään kuosiin"

Sama homma venttiilien ja nokka-akselin kohdalla. Venttiilien muuttelu suuremmaksi, kun nyt on varmaan aika hankala homma monkeyn tasoisessa koneessa.
Nokka-akselinkaan ominaisuuksia ei ole tullut ajateltua sen suuremmin, kun its en en nokkia kuitenkaan koneista/vie koneistettavaksi, vaan tehdastekoisilla on menty tähän asti.
Risee
Viestit: 94
Liittynyt: 07.04.2008 23:12
Paikkakunta: Kitee

Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin

Viesti Kirjoittaja Risee »

Wiibo kirjoitti:eikä aina vaan tehdä sitä tasapaksua kanavaa.
kapenemaan päinhä se pitäs saada, että virtausnopeus kasvas. :wink:
"Ei niitä panoja kuitenkaan kannata lisätä tekniikan kustannuksella..."
Spedr
Vip-käyttäjä
Viestit: 246
Liittynyt: 09.08.2005 20:55
Paikkakunta: Kotka

Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin

Viesti Kirjoittaja Spedr »

http://www.mototuneusa.com/homework.htm

Tuolla on kiintoisaa juttua noista kanavista, hepulla on muitakin mielenkiintoisia artikkeleita.
Wiibo
Vip-käyttäjä
Viestit: 874
Liittynyt: 17.04.2007 17:02

Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin

Viesti Kirjoittaja Wiibo »

Juuri tuota pitikin kysyä, että onko kukaan täyttänyt ja muotoillut kanavia uudestaan? Kunnollisella kanavan suuntaamisellakin on jo iso vaikutus.

Nyt olen lukemassa alan kirjallisuutta, Uusi moottoriteknikka by A. Graham Bell, suom. Esko Mauno. Todella paljon irtoaa tietoa tästäkin kirjasta :o
Lukekaa saatana
Aktiivikäyttäjä? Aktiivinen sääntöjenrikkoja ja vittuilija korkeintaan. Jätäppä seuraavalla kerralla poika siis tällaiset viestit sikseen, jookos?
Koscheck fanclub <3
lokitekki
Vip-käyttäjä
Viestit: 1918
Liittynyt: 15.04.2006 21:19

Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin

Viesti Kirjoittaja lokitekki »

ei niillä mitään tehoa saa. kokeile vaikka :D
Wiibo
Vip-käyttäjä
Viestit: 874
Liittynyt: 17.04.2007 17:02

Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin

Viesti Kirjoittaja Wiibo »

Aionkin kokeilla. Ja jos lähdetään ihan huipputehoa hakemaan, niin kyllä sillä suuntaamisella ja muodolla on suuri merkitys.
Lukekaa saatana
Aktiivikäyttäjä? Aktiivinen sääntöjenrikkoja ja vittuilija korkeintaan. Jätäppä seuraavalla kerralla poika siis tällaiset viestit sikseen, jookos?
Koscheck fanclub <3
Masi-
Viestit: 441
Liittynyt: 10.03.2007 12:17
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin

Viesti Kirjoittaja Masi- »

Itse kun avarrutan kanteni tuossa naapurissa, niin hän laskee ensin venttiilien koot, kaavaa en kyllä muista enää. Ja ilmeisesti avarruksen jälkeen vielä lykätään kyseinen kansi virtauspenkkiin ja kanavat muotoillaan viimosen päälle 8)
dontsa
Viestit: 29
Liittynyt: 28.12.2007 02:05

Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin

Viesti Kirjoittaja dontsa »

Wiibo kirjoitti:Juuri tuota pitikin kysyä, että onko kukaan täyttänyt ja muotoillut kanavia uudestaan? Kunnollisella kanavan suuntaamisellakin on jo iso vaikutus.

Nyt olen lukemassa alan kirjallisuutta, Uusi moottoriteknikka by A. Graham Bell, suom. Esko Mauno. Todella paljon irtoaa tietoa tästäkin kirjasta :o

sattuuko tätä kirjaa löytyyn netistä että sais ladata?
^henri^
Viestit: 115
Liittynyt: 14.04.2007 20:40

Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin

Viesti Kirjoittaja ^henri^ »

Kirjastosta pitäs löytyä ainaki.. viritetty.comista vois ehkä löytyä?
Wiibo
Vip-käyttäjä
Viestit: 874
Liittynyt: 17.04.2007 17:02

Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin

Viesti Kirjoittaja Wiibo »

Masi- kirjoitti:Itse kun avarrutan kanteni tuossa naapurissa, niin hän laskee ensin venttiilien koot, kaavaa en kyllä muista enää. Ja ilmeisesti avarruksen jälkeen vielä lykätään kyseinen kansi virtauspenkkiin ja kanavat muotoillaan viimosen päälle 8)
Laskee venttilien koot? Siis venttiilin virtauspinta-alan vai minkä?

Omakin kantenikin menee virtauspenkkiin vielä, kaverilla sellainen kun on 8)

Dontsa: netistä ei tietääkseni löydy, kirjastosta luulisi löytyvän. Viritetty.Comistakaan ei löydy.


Laskeskelin tuossa noita vanhanmallin kannen puristustilavuuksia, nyt pitäisi vain tietää kuinka paljon venttiilintaskuja pystyy vanhanmallin männässä suurentamaan.
Lukekaa saatana
Aktiivikäyttäjä? Aktiivinen sääntöjenrikkoja ja vittuilija korkeintaan. Jätäppä seuraavalla kerralla poika siis tällaiset viestit sikseen, jookos?
Koscheck fanclub <3
Keinone
Vip-käyttäjä
Viestit: 344
Liittynyt: 11.08.2005 20:08
Paikkakunta: Toholampi

Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin

Viesti Kirjoittaja Keinone »

Tossa on Grahamin kirja pdf tiedostona

http://viritetty.com/2t/kamaa/Pdf/Moder ... Stroke.pdf

Vaan taitaapi olla englanniks.
dontsa
Viestit: 29
Liittynyt: 28.12.2007 02:05

Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin

Viesti Kirjoittaja dontsa »

eilen tilasin tuonki kirjan esko maunon suomentamana.. nimittäin keräilen tuota moottoritekniikan kirjallisuutta niin 2 kuin 4-tahdinki :wink:
dontsa
Viestit: 29
Liittynyt: 28.12.2007 02:05

Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin

Viesti Kirjoittaja dontsa »

nam nyt on uunituore uusi moottoritekniikka kirja kädessä.. tässä sairastellessa on hyvä lukea. (Y) lukemaan--->
Wiibo
Vip-käyttäjä
Viestit: 874
Liittynyt: 17.04.2007 17:02

Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin

Viesti Kirjoittaja Wiibo »

Eihän sillä kirjalla mitään tee jos ei ymmärrä mitään mitä kirjassa sanotaan :lol: Siis ihan yleisesti kaikille. Ei se kirjan lukeminen teitä viisaammaksi tee jos ette tajua yhtään mitään niistä kaavoista yms.
Viimeksi muokannut Wiibo, 07.05.2008 21:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lukekaa saatana
Aktiivikäyttäjä? Aktiivinen sääntöjenrikkoja ja vittuilija korkeintaan. Jätäppä seuraavalla kerralla poika siis tällaiset viestit sikseen, jookos?
Koscheck fanclub <3
dontsa
Viestit: 29
Liittynyt: 28.12.2007 02:05

Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin

Viesti Kirjoittaja dontsa »

ai näinkö olen sanonut?
Wiibo
Vip-käyttäjä
Viestit: 874
Liittynyt: 17.04.2007 17:02

Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin

Viesti Kirjoittaja Wiibo »

Olenko väittänyt että olisit sanonut?
Lukekaa saatana
Aktiivikäyttäjä? Aktiivinen sääntöjenrikkoja ja vittuilija korkeintaan. Jätäppä seuraavalla kerralla poika siis tällaiset viestit sikseen, jookos?
Koscheck fanclub <3
dontsa
Viestit: 29
Liittynyt: 28.12.2007 02:05

Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin

Viesti Kirjoittaja dontsa »

Wiibo kirjoitti:Eihän sillä kirjalla mitään tee jos ei ymmärrä mitään mitä kirjassa sanotaan :lol:
koin että tarkotat tätä mulle
Huliganez
Viestit: 45
Liittynyt: 15.02.2008 17:12

Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin

Viesti Kirjoittaja Huliganez »

Kyllä noista Graham Bellin kirjoista saa tyhmempikin (lue: minä..) selvää..
Sen verran hyvin se selittää ne asiat siinä.
Monkey Z110J
Kiinni: 107cc, 20mm Dell'Orto AS, 16-38, OORacing Alu Oval
ukkoperkele
Viestit: 881
Liittynyt: 28.12.2008 21:53
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin

Viesti Kirjoittaja ukkoperkele »

Miten on että kun rupeaa avartamaan kanavia onko venttiilit otettava välttämäti pois?
PS: Tietääkö joku minkäkokoinen on samurain imukanava? kun on tulossa samuun 25mm kaasari ja pitäisi saada sen mukaiset kanavat?
Gas, grass or ass. No one rides for free
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin

Viesti Kirjoittaja kurri »

No, ei se venttiilien pois otto pakollista ole, mutta suotavaa. Mun 110:n kannessa on ainakin 23mm imukanava.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
HPT
Vip-käyttäjä
Viestit: 871
Liittynyt: 20.04.2008 21:19
Paikkakunta: Suomen Texas = Pohjanmaa, Seinäjoki

Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin

Viesti Kirjoittaja HPT »

mulla tais olla jotain 21mm. ja mulla ei ollu mitään ongelmaa vaikka ei venoja pois ottanu.
Teoria on sitä että kaikki tiedetään ja mikään ei toimi ja käytäntö että kaikki toimii ja kukaan ei tiedä miksi, sitten kun molemmat yhdistetään niin mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi...
ukkoperkele
Viestit: 881
Liittynyt: 28.12.2008 21:53
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin

Viesti Kirjoittaja ukkoperkele »

Jaa että se on isompi mitä kaasutin? No ei sitten avartaminen mitään välttämätöntä ole. Paitsi jos haluaa joka ikisen millin hyödennettyä
Gas, grass or ass. No one rides for free
HPT
Vip-käyttäjä
Viestit: 871
Liittynyt: 20.04.2008 21:19
Paikkakunta: Suomen Texas = Pohjanmaa, Seinäjoki

Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin

Viesti Kirjoittaja HPT »

mjoo, mutta jos joskus otat kannen irti niin avarra samalla, tehojakin tulee lisää.
Teoria on sitä että kaikki tiedetään ja mikään ei toimi ja käytäntö että kaikki toimii ja kukaan ei tiedä miksi, sitten kun molemmat yhdistetään niin mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi...
ukkoperkele
Viestit: 881
Liittynyt: 28.12.2008 21:53
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin

Viesti Kirjoittaja ukkoperkele »

Juu ja kyllä vissiin otan kannen irti samantein kun se mun 25 kaasari tulee (kiitos sun HPT)
Gas, grass or ass. No one rides for free
Vastaa Viestiin