Sylinterinkansi perusteellisemmin
Alueen säännöt
Muistathan, että Suomen lain mukaan rekisteröidyn mopon suurin sallittu rakenteellinen nopeus on 45km/h!
Muistathan, että Suomen lain mukaan rekisteröidyn mopon suurin sallittu rakenteellinen nopeus on 45km/h!
Sylinterinkansi perusteellisemmin
Täällä siis keskustelua sylinterinkannen tekniikasta tarkemmin, onhan se kuitenkin 4t moottorin yksi tärkeimpiä kohtia virittämisessä. Eli mm. virtauksista ja virtauspinta-aloista tänne juttua.
Aihe on teidän
Itse tässä kysäisen, että oletteko koskaan miettineet kantta muokatessa yhtään sen virtauksia tai virtausnopeuksia? Tuntuu että kaikki vaan vetäsee kanavan kaasarin kokoiseksi ja se on siinä Ja onko kukaan täältä katsonut vaikka virtauspenkillä niitä virtauksia? Löisin vaikka vetoa että monista "viritetyistä" moottoreista saataisiin paljon enemmän tehoa tarkkan mietityillä muutoksilla, eikä aina vaan tehdä sitä tasapaksua kanavaa.
Mm. venttiilinohjurin muokkauksella virtaavaksi saadaan parannettua virtauksia roimasti
Aihe on teidän
Itse tässä kysäisen, että oletteko koskaan miettineet kantta muokatessa yhtään sen virtauksia tai virtausnopeuksia? Tuntuu että kaikki vaan vetäsee kanavan kaasarin kokoiseksi ja se on siinä Ja onko kukaan täältä katsonut vaikka virtauspenkillä niitä virtauksia? Löisin vaikka vetoa että monista "viritetyistä" moottoreista saataisiin paljon enemmän tehoa tarkkan mietityillä muutoksilla, eikä aina vaan tehdä sitä tasapaksua kanavaa.
Mm. venttiilinohjurin muokkauksella virtaavaksi saadaan parannettua virtauksia roimasti
Lukekaa saatana
Koscheck fanclub <3Aktiivikäyttäjä? Aktiivinen sääntöjenrikkoja ja vittuilija korkeintaan. Jätäppä seuraavalla kerralla poika siis tällaiset viestit sikseen, jookos?
Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin
Eipä sitä kannen virtausta oo tullu sen tieteellisemmin koskaan monkeyn kohdalla ajateltua. Kun ei ole vermeitä/mahdollisuuksia käyttä virtauspenkkiä tai mitään muitakaan vehkeitä.
Sen verran vaan, että koittanut juuri muotoilla ihan maalaisjärjellä kanavat "hyvään kuosiin"
Sama homma venttiilien ja nokka-akselin kohdalla. Venttiilien muuttelu suuremmaksi, kun nyt on varmaan aika hankala homma monkeyn tasoisessa koneessa.
Nokka-akselinkaan ominaisuuksia ei ole tullut ajateltua sen suuremmin, kun its en en nokkia kuitenkaan koneista/vie koneistettavaksi, vaan tehdastekoisilla on menty tähän asti.
Sen verran vaan, että koittanut juuri muotoilla ihan maalaisjärjellä kanavat "hyvään kuosiin"
Sama homma venttiilien ja nokka-akselin kohdalla. Venttiilien muuttelu suuremmaksi, kun nyt on varmaan aika hankala homma monkeyn tasoisessa koneessa.
Nokka-akselinkaan ominaisuuksia ei ole tullut ajateltua sen suuremmin, kun its en en nokkia kuitenkaan koneista/vie koneistettavaksi, vaan tehdastekoisilla on menty tähän asti.
Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin
kapenemaan päinhä se pitäs saada, että virtausnopeus kasvas.Wiibo kirjoitti:eikä aina vaan tehdä sitä tasapaksua kanavaa.
"Ei niitä panoja kuitenkaan kannata lisätä tekniikan kustannuksella..."
Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin
http://www.mototuneusa.com/homework.htm
Tuolla on kiintoisaa juttua noista kanavista, hepulla on muitakin mielenkiintoisia artikkeleita.
Tuolla on kiintoisaa juttua noista kanavista, hepulla on muitakin mielenkiintoisia artikkeleita.
Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin
Juuri tuota pitikin kysyä, että onko kukaan täyttänyt ja muotoillut kanavia uudestaan? Kunnollisella kanavan suuntaamisellakin on jo iso vaikutus.
Nyt olen lukemassa alan kirjallisuutta, Uusi moottoriteknikka by A. Graham Bell, suom. Esko Mauno. Todella paljon irtoaa tietoa tästäkin kirjasta
Nyt olen lukemassa alan kirjallisuutta, Uusi moottoriteknikka by A. Graham Bell, suom. Esko Mauno. Todella paljon irtoaa tietoa tästäkin kirjasta
Lukekaa saatana
Koscheck fanclub <3Aktiivikäyttäjä? Aktiivinen sääntöjenrikkoja ja vittuilija korkeintaan. Jätäppä seuraavalla kerralla poika siis tällaiset viestit sikseen, jookos?
Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin
ei niillä mitään tehoa saa. kokeile vaikka
Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin
Aionkin kokeilla. Ja jos lähdetään ihan huipputehoa hakemaan, niin kyllä sillä suuntaamisella ja muodolla on suuri merkitys.
Lukekaa saatana
Koscheck fanclub <3Aktiivikäyttäjä? Aktiivinen sääntöjenrikkoja ja vittuilija korkeintaan. Jätäppä seuraavalla kerralla poika siis tällaiset viestit sikseen, jookos?
Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin
Itse kun avarrutan kanteni tuossa naapurissa, niin hän laskee ensin venttiilien koot, kaavaa en kyllä muista enää. Ja ilmeisesti avarruksen jälkeen vielä lykätään kyseinen kansi virtauspenkkiin ja kanavat muotoillaan viimosen päälle
Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin
Wiibo kirjoitti:Juuri tuota pitikin kysyä, että onko kukaan täyttänyt ja muotoillut kanavia uudestaan? Kunnollisella kanavan suuntaamisellakin on jo iso vaikutus.
Nyt olen lukemassa alan kirjallisuutta, Uusi moottoriteknikka by A. Graham Bell, suom. Esko Mauno. Todella paljon irtoaa tietoa tästäkin kirjasta
sattuuko tätä kirjaa löytyyn netistä että sais ladata?
Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin
Kirjastosta pitäs löytyä ainaki.. viritetty.comista vois ehkä löytyä?
Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin
Laskee venttilien koot? Siis venttiilin virtauspinta-alan vai minkä?Masi- kirjoitti:Itse kun avarrutan kanteni tuossa naapurissa, niin hän laskee ensin venttiilien koot, kaavaa en kyllä muista enää. Ja ilmeisesti avarruksen jälkeen vielä lykätään kyseinen kansi virtauspenkkiin ja kanavat muotoillaan viimosen päälle
Omakin kantenikin menee virtauspenkkiin vielä, kaverilla sellainen kun on
Dontsa: netistä ei tietääkseni löydy, kirjastosta luulisi löytyvän. Viritetty.Comistakaan ei löydy.
Laskeskelin tuossa noita vanhanmallin kannen puristustilavuuksia, nyt pitäisi vain tietää kuinka paljon venttiilintaskuja pystyy vanhanmallin männässä suurentamaan.
Lukekaa saatana
Koscheck fanclub <3Aktiivikäyttäjä? Aktiivinen sääntöjenrikkoja ja vittuilija korkeintaan. Jätäppä seuraavalla kerralla poika siis tällaiset viestit sikseen, jookos?
Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin
Tossa on Grahamin kirja pdf tiedostona
http://viritetty.com/2t/kamaa/Pdf/Moder ... Stroke.pdf
Vaan taitaapi olla englanniks.
http://viritetty.com/2t/kamaa/Pdf/Moder ... Stroke.pdf
Vaan taitaapi olla englanniks.
Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin
eilen tilasin tuonki kirjan esko maunon suomentamana.. nimittäin keräilen tuota moottoritekniikan kirjallisuutta niin 2 kuin 4-tahdinki
Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin
nam nyt on uunituore uusi moottoritekniikka kirja kädessä.. tässä sairastellessa on hyvä lukea. lukemaan--->
Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin
Eihän sillä kirjalla mitään tee jos ei ymmärrä mitään mitä kirjassa sanotaan Siis ihan yleisesti kaikille. Ei se kirjan lukeminen teitä viisaammaksi tee jos ette tajua yhtään mitään niistä kaavoista yms.
Viimeksi muokannut Wiibo, 07.05.2008 21:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lukekaa saatana
Koscheck fanclub <3Aktiivikäyttäjä? Aktiivinen sääntöjenrikkoja ja vittuilija korkeintaan. Jätäppä seuraavalla kerralla poika siis tällaiset viestit sikseen, jookos?
Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin
ai näinkö olen sanonut?
Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin
Olenko väittänyt että olisit sanonut?
Lukekaa saatana
Koscheck fanclub <3Aktiivikäyttäjä? Aktiivinen sääntöjenrikkoja ja vittuilija korkeintaan. Jätäppä seuraavalla kerralla poika siis tällaiset viestit sikseen, jookos?
Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin
koin että tarkotat tätä mulleWiibo kirjoitti:Eihän sillä kirjalla mitään tee jos ei ymmärrä mitään mitä kirjassa sanotaan
Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin
Kyllä noista Graham Bellin kirjoista saa tyhmempikin (lue: minä..) selvää..
Sen verran hyvin se selittää ne asiat siinä.
Sen verran hyvin se selittää ne asiat siinä.
Monkey Z110J
Kiinni: 107cc, 20mm Dell'Orto AS, 16-38, OORacing Alu Oval
Kiinni: 107cc, 20mm Dell'Orto AS, 16-38, OORacing Alu Oval
-
- Viestit: 881
- Liittynyt: 28.12.2008 21:53
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin
Miten on että kun rupeaa avartamaan kanavia onko venttiilit otettava välttämäti pois?
PS: Tietääkö joku minkäkokoinen on samurain imukanava? kun on tulossa samuun 25mm kaasari ja pitäisi saada sen mukaiset kanavat?
PS: Tietääkö joku minkäkokoinen on samurain imukanava? kun on tulossa samuun 25mm kaasari ja pitäisi saada sen mukaiset kanavat?
Gas, grass or ass. No one rides for free
-
- Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
- Viestit: 3432
- Liittynyt: 01.02.2008 18:16
- Paikkakunta: Akaa
Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin
No, ei se venttiilien pois otto pakollista ole, mutta suotavaa. Mun 110:n kannessa on ainakin 23mm imukanava.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
-
- Vip-käyttäjä
- Viestit: 871
- Liittynyt: 20.04.2008 21:19
- Paikkakunta: Suomen Texas = Pohjanmaa, Seinäjoki
Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin
mulla tais olla jotain 21mm. ja mulla ei ollu mitään ongelmaa vaikka ei venoja pois ottanu.
Teoria on sitä että kaikki tiedetään ja mikään ei toimi ja käytäntö että kaikki toimii ja kukaan ei tiedä miksi, sitten kun molemmat yhdistetään niin mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi...
-
- Viestit: 881
- Liittynyt: 28.12.2008 21:53
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin
Jaa että se on isompi mitä kaasutin? No ei sitten avartaminen mitään välttämätöntä ole. Paitsi jos haluaa joka ikisen millin hyödennettyä
Gas, grass or ass. No one rides for free
-
- Vip-käyttäjä
- Viestit: 871
- Liittynyt: 20.04.2008 21:19
- Paikkakunta: Suomen Texas = Pohjanmaa, Seinäjoki
Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin
mjoo, mutta jos joskus otat kannen irti niin avarra samalla, tehojakin tulee lisää.
Teoria on sitä että kaikki tiedetään ja mikään ei toimi ja käytäntö että kaikki toimii ja kukaan ei tiedä miksi, sitten kun molemmat yhdistetään niin mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi...
-
- Viestit: 881
- Liittynyt: 28.12.2008 21:53
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Sylinterinkansi perusteellisemmin
Juu ja kyllä vissiin otan kannen irti samantein kun se mun 25 kaasari tulee (kiitos sun HPT)
Gas, grass or ass. No one rides for free