Venttiilivälysten säätö
Re: Venttiilivälysten säätö
Valmiste virhe oli ja meni.....
Re: Venttiilivälysten säätö
0.05mm on melko vähän venttiilivälyksiksi. Varmasti toimiva sisäänajetussa oikeassa Honda-mopossa. Mutta jos kyseessä on kiinalainen, tai jopa kiinalainen isokoneinen, niin isommat välykset lienevät tarpeen. ooracing.com suosittaa imuventtiiliin 0.004 tuumaa, eli n. 0.1mm. Pakoventtiiliin 0.006 tuumaa, eli n. 0.15mm. Noilla ohjeilla säädin tänään oman Skyteam 125 Monkeyn. Hiukan se nostaja kilkattaa, mutta ei haittaa. Tärkeintä on, ettei kanna, kuten minulla oli tilanne 130km ajetussa Skyteam:issa. Kiinalaisissa laitteissa taitaa olla ihan ominaisuutena se, että venttiili asettuu sisäänajossa seeteihin, jolloin välys saattaa pienentyä melko lyhyelläkin matkalla. Kiinalaisten moposkootterien venttiilivälykset säädetään yleisesti 0.1mm:iin, vaikka valmistaja ilmoittaa 0.05. Aiheuttaa vähän kilkatusta, mutta varmistaa toiminnan. Takaa helpommin myös sen, että venttiilit eivät ala kantaa huoltovälillä.
Mitä tulee siihen mahdolliseen tehohäviöön isommilla venttiilivälyksillä, niin arvelisin se olevan todella pientä. Jos ajatellaan välystä 0.05, tai 0.1, niin 5 sadasosa milliä ei voi vaikuttaa tehoihin, eihän?
Lisäys: Skyteam Monkeyn ohjekirjan mukaan venttiilit pitäisi tarkastaa ensimmäisen kerran 1000km kohdalla. Säätää 1600km kohdalla. tarkastaa taas 3000km kohdalla. Sen jälkeen tarkastus ja säätö 2000-3000km välein.
Mitä tulee siihen mahdolliseen tehohäviöön isommilla venttiilivälyksillä, niin arvelisin se olevan todella pientä. Jos ajatellaan välystä 0.05, tai 0.1, niin 5 sadasosa milliä ei voi vaikuttaa tehoihin, eihän?
Lisäys: Skyteam Monkeyn ohjekirjan mukaan venttiilit pitäisi tarkastaa ensimmäisen kerran 1000km kohdalla. Säätää 1600km kohdalla. tarkastaa taas 3000km kohdalla. Sen jälkeen tarkastus ja säätö 2000-3000km välein.
Re: Venttiilivälysten säätö
Periaattessa venttiilihän ei kanna edes 0,01mm välyksellä. Mikä niissa kiinalaisissa keinuvivuissa/venttiileissa sitten on, kun eivät toimi tuolla 0,05mm välyksellä?
Jos lähdetään ihan kunnolla tekemään, niin kyllä se 0,05mm erokin vaikuttaa. Ja kun mietitään paljonko se kilkatus tuolla suuremmalla välyksellä lyhentää keinuvipujen käyttöikää, voidaan päätellä toimenpiteen järkevyys.
Jos lähdetään ihan kunnolla tekemään, niin kyllä se 0,05mm erokin vaikuttaa. Ja kun mietitään paljonko se kilkatus tuolla suuremmalla välyksellä lyhentää keinuvipujen käyttöikää, voidaan päätellä toimenpiteen järkevyys.
Lukekaa saatana
Koscheck fanclub <3Aktiivikäyttäjä? Aktiivinen sääntöjenrikkoja ja vittuilija korkeintaan. Jätäppä seuraavalla kerralla poika siis tällaiset viestit sikseen, jookos?
Re: Venttiilivälysten säätö
Nii i. Tuskin sielä mitään ankaraa lämpölaajenemista tai vastaavaa tapahtus, että rupiaa kantamaan.
Re: Venttiilivälysten säätö
Jos ajatellaan laajemmin moottoreita, niin tuommoista 0.05 välystä ei kovin usein käytetä. Autoissa taitaa välykset olla lähempänä 0.5-0.8. Isommissa koneissa varmaan vielä enemmän, mutta niistä en tiedä paljon.
Kyllä, se lämpölaajeneminen on olemassa siellä venttiilikoneistossa. Ja sen takia sitä välystä laitetaan pakopuolelle yleensä enemmän, kuin imupuolelle. Liian pienillä välyksillä kone saattaa vielä käydä kylmänä ja kuumana, mutta ei puolilämpimällä koneella. Saattaa johtua siitä, että venttiili lämpenee ensimmäisenä ja kansi/sylinteri hitaammin.
Kantava venttiili aiheuttaa suuremmat huolet ja kustannukset, kuin hiukan kilkattava nostin. Jos venttiili kantaa, niin mopossa yleensä käynti vain lakkaa. Pahemmassa tapauksessa venttiili palaa, koska ei pääse luovuttamaan lämpöään kanteen niinkuin kuuluisi. Uskallan myös luvata, että 0.05, tai 0.1 ero venttiilivälyksissä ei tunnu oikeasti missään. Sen verran pieni on se ero
Kyllä, se lämpölaajeneminen on olemassa siellä venttiilikoneistossa. Ja sen takia sitä välystä laitetaan pakopuolelle yleensä enemmän, kuin imupuolelle. Liian pienillä välyksillä kone saattaa vielä käydä kylmänä ja kuumana, mutta ei puolilämpimällä koneella. Saattaa johtua siitä, että venttiili lämpenee ensimmäisenä ja kansi/sylinteri hitaammin.
Kantava venttiili aiheuttaa suuremmat huolet ja kustannukset, kuin hiukan kilkattava nostin. Jos venttiili kantaa, niin mopossa yleensä käynti vain lakkaa. Pahemmassa tapauksessa venttiili palaa, koska ei pääse luovuttamaan lämpöään kanteen niinkuin kuuluisi. Uskallan myös luvata, että 0.05, tai 0.1 ero venttiilivälyksissä ei tunnu oikeasti missään. Sen verran pieni on se ero
Re: Venttiilivälysten säätö
Moottorit ovat kaikki omantyyppisiään, joten on aika turhaa alkaa vertaamaan Mankin välyksiä esim. auton välyksiin.
Onko se pakopuolen lämpölaajeneminen tosiaan niin paljon suurempaa kuin imupuolen, jotta sitä välystä sinne tarvittaisiin enemmän? Näin mankin moottoria ja sen lämpötiloja ajatellen.
Kyllähän se kantava venttiili aiheuttaa pahoja vaurioita, mutta miksi ei vaan säädetä välyksiä täysin kohdalleen, että venttiilit eivät kanna, eivätkä kilkata?
Pieninkin tuhannesosan ero tuntuu. Ajatellaanpa, että Monkeyn kanava ja venttiili virtaa hyvin aina 7mm venttiilinnousuun asti, ja 0,05mm välyksellä päästään tähän tasan 7mm nousuun, kun taas suurempi venttiilinvälys voi vähentää nousua juuri sopivan vähän, että kanavaan syntyy pyörteilyä jolloin tehot romahtavat.
Onko se pakopuolen lämpölaajeneminen tosiaan niin paljon suurempaa kuin imupuolen, jotta sitä välystä sinne tarvittaisiin enemmän? Näin mankin moottoria ja sen lämpötiloja ajatellen.
Kyllähän se kantava venttiili aiheuttaa pahoja vaurioita, mutta miksi ei vaan säädetä välyksiä täysin kohdalleen, että venttiilit eivät kanna, eivätkä kilkata?
Pieninkin tuhannesosan ero tuntuu. Ajatellaanpa, että Monkeyn kanava ja venttiili virtaa hyvin aina 7mm venttiilinnousuun asti, ja 0,05mm välyksellä päästään tähän tasan 7mm nousuun, kun taas suurempi venttiilinvälys voi vähentää nousua juuri sopivan vähän, että kanavaan syntyy pyörteilyä jolloin tehot romahtavat.
Lukekaa saatana
Koscheck fanclub <3Aktiivikäyttäjä? Aktiivinen sääntöjenrikkoja ja vittuilija korkeintaan. Jätäppä seuraavalla kerralla poika siis tällaiset viestit sikseen, jookos?
Re: Venttiilivälysten säätö
Verrataan sitten moottoripyöriin. Niissäkään ei käytetä noin pieniä välyksiä. Ja 125 kuutioinen Skyteam on moottoripyörä.
Ilmeisesti se pakoventtiili on kuumempi, sillä ooracing kehoittaa laittamaan pakoventtiiliin isommat välykset.
Kohdalleen ne välykset pitää laittaa, se on totta. Ajattelin vaan tuoda erilaisen näkökannan siihen, että mikä voisi olla se oikea välys. Täytyy tunnustaa, että tuo 0.15 pitää kyllä aika pahan äänen. Kiinalaisiin skoottereihin suositellaan 0.08 välystä. Rakotulkki josta tuommoinen liuska löytyy maksaa kuitenkin 15 euroa. Eli taidan säätää huomenna imuventtiilin tiukkaan 0.1:een ja pakoventtiilin 0.1:een. Se toimi hyvin myös moposkootterissa.
Ilmeisesti se pakoventtiili on kuumempi, sillä ooracing kehoittaa laittamaan pakoventtiiliin isommat välykset.
Kohdalleen ne välykset pitää laittaa, se on totta. Ajattelin vaan tuoda erilaisen näkökannan siihen, että mikä voisi olla se oikea välys. Täytyy tunnustaa, että tuo 0.15 pitää kyllä aika pahan äänen. Kiinalaisiin skoottereihin suositellaan 0.08 välystä. Rakotulkki josta tuommoinen liuska löytyy maksaa kuitenkin 15 euroa. Eli taidan säätää huomenna imuventtiilin tiukkaan 0.1:een ja pakoventtiilin 0.1:een. Se toimi hyvin myös moposkootterissa.
Re: Venttiilivälysten säätö
Nyt kun on kulunut yli 24 tuntia viimeisimmästä kirjoituksestani tähän ketjuun, niin kerron vielä jotain: Jos ja kun venttiilisäätöruuvit on kunnossa, niin ruuvia pystyy säätämään sormin. Siksi työstä selviää käytännössä 17mm ja 9mm kiintoavaimilla, tai hylsyillä. Mutteria pidetään säädön ajan "tuntumassa", eli sitä ei tarvitse pyöritellä montaa kierrosta, vaan riittää, että se on avattuna. Sitten rakotulkki venttiilin ja nokan väliin. Sormin säätöruuvia pyörittelemällä löytyy yleensä oikea välys helposti. Kun säätöruuvin lukitusmutteria kiristetään, niin sitä ei todellakaan tarvitse vääntää kovasti kiinni. Kierteet on hienojakoiset, joten eivät edes kestä kovaa kiristystä. Semmoinen pieni "nitkautus" riittää kiristämiseen.
Re: Venttiilivälysten säätö
Mun ensikäden kokemus sanoo että ne mutterit pitää kiristää kunnolla tai muuten ne ja säätöruuvit lähtee irti. Kyllä, itselle on käynyt näin vaikka kiristin ihan lenkkiavaimella ne mutterit, ei vaan ollut näköjään tarpeeksi tiukalla. Mitään ei hajonnut tuossa tapahtumassa mutta suosittelisin silti kiristämään ne kunnolla.
Teho korvaa taidon.
Audi Club Finland
Audi Club Finland
-
- Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
- Viestit: 3432
- Liittynyt: 01.02.2008 18:16
- Paikkakunta: Akaa
Re: Venttiilivälysten säätö
Ja paskat, tuo mutteri ja säätöruuvi kyllä kestää enemmän kiristystä kuin moni muu pultti, siinä on toleranssit hiukan paremmat ja kuorma jakautuu paremmin eri kierrosten kesken.Partanen kirjoitti: Kun säätöruuvin lukitusmutteria kiristetään, niin sitä ei todellakaan tarvitse vääntää kovasti kiinni. Kierteet on hienojakoiset, joten eivät edes kestä kovaa kiristystä. .
Sormin säätäessä tuppaa lukkomutteria kiristäessä säätöruuvi vielä pyörähtämään sen ~puoli kierrosta kireämmälle, hommaa helpottaa huomattavasti kun tekee itse pienen työkalun jolla saa pidettyä kiinni säätöruuvin neliökannasta kiristäessä. Pienet lukkopihdit toimivat myös...
Ja tuosta kiristyksestä, eihän se kiristys noin pienillä kierteillä olekaan kuin nitkautus, mutta saa sen lujaa silti kiinni vääntää. nimim. joskus itselläkin auennut
edit: 500. viesti
Viimeksi muokannut kurri, 08.07.2008 15:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Re: Venttiilivälysten säätö
Hyvä asenne. Susta tulee varmaan tämän vuoden foorumilainen.kurri kirjoitti:
Ja paskat, ...
Eihän sitä tulkkia tarvitse ottaa pois sieltä säätöruuvin ja venttiilin välistä, kun lukkomutteria kiristetään. Kun tulkin pitää välissä lukkomutterin kiristyksen ajan, niin välys on juuri sopivan kireä, kun ensin on säätöruuvin kääntänyt sormin niin kireälle kuin saa. Juuri nimittäin näin venttiilit säädin.
Lukkomutterin kiristämistä neuvoin varomaan siksi, että aiemmin tässä ketjussa tuntui jollain olleen käytössä ilmeisesti liian suuri momentti. Tottakai sen mutterin pitää olla kiinni, se on varmaa, mutta ei sitä silti kannata "tappaa" kiinni, kuten joillakin aloittelevilla mekaanikoilla tuntuu olevan tapana. Sama juttu niiden suojakorkkien kanssa, enemmän taito- kuin voimalaji.
-
- Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
- Viestit: 3432
- Liittynyt: 01.02.2008 18:16
- Paikkakunta: Akaa
Re: Venttiilivälysten säätö
No, minä en tartte mitään virtuaalipippelinjatke-nimikkeitä
Joo, no minäkin olen yleensä vetänyt sen mutterin "peukalo-etusormi" momenttiin, eli niin kireälle kuin kahdella sormella avaimella saan, silloin ei tule ainakaan ylikiristettyä, ja pysyy kuitenkin.
Tosiaan, saattaa olla että joissakin kiinavalmisteissa nämäkin pultit on heppoisia verrattuna hondan valmisteisiin, ehkä ne napsuu helpostikin.. en tiedä.
Mutta, viimeksi noita ropatessani kyllästyin nakkisormilla säätämiseen, ja tein pienestä pätkästä pientä kupariputkea litistämällä avaimen jolla pyörittely on 10x helpompaa ja tarkempaa. (ja kyllä, jätän sen liuskan edelleen väliin kiristäessäni)
Joo, no minäkin olen yleensä vetänyt sen mutterin "peukalo-etusormi" momenttiin, eli niin kireälle kuin kahdella sormella avaimella saan, silloin ei tule ainakaan ylikiristettyä, ja pysyy kuitenkin.
Tosiaan, saattaa olla että joissakin kiinavalmisteissa nämäkin pultit on heppoisia verrattuna hondan valmisteisiin, ehkä ne napsuu helpostikin.. en tiedä.
Mutta, viimeksi noita ropatessani kyllästyin nakkisormilla säätämiseen, ja tein pienestä pätkästä pientä kupariputkea litistämällä avaimen jolla pyörittely on 10x helpompaa ja tarkempaa. (ja kyllä, jätän sen liuskan edelleen väliin kiristäessäni)
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Re: Venttiilivälysten säätö
Kumpikohan olisi pahempi. Uusi kiinalainen tuote, vai japanilainen aito Honda, jonka joku suomalainen on retuuttanut loppuun. Itse valitsin mieluummin kiinalaisen uuden kulkineen sen loppuun ajetun japanilaisen sijaan. Nykypäivänä uusi aito Honda Monkey olisi varmasti niin kallis, että ne jäisi myymättä.
Ei kyse ole varmaankaan säätöruuvin katkeamisesta, vaan kierteiden tuhoutumisesta. Jos lukkomutterin vääntää aina hampaat irvessä kiinni, niin kierteet siinä on kovilla. Eikä niitä huonoilla kierteillä olevia säätöruuveja enää muulla pystykään vääntämään kuin työkaluilla.
Ei kyse ole varmaankaan säätöruuvin katkeamisesta, vaan kierteiden tuhoutumisesta. Jos lukkomutterin vääntää aina hampaat irvessä kiinni, niin kierteet siinä on kovilla. Eikä niitä huonoilla kierteillä olevia säätöruuveja enää muulla pystykään vääntämään kuin työkaluilla.
-
- Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
- Viestit: 3432
- Liittynyt: 01.02.2008 18:16
- Paikkakunta: Akaa
Re: Venttiilivälysten säätö
Osaan kyllä lukea rivienvälisen vittuilun, mutta nyt menee niin pahasti ohi aiheen että jätän tähän.
Ja tämä on kuitenkin "Oppaat" osiossa...
Ja tämä on kuitenkin "Oppaat" osiossa...
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Re: Venttiilivälysten säätö
ku säätää venttiilinvälykset nii pitääs kansi olla kiinni koneessa vai voinko sen kattoo silleen et kansi on irti??
honda monkey 1997: 50cc, um-kansi, 14-39
huiput n.45km/h
http://www.monkeyt.net/keskustelu/viewt ... f=2&t=2832 <-- mankini mun
huiput n.45km/h
http://www.monkeyt.net/keskustelu/viewt ... f=2&t=2832 <-- mankini mun
-
- Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
- Viestit: 3432
- Liittynyt: 01.02.2008 18:16
- Paikkakunta: Akaa
Re: Venttiilivälysten säätö
voit kattoo myös kansi irti, kunhan vaan varmistut että nokka-akseli on oikeassa asennossa.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Re: Venttiilivälysten säätö
Sääjin venat, niin nyt mulla monki ei meinaa kulkea, kiihtyä eikä vääntää ollenkaan. Missä vois olla vika?
http://www.vimeo.com/7071971 2k9 STUNT
Re: Venttiilivälysten säätö
Väärin säädetty. Ei siinä oikein muu auta kuin kokeilla uudestaan säätää. Nokka-akselin pitää olla oikeassa asennossa ja männän yläkuolokohdassa.
Re: Venttiilivälysten säätö
ei ole väärin säädetty aivan oikeat välykset oli.
http://www.vimeo.com/7071971 2k9 STUNT
Re: Venttiilivälysten säätö
Niinno. Jos kulku loppui säätämisen jälkeen, eikä samassa yhteydessä tehty mitään muuta, niin ei ole muuta mahdollisuutta kuin se, että venttiilit on väärin säädetty.
-
- Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
- Viestit: 3432
- Liittynyt: 01.02.2008 18:16
- Paikkakunta: Akaa
Re: Venttiilivälysten säätö
http://www.youtube.com/watch?v=t3oHYyx5S40
löysinpä tälläisen videon, saa tuosta ainakin jonkun käsityksen miten homma tapahtuu.
löysinpä tälläisen videon, saa tuosta ainakin jonkun käsityksen miten homma tapahtuu.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Re: Venttiilivälysten säätö
Lukekaa saatana
Koscheck fanclub <3Aktiivikäyttäjä? Aktiivinen sääntöjenrikkoja ja vittuilija korkeintaan. Jätäppä seuraavalla kerralla poika siis tällaiset viestit sikseen, jookos?
Re: Venttiilivälysten säätö
Jos oikein ymmärsin tuosta "kurrin" löytämästä videosta, niin heppu neuvoo välyksiksi 0.002-0.003 tuumaa. Milleinä tuo on 0,0508-0,0762mm. Jälleen yksi näkemys sen suuntaan, että välyksen pitäisi olla yli 0.05mm. 0.05 olisi varmasti riittävä, jollei se muuttuisi venttiilien säätöhuoltojen välillä, mutta kun se muuttuu. Ja yleensä pienemmäksi.
0,08mm välys olisi varmasti hyvä kompromissi.
Lisäys: Ja toisessa videossa kerrotaan joidenkin käyttävän 0.004-0.005" välyksiä. Tuo 0.005 tuumaa on milleissä jo 0.127mm.
0,08mm välys olisi varmasti hyvä kompromissi.
Lisäys: Ja toisessa videossa kerrotaan joidenkin käyttävän 0.004-0.005" välyksiä. Tuo 0.005 tuumaa on milleissä jo 0.127mm.
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 19.09.2008 19:02
Re: Venttiilivälysten säätö
Eli voisiko olla venttiilit olla huonosti säädetty kun kulkee vain vähän yli 50km/h? Muuta viriä on 72cc, tehoputki, ohitin, 16mm kaasari, 16/35, Pipercross ja avarrettu kansi?
Ja miten nuo nyt pitäisi säätää, ja vastatkaa ihan selkokielellä. Luin moneen kertaan tuon aloitusviestin, mutta se oli mulle aika siansaksaa
Ja miten nuo nyt pitäisi säätää, ja vastatkaa ihan selkokielellä. Luin moneen kertaan tuon aloitusviestin, mutta se oli mulle aika siansaksaa
-
- Vip-käyttäjä
- Viestit: 871
- Liittynyt: 20.04.2008 21:19
- Paikkakunta: Suomen Texas = Pohjanmaa, Seinäjoki
Re: Venttiilivälysten säätö
tossa ylempänä on pari videota...
Teoria on sitä että kaikki tiedetään ja mikään ei toimi ja käytäntö että kaikki toimii ja kukaan ei tiedä miksi, sitten kun molemmat yhdistetään niin mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi...