Venttiilivälysten säätö

Ohjeita erinäisiin Monkeyn huolto-toimenpiteisiin. Vain rekisteröityneille käyttäjille.
ahietanen
Viestit: 18
Liittynyt: 28.02.2008 00:32

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja ahietanen »

Valmiste virhe oli ja meni..... :?
Partanen
Viestit: 272
Liittynyt: 30.06.2008 17:33

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja Partanen »

0.05mm on melko vähän venttiilivälyksiksi. Varmasti toimiva sisäänajetussa oikeassa Honda-mopossa. Mutta jos kyseessä on kiinalainen, tai jopa kiinalainen isokoneinen, niin isommat välykset lienevät tarpeen. ooracing.com suosittaa imuventtiiliin 0.004 tuumaa, eli n. 0.1mm. Pakoventtiiliin 0.006 tuumaa, eli n. 0.15mm. Noilla ohjeilla säädin tänään oman Skyteam 125 Monkeyn. Hiukan se nostaja kilkattaa, mutta ei haittaa. Tärkeintä on, ettei kanna, kuten minulla oli tilanne 130km ajetussa Skyteam:issa. Kiinalaisissa laitteissa taitaa olla ihan ominaisuutena se, että venttiili asettuu sisäänajossa seeteihin, jolloin välys saattaa pienentyä melko lyhyelläkin matkalla. Kiinalaisten moposkootterien venttiilivälykset säädetään yleisesti 0.1mm:iin, vaikka valmistaja ilmoittaa 0.05. Aiheuttaa vähän kilkatusta, mutta varmistaa toiminnan. Takaa helpommin myös sen, että venttiilit eivät ala kantaa huoltovälillä.

Mitä tulee siihen mahdolliseen tehohäviöön isommilla venttiilivälyksillä, niin arvelisin se olevan todella pientä. Jos ajatellaan välystä 0.05, tai 0.1, niin 5 sadasosa milliä ei voi vaikuttaa tehoihin, eihän?

Lisäys: Skyteam Monkeyn ohjekirjan mukaan venttiilit pitäisi tarkastaa ensimmäisen kerran 1000km kohdalla. Säätää 1600km kohdalla. tarkastaa taas 3000km kohdalla. Sen jälkeen tarkastus ja säätö 2000-3000km välein.
Wiibo
Vip-käyttäjä
Viestit: 874
Liittynyt: 17.04.2007 17:02

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja Wiibo »

Periaattessa venttiilihän ei kanna edes 0,01mm välyksellä. Mikä niissa kiinalaisissa keinuvivuissa/venttiileissa sitten on, kun eivät toimi tuolla 0,05mm välyksellä?

Jos lähdetään ihan kunnolla tekemään, niin kyllä se 0,05mm erokin vaikuttaa. Ja kun mietitään paljonko se kilkatus tuolla suuremmalla välyksellä lyhentää keinuvipujen käyttöikää, voidaan päätellä toimenpiteen järkevyys.
Lukekaa saatana
Aktiivikäyttäjä? Aktiivinen sääntöjenrikkoja ja vittuilija korkeintaan. Jätäppä seuraavalla kerralla poika siis tällaiset viestit sikseen, jookos?
Koscheck fanclub <3
Keinone
Vip-käyttäjä
Viestit: 344
Liittynyt: 11.08.2005 20:08
Paikkakunta: Toholampi

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja Keinone »

Nii i. Tuskin sielä mitään ankaraa lämpölaajenemista tai vastaavaa tapahtus, että rupiaa kantamaan. :D
Partanen
Viestit: 272
Liittynyt: 30.06.2008 17:33

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja Partanen »

Jos ajatellaan laajemmin moottoreita, niin tuommoista 0.05 välystä ei kovin usein käytetä. Autoissa taitaa välykset olla lähempänä 0.5-0.8. Isommissa koneissa varmaan vielä enemmän, mutta niistä en tiedä paljon.

Kyllä, se lämpölaajeneminen on olemassa siellä venttiilikoneistossa. Ja sen takia sitä välystä laitetaan pakopuolelle yleensä enemmän, kuin imupuolelle. Liian pienillä välyksillä kone saattaa vielä käydä kylmänä ja kuumana, mutta ei puolilämpimällä koneella. Saattaa johtua siitä, että venttiili lämpenee ensimmäisenä ja kansi/sylinteri hitaammin.

Kantava venttiili aiheuttaa suuremmat huolet ja kustannukset, kuin hiukan kilkattava nostin. Jos venttiili kantaa, niin mopossa yleensä käynti vain lakkaa. Pahemmassa tapauksessa venttiili palaa, koska ei pääse luovuttamaan lämpöään kanteen niinkuin kuuluisi. Uskallan myös luvata, että 0.05, tai 0.1 ero venttiilivälyksissä ei tunnu oikeasti missään. Sen verran pieni on se ero
Wiibo
Vip-käyttäjä
Viestit: 874
Liittynyt: 17.04.2007 17:02

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja Wiibo »

Moottorit ovat kaikki omantyyppisiään, joten on aika turhaa alkaa vertaamaan Mankin välyksiä esim. auton välyksiin.

Onko se pakopuolen lämpölaajeneminen tosiaan niin paljon suurempaa kuin imupuolen, jotta sitä välystä sinne tarvittaisiin enemmän? Näin mankin moottoria ja sen lämpötiloja ajatellen.

Kyllähän se kantava venttiili aiheuttaa pahoja vaurioita, mutta miksi ei vaan säädetä välyksiä täysin kohdalleen, että venttiilit eivät kanna, eivätkä kilkata?

Pieninkin tuhannesosan ero tuntuu. Ajatellaanpa, että Monkeyn kanava ja venttiili virtaa hyvin aina 7mm venttiilinnousuun asti, ja 0,05mm välyksellä päästään tähän tasan 7mm nousuun, kun taas suurempi venttiilinvälys voi vähentää nousua juuri sopivan vähän, että kanavaan syntyy pyörteilyä jolloin tehot romahtavat.
Lukekaa saatana
Aktiivikäyttäjä? Aktiivinen sääntöjenrikkoja ja vittuilija korkeintaan. Jätäppä seuraavalla kerralla poika siis tällaiset viestit sikseen, jookos?
Koscheck fanclub <3
Partanen
Viestit: 272
Liittynyt: 30.06.2008 17:33

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja Partanen »

Verrataan sitten moottoripyöriin. Niissäkään ei käytetä noin pieniä välyksiä. Ja 125 kuutioinen Skyteam on moottoripyörä.

Ilmeisesti se pakoventtiili on kuumempi, sillä ooracing kehoittaa laittamaan pakoventtiiliin isommat välykset.

Kohdalleen ne välykset pitää laittaa, se on totta. Ajattelin vaan tuoda erilaisen näkökannan siihen, että mikä voisi olla se oikea välys. Täytyy tunnustaa, että tuo 0.15 pitää kyllä aika pahan äänen. Kiinalaisiin skoottereihin suositellaan 0.08 välystä. Rakotulkki josta tuommoinen liuska löytyy maksaa kuitenkin 15 euroa. Eli taidan säätää huomenna imuventtiilin tiukkaan 0.1:een ja pakoventtiilin 0.1:een. Se toimi hyvin myös moposkootterissa.
Partanen
Viestit: 272
Liittynyt: 30.06.2008 17:33

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja Partanen »

Nyt kun on kulunut yli 24 tuntia viimeisimmästä kirjoituksestani tähän ketjuun, niin kerron vielä jotain: Jos ja kun venttiilisäätöruuvit on kunnossa, niin ruuvia pystyy säätämään sormin. Siksi työstä selviää käytännössä 17mm ja 9mm kiintoavaimilla, tai hylsyillä. Mutteria pidetään säädön ajan "tuntumassa", eli sitä ei tarvitse pyöritellä montaa kierrosta, vaan riittää, että se on avattuna. Sitten rakotulkki venttiilin ja nokan väliin. Sormin säätöruuvia pyörittelemällä löytyy yleensä oikea välys helposti. Kun säätöruuvin lukitusmutteria kiristetään, niin sitä ei todellakaan tarvitse vääntää kovasti kiinni. Kierteet on hienojakoiset, joten eivät edes kestä kovaa kiristystä. Semmoinen pieni "nitkautus" riittää kiristämiseen.
JUR1
Vip-käyttäjä
Viestit: 477
Liittynyt: 29.09.2005 21:02
Paikkakunta: kotka

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja JUR1 »

Mun ensikäden kokemus sanoo että ne mutterit pitää kiristää kunnolla tai muuten ne ja säätöruuvit lähtee irti. Kyllä, itselle on käynyt näin vaikka kiristin ihan lenkkiavaimella ne mutterit, ei vaan ollut näköjään tarpeeksi tiukalla. Mitään ei hajonnut tuossa tapahtumassa mutta suosittelisin silti kiristämään ne kunnolla.
Teho korvaa taidon.
Audi Club Finland
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja kurri »

Partanen kirjoitti: Kun säätöruuvin lukitusmutteria kiristetään, niin sitä ei todellakaan tarvitse vääntää kovasti kiinni. Kierteet on hienojakoiset, joten eivät edes kestä kovaa kiristystä. .
Ja paskat, tuo mutteri ja säätöruuvi kyllä kestää enemmän kiristystä kuin moni muu pultti, siinä on toleranssit hiukan paremmat ja kuorma jakautuu paremmin eri kierrosten kesken.

Sormin säätäessä tuppaa lukkomutteria kiristäessä säätöruuvi vielä pyörähtämään sen ~puoli kierrosta kireämmälle, hommaa helpottaa huomattavasti kun tekee itse pienen työkalun jolla saa pidettyä kiinni säätöruuvin neliökannasta kiristäessä. Pienet lukkopihdit toimivat myös...

Ja tuosta kiristyksestä, eihän se kiristys noin pienillä kierteillä olekaan kuin nitkautus, mutta saa sen lujaa silti kiinni vääntää. nimim. joskus itselläkin auennut

edit: 500. viesti :shock:
Viimeksi muokannut kurri, 08.07.2008 15:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Partanen
Viestit: 272
Liittynyt: 30.06.2008 17:33

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja Partanen »

kurri kirjoitti:
Ja paskat, ...
Hyvä asenne. Susta tulee varmaan tämän vuoden foorumilainen. (Y)

Eihän sitä tulkkia tarvitse ottaa pois sieltä säätöruuvin ja venttiilin välistä, kun lukkomutteria kiristetään. Kun tulkin pitää välissä lukkomutterin kiristyksen ajan, niin välys on juuri sopivan kireä, kun ensin on säätöruuvin kääntänyt sormin niin kireälle kuin saa. Juuri nimittäin näin venttiilit säädin.

Lukkomutterin kiristämistä neuvoin varomaan siksi, että aiemmin tässä ketjussa tuntui jollain olleen käytössä ilmeisesti liian suuri momentti. Tottakai sen mutterin pitää olla kiinni, se on varmaa, mutta ei sitä silti kannata "tappaa" kiinni, kuten joillakin aloittelevilla mekaanikoilla tuntuu olevan tapana. Sama juttu niiden suojakorkkien kanssa, enemmän taito- kuin voimalaji.
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja kurri »

No, minä en tartte mitään virtuaalipippelinjatke-nimikkeitä :)

Joo, no minäkin olen yleensä vetänyt sen mutterin "peukalo-etusormi" momenttiin, eli niin kireälle kuin kahdella sormella avaimella saan, silloin ei tule ainakaan ylikiristettyä, ja pysyy kuitenkin.

Tosiaan, saattaa olla että joissakin kiinavalmisteissa nämäkin pultit on heppoisia verrattuna hondan valmisteisiin, ehkä ne napsuu helpostikin.. en tiedä.

Mutta, viimeksi noita ropatessani kyllästyin nakkisormilla säätämiseen, ja tein pienestä pätkästä pientä kupariputkea litistämällä avaimen jolla pyörittely on 10x helpompaa ja tarkempaa. (ja kyllä, jätän sen liuskan edelleen väliin kiristäessäni)
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Partanen
Viestit: 272
Liittynyt: 30.06.2008 17:33

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja Partanen »

Kumpikohan olisi pahempi. Uusi kiinalainen tuote, vai japanilainen aito Honda, jonka joku suomalainen on retuuttanut loppuun. Itse valitsin mieluummin kiinalaisen uuden kulkineen sen loppuun ajetun japanilaisen sijaan. Nykypäivänä uusi aito Honda Monkey olisi varmasti niin kallis, että ne jäisi myymättä.

Ei kyse ole varmaankaan säätöruuvin katkeamisesta, vaan kierteiden tuhoutumisesta. Jos lukkomutterin vääntää aina hampaat irvessä kiinni, niin kierteet siinä on kovilla. Eikä niitä huonoilla kierteillä olevia säätöruuveja enää muulla pystykään vääntämään kuin työkaluilla.
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja kurri »

Osaan kyllä lukea rivienvälisen vittuilun, mutta nyt menee niin pahasti ohi aiheen että jätän tähän.
Ja tämä on kuitenkin "Oppaat" osiossa...
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
sorrow
Viestit: 51
Liittynyt: 13.12.2007 16:43
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja sorrow »

ku säätää venttiilinvälykset nii pitääs kansi olla kiinni koneessa vai voinko sen kattoo silleen et kansi on irti?? :oops:
honda monkey 1997: 50cc, um-kansi, 14-39
huiput n.45km/h :D
http://www.monkeyt.net/keskustelu/viewt ... f=2&t=2832 <-- mankini mun
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja kurri »

voit kattoo myös kansi irti, kunhan vaan varmistut että nokka-akseli on oikeassa asennossa.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
jls
Viestit: 137
Liittynyt: 02.11.2007 22:51

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja jls »

Sääjin venat, niin nyt mulla monki ei meinaa kulkea, kiihtyä eikä vääntää ollenkaan. Missä vois olla vika?
Partanen
Viestit: 272
Liittynyt: 30.06.2008 17:33

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja Partanen »

Väärin säädetty. Ei siinä oikein muu auta kuin kokeilla uudestaan säätää. Nokka-akselin pitää olla oikeassa asennossa ja männän yläkuolokohdassa.
jls
Viestit: 137
Liittynyt: 02.11.2007 22:51

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja jls »

ei ole väärin säädetty aivan oikeat välykset oli.
Partanen
Viestit: 272
Liittynyt: 30.06.2008 17:33

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja Partanen »

Niinno. Jos kulku loppui säätämisen jälkeen, eikä samassa yhteydessä tehty mitään muuta, niin ei ole muuta mahdollisuutta kuin se, että venttiilit on väärin säädetty. :?
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja kurri »

http://www.youtube.com/watch?v=t3oHYyx5S40
löysinpä tälläisen videon, saa tuosta ainakin jonkun käsityksen miten homma tapahtuu. :)
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Wiibo
Vip-käyttäjä
Viestit: 874
Liittynyt: 17.04.2007 17:02

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja Wiibo »

Lukekaa saatana
Aktiivikäyttäjä? Aktiivinen sääntöjenrikkoja ja vittuilija korkeintaan. Jätäppä seuraavalla kerralla poika siis tällaiset viestit sikseen, jookos?
Koscheck fanclub <3
Partanen
Viestit: 272
Liittynyt: 30.06.2008 17:33

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja Partanen »

Jos oikein ymmärsin tuosta "kurrin" löytämästä videosta, niin heppu neuvoo välyksiksi 0.002-0.003 tuumaa. Milleinä tuo on 0,0508-0,0762mm. Jälleen yksi näkemys sen suuntaan, että välyksen pitäisi olla yli 0.05mm. 0.05 olisi varmasti riittävä, jollei se muuttuisi venttiilien säätöhuoltojen välillä, mutta kun se muuttuu. Ja yleensä pienemmäksi.

0,08mm välys olisi varmasti hyvä kompromissi.

Lisäys: Ja toisessa videossa kerrotaan joidenkin käyttävän 0.004-0.005" välyksiä. Tuo 0.005 tuumaa on milleissä jo 0.127mm.
Jäätelötuutti
Viestit: 13
Liittynyt: 19.09.2008 19:02

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja Jäätelötuutti »

Eli voisiko olla venttiilit olla huonosti säädetty kun kulkee vain vähän yli 50km/h? Muuta viriä on 72cc, tehoputki, ohitin, 16mm kaasari, 16/35, Pipercross ja avarrettu kansi?

Ja miten nuo nyt pitäisi säätää, ja vastatkaa ihan selkokielellä. Luin moneen kertaan tuon aloitusviestin, mutta se oli mulle aika siansaksaa :roll:
HPT
Vip-käyttäjä
Viestit: 871
Liittynyt: 20.04.2008 21:19
Paikkakunta: Suomen Texas = Pohjanmaa, Seinäjoki

Re: Venttiilivälysten säätö

Viesti Kirjoittaja HPT »

tossa ylempänä on pari videota...
Teoria on sitä että kaikki tiedetään ja mikään ei toimi ja käytäntö että kaikki toimii ja kukaan ei tiedä miksi, sitten kun molemmat yhdistetään niin mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi...
Vastaa Viestiin