
Moottorin osien kevennys
Alueen säännöt
Muistathan, että Suomen lain mukaan rekisteröidyn mopon suurin sallittu rakenteellinen nopeus on 45km/h!
Muistathan, että Suomen lain mukaan rekisteröidyn mopon suurin sallittu rakenteellinen nopeus on 45km/h!
Re: Moottorin osien kevennys
ainakin ne kuusiokolo pultit on siinä ihan helvetin kovassa. Itelläni oli semmonen keskisormen paksuinen meisseli kangen päässä ku tuota vauhtipyörää otin irti ja käänsin niitä pultteja semmosella puolmetrisellä jatkolla ja ne ei vielä etes meinannu lähtee aukeemaa 

Monkeyt.net vanki numero 1005
Re: Moottorin osien kevennys
oletko saanu ne jo auki? onko kellään kuvaa siitä skyteamin magneetosta, tai oikeastaan siitä painosta. onko niin kovin hyödyllistä keventää jos siinä on joku paino?Skyttari kirjoitti:ainakin ne kuusiokolo pultit on siinä ihan helvetin kovassa. Itelläni oli semmonen keskisormen paksuinen meisseli kangen päässä ku tuota vauhtipyörää otin irti ja käänsin niitä pultteja semmosella puolmetrisellä jatkolla ja ne ei vielä etes meinannu lähtee aukeemaa
Re: Moottorin osien kevennys
Tuossa sulle nyt noita kuviakalleppi3 kirjoitti: millainen paino? ota kuva kun itelläkin tuo skyteam löytyy.



Monkeyt.net vanki numero 1005
Re: Moottorin osien kevennys
Mitens tommoin kampiakselin vähä raaempi keventäminen,et ottas ihan siivun pois viistosti silleen että akselien kohalta lähtis kaventamaan limppuja alapään tappia kohti,kuten esim takegawan seteissä? Mitenköhää onnistuis ;o Tuosta saa ehkä käsityksen paremmin: http://images.cmsnl.com/img/products/ra ... 1_d9cc.jpg
Re: Moottorin osien kevennys
En kyllä ite lähtis keventämää. Voihan se kestääkkii ja todennäkösest kestää, mut ei se hyöty siin niin paljoo kuitenkaa oo että rupeisin paljo kampurast pois ottaa. Jos ois joku muutenkii jos kevennelty alakerta ni voishan sitä sit ehkä koittaa.
No mut jokainen tyylillää.

Re: Moottorin osien kevennys
Jos löytyy jyrsin niin onnistuu tehä, rälläkällä en lähtis tekeen 
tuubisa oli video kun teki tollasen, mut ei ole enään.

tuubisa oli video kun teki tollasen, mut ei ole enään.
-
- Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
- Viestit: 3432
- Liittynyt: 01.02.2008 18:16
- Paikkakunta: Akaa
Re: Moottorin osien kevennys
jos ei rälläkällä, nii mites rasiaporalla ja pylväsporakoneella? 
(aka. reikäsahalla)

(aka. reikäsahalla)
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Re: Moottorin osien kevennys
Maksaa varmaan pirusti sellanen terä mikä kestää tuommosen sahaamisen.
Jos tuommosen kevennyksen aikoo tehä niin kannattaa eka ottaa limppujen ulkohalkasijasta pois niin palio ku vihtii ja voihan niitä kaventaakki pari milliä.
Siinä vaiheesa melekeen sama ottaa koko tasapainotus paska pois, ei vaan tule pitkäikänen.
Ja jos haluaa vaan kiertävän koneen niin sekclutch alakerta innerrotorilla ja ilman öljyspinneriä.
Jos tuommosen kevennyksen aikoo tehä niin kannattaa eka ottaa limppujen ulkohalkasijasta pois niin palio ku vihtii ja voihan niitä kaventaakki pari milliä.
Siinä vaiheesa melekeen sama ottaa koko tasapainotus paska pois, ei vaan tule pitkäikänen.
Ja jos haluaa vaan kiertävän koneen niin sekclutch alakerta innerrotorilla ja ilman öljyspinneriä.
Re: Moottorin osien kevennys
Khyll. Hmm,toi vois kyl olla mielenkiintosta kokeilla ihan jonnee ja verrata. Ku tossahan lähtee useita kymmeniä grammoja kuitenkin metallia niin pitäis eron olla huomattavissa jo. Mitenköhän tuon sais järkevästi otettua että kummaltakin puolelta lähtisi samanverran ja samassa kulmassa,pitää miettiä toteutusta vähän vielä 

Re: Moottorin osien kevennys
Ny löysin aika hyvää kuvaa tosta, siis tossahan on vissiin tarkotus tehä sellanen että kanki ja mäntä kun on kiinni niin kampura on saman painonen joka kohasta.
Video modatusta kampurasta:
http://www.youtube.com/watch?v=GECx1nie ... re=channel
Tämmönen tasapaino pitäs saaha:
http://www.youtube.com/watch?v=v4xw-hSS ... re=related
Ton takia vissii jossai kampuroisa on porattu reikiä ja laitettu sisään sit jotai painavampaa materiaalia?
E: no siinä nopee yritys, on se hiasta tuo hiominen.

Video modatusta kampurasta:
http://www.youtube.com/watch?v=GECx1nie ... re=channel
Tämmönen tasapaino pitäs saaha:
http://www.youtube.com/watch?v=v4xw-hSS ... re=related
Ton takia vissii jossai kampuroisa on porattu reikiä ja laitettu sisään sit jotai painavampaa materiaalia?
E: no siinä nopee yritys, on se hiasta tuo hiominen.
-
- Vip-käyttäjä
- Viestit: 260
- Liittynyt: 04.02.2006 15:31
- Paikkakunta: Ylivieska
Re: Moottorin osien kevennys
http://www.youtube.com/watch?v=v8zTLFvwaWk
Tässä aika hyvä viritysvideo suoraan japanista, näkyy tuo oikeaoppinen kampuran kevennyski, jäljestä päätellen polttoleikattu palat irti ja sitte hiottu tasaseks?
Tässä aika hyvä viritysvideo suoraan japanista, näkyy tuo oikeaoppinen kampuran kevennyski, jäljestä päätellen polttoleikattu palat irti ja sitte hiottu tasaseks?

-
- Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
- Viestit: 3432
- Liittynyt: 01.02.2008 18:16
- Paikkakunta: Akaa
Re: Moottorin osien kevennys
nättiä jälkee tossa videossa
Ja hieno homma ku lokitekki on jaksanu rälläkällä kituuttaa, nähään si miten vaikuttaa
50cc:n kans tuommone varmaan olis aika iso ero kierrosherkkyyteen.
hmm.. pitäsköhän sitä leväyttää toi 70cc mylly tuolta

Ja hieno homma ku lokitekki on jaksanu rälläkällä kituuttaa, nähään si miten vaikuttaa

50cc:n kans tuommone varmaan olis aika iso ero kierrosherkkyyteen.
hmm.. pitäsköhän sitä leväyttää toi 70cc mylly tuolta

Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Re: Moottorin osien kevennys
Nii tai sit tuo on tehty vannesahalla.
Pers tuntumalla ei kyllä paljoa vielä painoa lähe tollasella ku tuo on kuitenki muuten niin paksu.
Ostas rälläkkään millisiä laikkoja niin sais leikattua tuota palio helpommin ja ei kuumu niin palio.
Pers tuntumalla ei kyllä paljoa vielä painoa lähe tollasella ku tuo on kuitenki muuten niin paksu.
Ostas rälläkkään millisiä laikkoja niin sais leikattua tuota palio helpommin ja ei kuumu niin palio.
Re: Moottorin osien kevennys
Eiköhän se ole paras että ihan oikeilla työkaluilla tuota moottorikoneistusta tekee...
Edit: lokitekki,en vaan viitti kattella sellasta paskaa mitä tulee kun rälläkällä kevennetään kampiakselia.
Edit: lokitekki,en vaan viitti kattella sellasta paskaa mitä tulee kun rälläkällä kevennetään kampiakselia.

Viimeksi muokannut EskoMörkö, 01.02.2010 17:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Moottorin osien kevennys
No aika bolttikseksi se tuo sunki kone on menny ku kaikki teetetään 

Re: Moottorin osien kevennys
tuli tosta vena keskustelusta mieleen, että kaverilla oli aikoinaan manassa teetetyt titaani venttiilit 

Honda Monkey -95 Stunt edition - virit: 19mm Jing Ke, avarrettu um-kansi, kuriton vakioputki, ohitin, välit 15/35, powerfilsu. huiput ~60 km/h.
Re: Moottorin osien kevennys
OT: Ei muuten tasan keuli kr1suu noilla sun allekirjoituksen vireillä kaasusta joka vaihteella!kr1suu kirjoitti:tuli tosta vena keskustelusta mieleen, että kaverilla oli aikoinaan manassa teetetyt titaani venttiilit
Re: Moottorin osien kevennys
3:sella lähtee ja nelosella ku vähä nykäsee nii lähteeJTT kirjoitti:OT: Ei muuten tasan keuli kr1suu noilla sun allekirjoituksen vireillä kaasusta joka vaihteella!kr1suu kirjoitti:tuli tosta vena keskustelusta mieleen, että kaverilla oli aikoinaan manassa teetetyt titaani venttiilit

Honda Monkey -95 Stunt edition - virit: 19mm Jing Ke, avarrettu um-kansi, kuriton vakioputki, ohitin, välit 15/35, powerfilsu. huiput ~60 km/h.
Re: Moottorin osien kevennys
NO aivan waamaa... Mut nyt ei enää jatketa ot:tä.
Monkeyt.net vanki numero 1005
-
- Viestit: 135
- Liittynyt: 09.05.2010 14:23
- Paikkakunta: Askola
Re: Moottorin osien kevennys
Paljonkohan kehtais ottaa pois vanhanmallin magneetosta metallisorvilla 
Ei tarvi joka helkatin topicciin kirjottaa samaa asiaa...
-Grimnir

Ei tarvi joka helkatin topicciin kirjottaa samaa asiaa...
-Grimnir
Re: Moottorin osien kevennys
Mites jos huvikseen haluisin tuosta 110cc koneesta keventää tota magneettoo. Niin kun siinä on tuo magneettoväärinpäin oleva magneetto kun on tuo sähköstartti tossa. Niin siinä on semone ihme patti siinä vauhtipyörässä.
Ei mitään hajuu mitä virkaa sillä on mutta siis siinä vauhtipyörässä on semmone neliön muotonen patti. Voiko senkin vain vetäistä siitä pois?
Ei mitään hajuu mitä virkaa sillä on mutta siis siinä vauhtipyörässä on semmone neliön muotonen patti. Voiko senkin vain vetäistä siitä pois?

Re: Moottorin osien kevennys
Ei kannata jos meinaat sitä impulssikäämin vastinkappale nyrpylää mikä onkaan, lakkaa käymästä jos otat pois.
Kesän 2009 pommitteluita: http://www.youtube.com/watch?v=zRU9tRiFYDg
Kesä 2010: http://www.vimeo.com/15904163
Kesä 2010: http://www.vimeo.com/15904163
Re: Moottorin osien kevennys
Aivan joo. Eli tota pitäs sit niinkun keventää kaikkialta muualta. Onkohan siinä sitte enää mitää järkee...
-
- Viestit: 135
- Liittynyt: 09.05.2010 14:23
- Paikkakunta: Askola
Re: Moottorin osien kevennys
Ite vein oman magneetoni (vanhanmallin) kevenetäväksi koneistamolle niin meni kahvipaketin hinnalla sorvaamaan sen kevyemmäks, hyvin ottaa jenkkaa 72cc koneella.
Uudenmallin magneetossa kannattaa keventää manki on ihan erinlainen sen jälkeen
uudenmallin magneetossa otetaan vain sivulta sivua pois ei siitä nastan kohtaa..
Uudenmallin magneetossa kannattaa keventää manki on ihan erinlainen sen jälkeen
uudenmallin magneetossa otetaan vain sivulta sivua pois ei siitä nastan kohtaa..
Re: Moottorin osien kevennys
wurdulak kirjoitti:Itse olen ainakin ymmärtänyt, että vauhtipyörän kevennys vie alavääntöä ja vaikeuttaa tyhjäkäyntiä, koska räjähdyksen aiheuttama energia siirtyy kampuran kautta vauhtipyörään. Silloin, kun vauhtipyörä on painava, sen pysäyttämiseen tarvitaan enemmän energiaa, jolloin kone käy helpommin joutokäyntiä ja vääntää paremmin alakiekoilla. Esim mieti, kun pyörität moukaria, niin voitko pysähtyä pyörimisliikkeestä helpommin ilman moukaria, vai kymmenen kilon moukaria pyörittäessä.
Kerrataan vielä. Vauhtipyörän hitausmomentti(johon vauhtipyörän keventäminen kyllä vaikuttaa), ei siis massa, kyllä vaikuttaa tyhjäkäynnin laatuun, liikkeellelähdon vaikeusasteeseen ja kierrosherkkyyteen. Raskaampi vauhtipyörä tekee koneesta tavallaan miellyttävämmän ja rauhallisemman käsiteltävän, joka ei helposti vahingossa sammu. Kevyemmän tapauksessa moottorin kierrosluvun nostamiseen tarvittava energia on pienempi eli kone on "kierrosherkempi". Tämä tarkoittaa käytännössä parempaa kiihtyvyyttä samalla teholla. Hyöty on pienemmillä vaihteilla tai lyhyillä välityksillä suuri ja vastaavasti isoilla vaihteilla tai pitkillä välityksillä pieni.JUR1 kirjoitti:On tuo totta, koska vauhtipyörä varastoi itseensä kampiakselista energiaa ja käyttää sitä energiaa auttaakseen mäntää puristamaan seosta puristustahdissa ja mitä kevyempi/pienempi vauhtipyörä on niin sitä vähemmän se sitä energiaa itseensä varastoi. Tyhjäkäynnillä varsinkin pitäis huomata ero. Mutta paha mennä sanomaan miten paljon se sitten vaikuttaa, ei ole kokemusta siitä. Käytännössä moottorin toimii kuitenkin noin ja vauhtipyörä vaikuttaa siihen toimintaa.
Vauhtipyörän hitausmomentti ei kuitenkaan käytännössä vaikuta moottorin vääntömomenttiin(siten kuin käsite määritellään) eikä näinollen tehoon. Vääntöä(josta määritetään teho) mitataan kuormittamalla moottoria tavalla tai toisella(joko kiihdyttämällä moottoria kuormitusta vastaan tai jarruttamalla moottori alas huippukierroksilta). Kuormitetun moottorin pitää liikkeessä kuormitus, se että veto on päällä. Tämä on täysin erilainen tilanne kuin rauhallinen seisova lähtö, tyhjäkäynti tai koneen vinguttaminen vaihde vapaalla.
Jos lähtisin keventämään monkeyn tapaisen koneen osia, tyytyisin mainittuihin kahteen merkittävimpään kohteeseen, vauhtipyörään ja kampiakseliin. Näiden rinnalla olisi näpertelyä välittää vaikkapa kierokangen tai venttiilikoneiston massoista.
Siispä liikkuvien osien painonkevennystä tästä eteenpäin etsittäisiin koneen ulkopuolelta: Renkaiden, vanteiden ja takarattaan vaihtaminen kevyempiin parantaa kiihtyvyyttä vaikka teho ei muutukaan. Nämä muutokset eivät edes vaikuta moottorin tyhjäkäyntiominaisuuksiin tai liikkeellelähtöön haitallisesti. Pyöränlaakerien laatu, kunto ja asennus tulee myös olla viimeisen päälle kitkan minimoimiseksi, ja rengaspaine säätää oikein ja säännöllisesti tarkkailla.
Koneen sisäisen sekä akselistossa olevan pyörivän massan kevennyksen jälkeen ajokin keventämistä jatketaan tietenkin muiden osien kohdalta. Esimerkiksi pakoputki, istuimen runko, ohjaustanko tai polttoainesäiliö voidaan mahdollisesti vaihtaa kevyempiin, tai ainakin upgradea suunniteltaessa ottaa myös paino huomioon muiden ominaisuuksien salliessa. Akku voidaan ehkä tarpeesta riippuen poistaa tai korvata kevyemmällä.
Ja viimeisenä kaikkein tärkein: jos ajaja on lihava, siitä kohtaa löytyy suurin yksittäinen kevennysvara. Jos kovin tarkaksi ryhtyy, niin paskalla käyminen ennen ajoon lähtöä on suositeltavampaa kuin suojavarusteista tinkiminen painon takia.

Miksikö tämä selitys ei mielestäni ole offtopicia? Siksi, että vaikka tässä lähdettiinkin liikkeelle moottorinosien keventämisestä, niin moni tuntuu olettavan tarkoituksena olevan lisätehon saaminen. Näinhän ei ole, vaan koko homman pointti on suorituskyvyn tai käsiteltävyyden parantaminen muilla keinoin kuin tehoa lisäämällä. Aihetta on tarpeen lähestyä vähän laajemmin, jotta keinuvipujen keventämisen hyöty(turhuus) asettuu oikeisiin mittasuhteisiin.
Ja ei, "alavääntöä" ei sellaisenaan katoa mihinkään. Räjähdyksiin ei myöskään mäntämoottorin toiminta liity.