Mopoihin liittyvät uudet lait

Yleinen keskustelu Mankeihin liittyen.
Alueen säännöt
• Kirjoita selkeästi!
• Pysy aiheessa!
• Älä tee lainaushirviöitä! Ei yli 2 lainausta sisäkkäin!
• Muokkaa! Älä kirjoita uutta peräkkäistä viestiä lyhyen ajan sisällä!
Juuzmo

Viesti Kirjoittaja Juuzmo »

Moottori_Juippi kirjoitti:Kaverilta lähtee ehkä kortti, kun veti aprillia Rx:ällä 68kmh, 40 alueella tutkaan.
Ja kevariveroa+kilvet pois tuurilla ;)
Motormaniac
Vuoden Foorumilainen 2006
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Motormaniac »

Jincheng ;) kirjoitti:
Moottori_Juippi kirjoitti:Kaverilta lähtee ehkä kortti, kun veti aprillia Rx:ällä 68kmh, 40 alueella tutkaan.
Ja kevariveroa+kilvet pois tuurilla ;)
Räxät ne on kovia keräämään rangaistuksia. Yks meidän koulussa menetti kortin, kilvet ja tuli kevariveroa kun Räxä kulki 120 km/h. :D Tuo muutaman kuukauden takainen suurratsia koitui siis kohtaloksi.
Lately I'm identifying with the Jews and all the horrible things that happened to them during Vietnam. -Paris Hilton's prison diary.
Kremilin

Viesti Kirjoittaja Kremilin »

nojuu, kaverilta lähti kilvet ja kevari veroo:
oli myöhässä koulust, tuli niin lujaa ku pääsee teharilla varustetun peugeot xpssän kanssa, eli joku 90km/h keskustan läpi, poliisit oli juuri kahvilla, no ei siinä mitää lähti pojan perää ja kilvet lähti ja sakkoi ja kevari vero :/
Manki puurnauksen alla ;)
Motormaniac
Viesti:

Nuo endurot tuntuu nykyisin olevan poliisin silmätikkuina. Mitä oon "tutkimustyötä" tehny niin alkaa se kyttien huomio siirtyä tossuista uusenskoihin. Johtuu vissiinkin niiden yleistymisestä.
Lately I'm identifying with the Jews and all the horrible things that happened to them during Vietnam. -Paris Hilton's prison diary.
Eppeto
Diktaattori @ Monkeyt.net
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eppeto »

jännä kyl että ku on puhuttu noista suurratsioista nii eipäs oo käyny paskalakki pyörähtämässäkää meidän koulun pihassa eikä oo kertaakaa pysäyttäny mua.. ihme kyl :o Toivotaan ettei nyt pysäytäkkää.. On nimittäin aikamoinen sakkorengas takana. :D
Kuva

"Rakastan kaikkea, mitä tämä saari tislaa!"
Jonke
Ylläpitäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jonke »

Nahkisee kirjoitti:jännä kyl että ku on puhuttu noista suurratsioista nii eipäs oo käyny paskalakki pyörähtämässäkää meidän koulun pihassa eikä oo kertaakaa pysäyttäny mua.. ihme kyl :o Toivotaan ettei nyt pysäytäkkää.. On nimittäin aikamoinen sakkorengas takana. :D
Mopon renkaasta ei saa sakkoa kovin herkästi, kankaitten pitää jo näkyä ;)
Juuzmo

Minä en renkaista olisi huolissani,harvemmin ne renkaita katsoo mutta kaikki muu sitten jo kiinnostaakin :wink:
Hekazi

Viesti Kirjoittaja Hekazi »

Minä olisin ainakin suna huolissani vauhdista :lol:
Juuzmo

Minäpäs en mutta se siitä,enään ei aleta vääntää of topiccia vaikka kuinka hauskaa olisikin!
Motormaniac
Viesti:

Nahkisee kirjoitti:jännä kyl että ku on puhuttu noista suurratsioista nii eipäs oo käyny paskalakki pyörähtämässäkää meidän koulun pihassa eikä oo kertaakaa pysäyttäny mua.. ihme kyl :o Toivotaan ettei nyt pysäytäkkää.. On nimittäin aikamoinen sakkorengas takana. :D
Nuo suurratsiat näyttäis riehuneen pahiten täällä Oulun seudulla kun kuulee aina jonkun sanovan että joku sen kaveri on menettäny kortin jne. Ihme ettei siellä ole. :?
Juuzmo

Suur ratsiat... :D en ole pariin kuukauteen nähny poliiseja täällä 8)
Motormaniac
Viesti:

Se "suurratsia" on varmaan vaikuttanut vain tietyissä Poliisipiireissä/kihlakunnissa. Kun niitä ei siellä kerran ole näkynyt. ja sitten niihin aikoihin tais olla se koko valtakunnan kattava rengasratsia, joka tais keskittyä pääasiassa autoihin. Nahkiseella kävi siis tuuri. :D
Eppeto
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eppeto »

Jep tuuri kävi. Tosin ei oo poliisi pysäyttäny ikinä mua. (paitsi sillon ku ei ollu korttia) Joskus ajelin kaverin kanssa nii oli poliiseilla puhallutus käynnissä nii päästi meidät vaa jonon ohi jatkamaan matkaa O_o. Sori offtopic meni :oops:

Yhen skootterin oon nytte nähny joka on kakspäällä päästelly tuolla liikenteessä. Siihen se sitte onki jääny.
Kuva

"Rakastan kaikkea, mitä tämä saari tislaa!"
Motormaniac
Viesti:

Nahkisee kirjoitti:Yhen skootterin oon nytte nähny joka on kakspäällä päästelly tuolla liikenteessä. Siihen se sitte onki jääny.
Oliko niiden uusien määrysten mukanen? Kypärät päässä yms? Se oliskin sitten ensimmäinen.
Juuzmo

Oon nähnyt miljoona skootteria 2 päällä... yhden mopon oon nähny missä ei ollu 2 päällä,sekin oli pv :lol:
Motormaniac
Viesti:

Jincheng ;) kirjoitti:Oon nähnyt miljoona skootteria 2 päällä... yhden mopon oon nähny missä ei ollu 2 päällä,sekin oli pv :lol:
Täällä ei ole näkynyt. Vain niitä "laittomia" eli kypärät puuttuu. Lakihan sallii kyytsäämisen vain kypärät päässä.
Karhu

Viesti Kirjoittaja Karhu »

täällä päin en oo pitkään aikaan nähny kenenkään ajavan 2 päällä.

vähän off-topicia mutta laki asia tämäkin eli.
Onko Moparilla myytävä 45 eskoa maksava valomaski katulaillinen?
Mikizz

Viesti Kirjoittaja Mikizz »

Juu täällä tosiaan ajelee aina eräs Klaus josta Nahkisee varmaan puhu?!
sillä on aina ollu kypärä kyytsätyllä ja sillä Klausilla
0_o

Viesti Kirjoittaja 0_o »

Karhu kirjoitti:täällä päin en oo pitkään aikaan nähny kenenkään ajavan 2 päällä.

vähän off-topicia mutta laki asia tämäkin eli.
Onko Moparilla myytävä 45 eskoa maksava valomaski katulaillinen?
Ainakin mulle poliisit valitti siitä, ettei oo laillinen.
Motormaniac
Viesti:

Tämän vuoden lokakuun 15. päivästä alkaen kaksipyöräisellä mopolla on saanut kuljettaa yhtä aikuistakin matkustajaa, jos mopon rekisteröintitodistukseen on merkitty tieto matkustajapaikasta. Sekä kuljettajan että matkustajan pitää käyttää kypärää.
Muullakin kuin rekisteritietojen mukaan matkustajan kuljettamiseen tarkoitetulla kaksipyöräisellä mopolla saa edelleen kuljettaa yhtä enintään kymmenvuotiasta lasta, mikäli lasta varten on tarkoituksenmukainen istuin ja tarpeelliset jalkojen suojukset.

EY-tyyppihyväksytyt mopot
Uusien mopotyyppien on pitänyt olla EY-tyyppihyväksyttyjä 17.6.1999 alkaen ja kaikkien uusien mopojen 17.6.2003 alkaen. Aiemmin voimassa olleista kansallisista säädöksistä johtuen ei EY-tyyppihyväksyttyjen mopojen rekisteritietoihin ole välttämättä tallennettu EY-tyyppihyväksynnän mukaisia istumapaikkoja, vaikka ajoneuvot olisi alun perin suunniteltu myös matkustajan kuljettamiseen. Tällaisen mopon rekisteritiedot pitää korjata katsastustoimipaikalla, ennen kuin sillä saa kuljettaa matkustajaa.

Mikäli mopon valmistajan edustaja ei ole korjauttanut kyseisen mopotyypin matkustajapaikan tietoja ajoneuvoliikennerekisteriin, pitää katsastustoimipaikalla esittää erillinen valmistajan tai tämän edustajan antama todistus siitä, että mopo on hyväksytty matkustajan kuljettamiseen.

Muut kuin EY-tyyppihyväksytyt mopot
15.10.2005 voimaantulleen asetusmuutoksen jälkeen myös muihin kuin EY-tyyppihyväksyttyihin kaksipyöräisiin mopoihin on mahdollista muutoskatsastuksessa hyväksyä istumapaikat kahdelle, jos moposta on olemassa kaksipaikkainen rinnakkaisversio.

Näiden mopojen osalta on muutoskatsastuksessa esitettävä valmistajan tai valmistajan edustajan antama selvitys niiden soveltuvuudesta matkustajan kuljettamiseen ja mopo on muutettava rakenteeltaan ja varusteiltaan vastaamaan kaksipaikkaista rinnakkaisversiota.
AKE:n sivulla tarkasti kerrottu tästä kyytsäämis-hommasta lähinnä niille joille ei kaikki ole ihan selvää.
Jaki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaki »

Pitääköhän paikkansa, ettei poliisi saa enään testata mopoa?
Jonke
Ylläpitäjä
Viesti:

Jaki kirjoitti:Pitääköhän paikkansa, ettei poliisi saa enään testata mopoa?
Enpä usko tommosta, taitaa taas olla näitä esson baari -juttuja.. :?
Jaki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaki »

Jones kirjoitti:Enpä usko tommosta, taitaa taas olla näitä esson baari -juttuja.. :?
No siittä on kuulema ollu lehtijuttuki, mutta mene ja tiedä sitten...
klrp

Viesti Kirjoittaja klrp »

Pitää olla mp-kyttä, että saa testata nykyään, ilmeisesti.

Edit: eli talvella voi ajella rauhassa, kun ei mp-kyttiä paljoa näy.. :D
Jonke
Ylläpitäjä
Viesti:

Oiskohan noin :? Itse en kyllä ainakaan usko ennenkö nään jonkunlaisen virallisen artikkelin kyseisestä aiheesta. :) Parempihan tuo toki vaan olisi, mutta rohkenen epäillä tuota :?
Vastaa Viestiin