Säie sisälsi alunperin tarkempaa analyysiä mankimoottorisista isommalle kaverille mutta keskustelun ajauduttua ehkä yleisesti kiinnostavampaan aiheeseen, päätin muokata threadin otsikkoa ja tätä aloitusviestiä. Jätin kuitenkin alkuperäisen alustuksen tämän huomion jatkoksi, sillä ensimmäiset viestit käsittelevät juuri aiempaa aihetta.
Ihan ensiksi täytyy todeta, että Suomesta löytyy kyllä todella vahva mankiyhteisö ja harrastelijakunta muuttuu aitojen Hondien harvetessa aina vain tiiviimmäksi.
Itse omistin mankin viimeksi joskus viime vuosituhannella ja vaikka mopo myytiin aikoja sitten niin eihän siitä kait ikinä eroon lopullisesti päässyt. Sinne se puksutus jäi takaraivoon.
Tässä kun on silloin tällöin aina törmännyt kuviin ja videoihin sekä projekteihin niin melkoisia vehkeitä on porukka kasannut ympäri pallon. Siitä sitten on kehkeytynyt ajatus että mitäs jos sitä itsekin vielä ostaisi jonkin mankikoneellisen päristimen. Oishan sillä mukava kaupassa ja kylillä pyörähtää

Ja sitten asiaan. Olen pohtinut lähinnä uusia joten Honda jää siis ikävä kyllä saavuttamattomiin. Vaihtoehtoja olisi siis lähinnä Skyteam tai rekisteröitävät minikrossit. Kriteerejä voisi olla seuraavat:
-sopiva isommallekin kaverille eli istuinkorkeutta voisi olla se lähemmäs 70cm (onko edes mahdollista saavuttaa mankilla? Olen ainakin nähnyt myynnissä jopa 12" vanteita mutta menevätkö ne oikeasti alle? Tuon kokoiset renkaat sopivalla keulalla ja takaiskareilla niin varmasti mahdollista.)
-Vahvaa tekoa. Ei tarvitse pelätä rungon tai muunkaan puolesta kovemmissa vauhdeissa eli siis käytännössä "tukeva" ajettava.
Skyteamillahan olisi noita LeMans malleja. Näistä ei vain ihan hirveästi löydy kokemuksia mistään, vaikka olen etsinyt. Nämä laitellut vehkeet ovat lähinnä ihan perus skyteam mankia. Tuossahan voisi olla ihan hyvä lähtökohta. Tuo Pro-mallin LeMans lienee melko turha jossei nyt sokeasti luota Kiinalaisten cnc koneistukseen ja niiden "alumiiniin".
Toinen vaihtoehto olisi sitten nämä minikrossit. Mitäs näistä on edes rekisteröitävissä Suomessa? Briteissä näyttäisi valikoima olevan huomattavasti laajempi minikrosseissa, joihin saa kilven. Meillä ne ovat Masai ja Polini vai? Jos se olisi jokin CRF-kopio niin sittenhän osavaihtoehdot olisivat käytännössä rajattomat. Saako sellaisia vain kilpivehkeenä meillä?
Tuosta aiemmin mainitsemastani tukevuudesta... Ei sen tarvitse moottoritienopeuksia kauan selvitä mutta semmoista mukavaa rääkkiä noin 10-15 heppasen koneen verran kuitenkin. Kiihtyvyyshän se mukavata on. Ilmeisesti joku YX140-160 olisi sellainen aika perusvarma valinta tekniikaksi? En tosin tiedä tuosta valmistajasta juuri mitään mutta tuota konetta on jonkin verran näköjään monkey-type pyöriin laiteltu. Tähänkin voisin mielellään ottaa suosituksia. Siis laadukas ja vääntävä reilu 10 heppanen kone.
Nojoo, tulihan tarinoitua. Toivottavasti joku jaksoi lukea ja vielä mukavampaa olisi jos jaksaisi suositella ja ottaa kantaa.