Vetoomus: Honda Monkey takaisin tuontiohjelmaan.

Yleinen keskustelu Mankeihin liittyen.
Alueen säännöt
• Kirjoita selkeästi!
• Pysy aiheessa!
• Älä tee lainaushirviöitä! Ei yli 2 lainausta sisäkkäin!
• Muokkaa! Älä kirjoita uutta peräkkäistä viestiä lyhyen ajan sisällä!
Lepa
Viestit: 33
Liittynyt: 05.08.2012 22:50

Vetoomus: Honda Monkey takaisin tuontiohjelmaan.

Viesti Kirjoittaja Lepa »

Tämän topikin tarkoitus on valottaa syitä Honda Monkeyn tuonnin lopettamiselle sekä edesauttaa tämän legendaarisen mopomallin paluuta Euroopan mutta erityisesti Suomen tuontiohjelmaan.

Säie sisälsi alunperin tarkempaa analyysiä mankimoottorisista isommalle kaverille mutta keskustelun ajauduttua ehkä yleisesti kiinnostavampaan aiheeseen, päätin muokata threadin otsikkoa ja tätä aloitusviestiä. Jätin kuitenkin alkuperäisen alustuksen tämän huomion jatkoksi, sillä ensimmäiset viestit käsittelevät juuri aiempaa aihetta.


Ihan ensiksi täytyy todeta, että Suomesta löytyy kyllä todella vahva mankiyhteisö ja harrastelijakunta muuttuu aitojen Hondien harvetessa aina vain tiiviimmäksi.

Itse omistin mankin viimeksi joskus viime vuosituhannella ja vaikka mopo myytiin aikoja sitten niin eihän siitä kait ikinä eroon lopullisesti päässyt. Sinne se puksutus jäi takaraivoon.

Tässä kun on silloin tällöin aina törmännyt kuviin ja videoihin sekä projekteihin niin melkoisia vehkeitä on porukka kasannut ympäri pallon. Siitä sitten on kehkeytynyt ajatus että mitäs jos sitä itsekin vielä ostaisi jonkin mankikoneellisen päristimen. Oishan sillä mukava kaupassa ja kylillä pyörähtää :)

Ja sitten asiaan. Olen pohtinut lähinnä uusia joten Honda jää siis ikävä kyllä saavuttamattomiin. Vaihtoehtoja olisi siis lähinnä Skyteam tai rekisteröitävät minikrossit. Kriteerejä voisi olla seuraavat:

-sopiva isommallekin kaverille eli istuinkorkeutta voisi olla se lähemmäs 70cm (onko edes mahdollista saavuttaa mankilla? Olen ainakin nähnyt myynnissä jopa 12" vanteita mutta menevätkö ne oikeasti alle? Tuon kokoiset renkaat sopivalla keulalla ja takaiskareilla niin varmasti mahdollista.)
-Vahvaa tekoa. Ei tarvitse pelätä rungon tai muunkaan puolesta kovemmissa vauhdeissa eli siis käytännössä "tukeva" ajettava.

Skyteamillahan olisi noita LeMans malleja. Näistä ei vain ihan hirveästi löydy kokemuksia mistään, vaikka olen etsinyt. Nämä laitellut vehkeet ovat lähinnä ihan perus skyteam mankia. Tuossahan voisi olla ihan hyvä lähtökohta. Tuo Pro-mallin LeMans lienee melko turha jossei nyt sokeasti luota Kiinalaisten cnc koneistukseen ja niiden "alumiiniin".

Toinen vaihtoehto olisi sitten nämä minikrossit. Mitäs näistä on edes rekisteröitävissä Suomessa? Briteissä näyttäisi valikoima olevan huomattavasti laajempi minikrosseissa, joihin saa kilven. Meillä ne ovat Masai ja Polini vai? Jos se olisi jokin CRF-kopio niin sittenhän osavaihtoehdot olisivat käytännössä rajattomat. Saako sellaisia vain kilpivehkeenä meillä?

Tuosta aiemmin mainitsemastani tukevuudesta... Ei sen tarvitse moottoritienopeuksia kauan selvitä mutta semmoista mukavaa rääkkiä noin 10-15 heppasen koneen verran kuitenkin. Kiihtyvyyshän se mukavata on. Ilmeisesti joku YX140-160 olisi sellainen aika perusvarma valinta tekniikaksi? En tosin tiedä tuosta valmistajasta juuri mitään mutta tuota konetta on jonkin verran näköjään monkey-type pyöriin laiteltu. Tähänkin voisin mielellään ottaa suosituksia. Siis laadukas ja vääntävä reilu 10 heppanen kone.

Nojoo, tulihan tarinoitua. Toivottavasti joku jaksoi lukea ja vielä mukavampaa olisi jos jaksaisi suositella ja ottaa kantaa.
Viimeksi muokannut Lepa, 10.02.2013 22:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
onkimato
Viestit: 2006
Liittynyt: 21.07.2011 17:11
Viesti:

Re: Isommalle kaverille vahvaa tekoa oleva mankimoottorinen

Viesti Kirjoittaja onkimato »

Hmm, itse lähtisin mankia rakentelemaan jos kauppamopoa hakisin.

Kerta olet aikuinen ja isompi sankari niin alustaksi toki vähän pidempi takahaarukka, korkeammat iskarit ja jotkut komeat 10" vanteet. Niitä saa aikapaljon enemmän erilaisia kun 8" vanteita ja tuovat vakauttakin ajoon.

Kyllä nuo kiinavehkeet ihan hyviä on kunhan niitä rakentaa asianmukaisesti ja pitää paikat toiminnassa. Itse ostaisin jonkun sopivan jincheng tai skyteam aihion käytettynä, mihin voisi sitten lisäillä osia ja konetta oman maun mukaan. Lifan 150cc ja yx150 ovat aika varmoja valintoja. Niihin saa kivasti virinokkaa, kp mäntää yms. jos lisäpuhtia kaipaa. Itsellä tuo lifanin kone repi takakeskiöt kappaleiksi, sinne kannattaisi varmaan sorvata/sorvauttaa oikein kunnon tukeva keskiö.
Monkeyn tuning ja viriosia myyvä verkkokauppa:www.pitracing.fi ja Facebookissa
Monkeyt.net defence forcesJoin the army!
88-rothmansKlik!
JCQ
Viestit: 1823
Liittynyt: 19.10.2011 20:49
Paikkakunta: Kajaani

Re: Isommalle kaverille vahvaa tekoa oleva mankimoottorinen

Viesti Kirjoittaja JCQ »

Suomessa on näitä rekisteröitäviä "minicrosseja" ainakin mainitsemiesi Masain ja Polinin lisäksi Wanda (CRF-katteet käsittääkseni) ja harvemmassa Sachsit. Luulisin että ihan kestäviä ovat itse rungon osalta, abduulilla oli kemmu-Masai tosin josta sai takaswingin halkeamaan. Jälkituotanto-osilla ja hitsillähän tuollaiset tosin korjaa.

Polini lienee ainut mitä saa Suomesta uutena, käytettyinä Masaita saa viidensadan pintaan lievän projektin, parisataa lisää niin saa jo varmasti oikein asiallisen pelin.

Koneista en osaa sanoa mitään. Nuo YX:t kyllä varmasti ajavat asiansa tarpeeksi hyvin ja jaksavatkin liikuttaa, kevyitä pelejähän nämä ovat. Halvempiakin on mutta laadusta en mene sanomaan.

Ja alustaa jos lähdet parantamaan - anteeksi jos katson jo suunnitelmissasi eteenpäin - saa esim. USD-keuloja pirun halvalla. Ja tosiaan osatarjontaa on jumalattomasti, etenkin Masaihin kun se ja KLX 110 ovat aika samanlaiset. :wink:

Ja jos rääkillä meinataan pientä mettärässiä niin kyllä suoraan ostaisin juuri jonkun tällaisen minikrossin mallisen. Mankit tuppaavat olemaan liian matalia metsään (vaikka ne siellä kulkevatkin).
radon <3
I ♡ FDM
Puolikas tällä haavaa 0cc ohjus
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Isommalle kaverille vahvaa tekoa oleva mankimoottorinen

Viesti Kirjoittaja kurri »

Jos ei mopo tarvi olla niin tuo hondan uutuus msx vois olla mahis.

viewtopic.php?f=1&t=15085

Nuo kaikki mainitut minikrossimalliset on kuitenkin vielä melko heikolla rungolla verrattuna niihin montulla ajettaviin, mutta kai niilläkin nurkissa pyörii.
Kevaripolinia oon jonkun verran ajanu ja se oli kyllä alustaltaan ehdottomasti paras pikkumopo mitä oon ajanu. Tekniikaltaan eikä rungon vahvuudelta se ei oo mikään kovin häävi.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Lepa
Viestit: 33
Liittynyt: 05.08.2012 22:50

Re: Isommalle kaverille vahvaa tekoa oleva mankimoottorinen

Viesti Kirjoittaja Lepa »

No sieltähän tulikin heti asiallista kommenttia!
Suomessa on näitä rekisteröitäviä "minicrosseja" ainakin mainitsemiesi Masain ja Polinin lisäksi Wanda (CRF-katteet käsittääkseni) ja harvemmassa Sachsit.
Tuo Sachssi näyttäisi olevan pitkälti sama laite kuin Masai? Sen sijaan tuosta Wandasta en löytänyt mitään tietoa. Jotenkin tuo Masai ei vain ikinä ole oikein napannut. Mutta kaippa sekin kelpo peli olisi jos siis jättäisi vain sen rungon :D Mutta niinhän se kait joka tapauksessa on, että eihän siinä paljon jäljelle jää jos vaihtaa keulan, vanteet, jarrut, takaswingin ja koneen...
Ja jos rääkillä meinataan pientä mettärässiä niin kyllä suoraan ostaisin juuri jonkun tällaisen minikrossin mallisen. Mankit tuppaavat olemaan liian matalia metsään (vaikka ne siellä kulkevatkin).
No päätarkoitus ei nyt ihan se metsärynkytys ole. Sitä varten kun on muut vehkeet vaan lähinnä tarkoitin sitä käytännön kestävyyttä sen osalta, että jos ajan hieman sitä lain sallimaa kovempaa niin ei tarvitse pelätä rungon ratkeamista tai muuta mukavan hassua kommervenkkiä.
Kerta olet aikuinen ja isompi sankari niin alustaksi toki vähän pidempi takahaarukka, korkeammat iskarit ja jotkut komeat 10" vanteet. Niitä saa aikapaljon enemmän erilaisia kun 8" vanteita ja tuovat vakauttakin ajoon.
Entäs ne 12 tuumaset, menevätkö alle mankin runkoon vai rajottaako vaakasylinterinen moottori tätä? Tuossa LeMans mallissahan olisi vakiona jo ne kympit... Runko lienee kuitenkin sama kuin perus skytem mankissa vai olenko ihan hakuteillä?

Osaako joku sanoa siitä istuinkorkeudesta. Onko se 70cm ihan huuhaa toive vai jopa mahdollinen?

http://www.youtube.com/watch?v=VTzB2w1GkCo

Tässä erittäin komeassa videossa näyttisi olevan korkeutta mankilla ihan mukavasti (tietysti hämää se että Japanin poika on varmasti hivenen meikäläisiä snadimpi mutta kuitenkin).
Jos ei mopo tarvi olla niin tuo hondan uutuus msx vois olla mahis.
Tuota olen kuolannut tässä viime päivinä mutta kyllä nyt pohditaan ihan rehellistä pikkukilpistä. Ainakin saa jollain ajella jos kortti on esim. viranomaisilla.
Nuo kaikki mainitut minikrossimalliset on kuitenkin vielä melko heikolla rungolla verrattuna niihin montulla ajettaviin, mutta kai niilläkin nurkissa pyörii.
Tätä vähän ounastelinkin. Voisi kuvitella että ne halpamarkettien minikrossit vastaavat näitä Masaita laadultaan. Saisi ainakin perustelua sille miksi jotkut oikeat minikrossit maksavat 2000e ja toiset sen 600e. Jossainhan sen pitäisikin näkyä. Ilm. näin ei kuitenkaan Polinissa sitten ole ainakaan ihan viimeistä piirtoa myöten?
onkimato
Viestit: 2006
Liittynyt: 21.07.2011 17:11
Viesti:

Re: Isommalle kaverille vahvaa tekoa oleva mankimoottorinen

Viesti Kirjoittaja onkimato »

Kyllä mankiin tarvittaessa 12" vanteetkin saa menemään. Itse väsään aika korkeaa maastomankia http://i9.aijaa.com/b/00366/11702378.jpg eli kyllä sitä korkeutta tarvittaessa saa vaikka minicrossin usdilla jne. Mieltymyskysymys tykkääkö mankista vaiko pikkucrossista. Itse en skyteamin le manssia ostaisi uutena kun kalliita tuppaavat olemaan. Samalla rahalla saisi ihan Hondan tai normaaliin kiinalaiseen mankiin kasapäin tuiningia.
Monkeyn tuning ja viriosia myyvä verkkokauppa:www.pitracing.fi ja Facebookissa
Monkeyt.net defence forcesJoin the army!
88-rothmansKlik!
Lepa
Viestit: 33
Liittynyt: 05.08.2012 22:50

Re: Isommalle kaverille vahvaa tekoa oleva mankimoottorinen

Viesti Kirjoittaja Lepa »

Kyllä mankiin tarvittaessa 12" vanteetkin saa menemään. Itse väsään aika korkeaa maastomankia http://i9.aijaa.com/b/00366/11702378.jpg eli kyllä sitä korkeutta tarvittaessa saa vaikka minicrossin usdilla jne. Mieltymyskysymys tykkääkö mankista vaiko pikkucrossista. Itse en skyteamin le manssia ostaisi uutena kun kalliita tuppaavat olemaan. Samalla rahalla saisi ihan Hondan tai normaaliin kiinalaiseen mankiin kasapäin tuiningia.
Oho, siinähän onkin aikamoinen proggis. Pitääpi seurailla. Niin Hondahan olisi aina Honda mutta olen tässä pohtinut lähinnä uuden ostoa. Tuntuu nuo oikeasti hyvien käytettyjen hinnat karkaavan ja uusi on aina uusi. Eri asia jos ostaisi entisöidyn (jota olen tosin myös pohtinut). Sen käyttötarkoitus olisi vain hiukan eri kuin nyt pohtimani (lue: kirjahyllykoriste).

http://www.masco.fi/kymco-pipe-punainen-p-15239.html

Törmäsin myös tuollaiseen uutuuteen. Näyttää jokseenkin kapealta ja noh... renkaat ainakin ovat sitä. Ei oikein vakuuta.

On se kyllä kumma kun ei Honda raaski niitä Mankejaan tänne enää rahdata. Voisi Brandt tehdä kulttuuriteon ja hakea tyyppihyväksynnän. Jos nämä kiinavalmistajat siinä onnistuvat niin mikä on selitys ettei Hondalle sellaista heru? Ei se ainakaan päästöistä ole kiinni sillä näissä uusissa mankeissahan näyttää olevan ruiskut ja jotkin katalysaattoriviritelmätkin. Myös iänikuinen jarruselitys ei vaan toimi. Onhan noissa kiinalaisissakin rumpujarruja ja eihän se jarrutyyppi itsessään voi olla mikään este.

Kyllähän se raha puhuu ja kaikki muu on täyttä bullshittiä mitä lauotaan vastuun välttämiseksi ja siirtämiseksi. Myynti olisi niin vähäistä mutta eiköhän tästä maanosasta saataisi jonkin verran innostuneita mukaan uuden ostoon että kulut katettaisiin. Se olisi sitä positiivista markkinointia. Nostalgiahenkisiä on jonkin verran eikä pelkästään Suomessa. Oletan siis mankibannin olevan koko EU:n laajuinen.

Ilmeisesti ainut tapa saada uusi manki suomikilpisenä olisi sen tuominen itse ja siinäkin tapauksessa se pitäisi todennäköisesti olla rekisteröitynä siihen tuontimaahan. Voisi kuvitella, että käytäntö olisi sama kuin muuttoautoissa.
Tuopp
Vip-käyttäjä
Viestit: 396
Liittynyt: 14.07.2010 22:33
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Isommalle kaverille vahvaa tekoa oleva mankimoottorinen

Viesti Kirjoittaja Tuopp »

Jos on kiinnostusta rakennella, niin miten ois aihioksi joku käytetty jingcheng manki? Siitä vois sitten tehdä jykevämmän. Niinku itelläkin on tässä työnalla. Itse ostin käytettynä tän oman jinkkuni, 2800km ajettu, vm.08 ja kilvissä oli silloin, 430e köyhdyin (Y)

Kuva

Siihen voi sitte laittaa USD-keulan, jykevämmän swingin, 10" vanteet ja miksei vaikka Gorillan tankin ja penkinki. Meneepähän pitkän matkaa tankkaamatta :)

Hinnassa jäädään varmaan melko helposti alle sen Lemans Skyteamin.

Tämän näkönen tällä hetkellä tuo oma projekti...
Kuva
MB93
Moderaattori
Viestit: 2294
Liittynyt: 20.11.2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Isommalle kaverille vahvaa tekoa oleva mankimoottorinen

Viesti Kirjoittaja MB93 »

Mankissa on se hyvä puoli että muokkausmahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Kiinavalmisteisia repro-osia on markkinat täynnä, saa varmasti rakentamalla mieleisen. Skyteamin Le Mans -mallit kannattaa suoraan jättää laskuista, alumiinirunko tykkää kuulemma vääntyä helposti ja hinta on kiinanosilla rakennetusta mankista aika paljon.

Yksi vaihtoehto voisi olla Dax tai Skyteamin kiinaversio kyseisestä pelistä. 10" vanteet jo vakiona, mankinoloinen ajoasento ja jos joku hullu uskaltaa kyytiin hypätä niin laillista kuljettaa kaveriakin mukana. Foorumilta mm. Jarez ja Rami ovat Daxien kanssa pelanneet.

Kuva

Daxeja tykkäävät ulkomaillakin tuunata, pikkuparannuksilla varmasti käypäinen kauppakassi. Isompaa ja leveämpää vannetta tuohonkin on saatavilla runsain mitoin ajovakautta lisäämään.
onkimato
Viestit: 2006
Liittynyt: 21.07.2011 17:11
Viesti:

Re: Isommalle kaverille vahvaa tekoa oleva mankimoottorinen

Viesti Kirjoittaja onkimato »

Niin ja koneen kiinnityksiltä sopii mankitype moottorit eli potkua on kyllä saatavilla.

Daxi voisi kyllä olla hyvä vaihtoehto ja nyt kun hondaan ei ihan ole varaa niin kiinalaisena saa niitäkin.
Monkeyn tuning ja viriosia myyvä verkkokauppa:www.pitracing.fi ja Facebookissa
Monkeyt.net defence forcesJoin the army!
88-rothmansKlik!
Varpaanväli
Viestit: 92
Liittynyt: 05.11.2012 00:36
Paikkakunta: Esbo

Re: Isommalle kaverille vahvaa tekoa oleva mankimoottorinen

Viesti Kirjoittaja Varpaanväli »

Ja ton kiinandaxin pro mallissahan on valmiina USD ja 12" vanteet. Hienompi ainaki omaan silmään. Putki muuttaa ulkonäköä kyllä aika paljon tossa. http://www.motorpower.fi/kaksipyoraiset ... x50pro.php
Kaikki on väärän kokosta, mikään ei sovi mihinkään.
Lepa
Viestit: 33
Liittynyt: 05.08.2012 22:50

Re: Isommalle kaverille vahvaa tekoa oleva mankimoottorinen

Viesti Kirjoittaja Lepa »

Daxihan olisi varmasti ihan hyvä vaihtoehto mutta se ei vaan oikein luo sitä oikeaa fiilistä. Ehkä suurin tekijä on ns. tankin puuttuminen.
Varpaanväli kirjoitti:Ja ton kiinandaxin pro mallissahan on valmiina USD ja 12" vanteet. Hienompi ainaki omaan silmään. Putki muuttaa ulkonäköä kyllä aika paljon tossa. http://www.motorpower.fi/kaksipyoraiset ... x50pro.php
Tuossa jo aiemmin keskusteltiinkin, niin taitaa tuo pro-mallit olla vain rahastusta. Ostamalla perusmallin ja lisäämällä siihen laadukkaammat osat saa vielä halvemmalla paremman.

Noita 12" kiekoilla varustettuja mankeja ei näytä ihan hirveästi löytyvän. Mielestäni ooracing ei tarjoa kuin maksimissaan 10". Sen sijaan ruotsista saisi 12". Olisi vaan mukava nähdä kuvaa näistä ja saada selville sitä istuinkorkeutta.

Samaten Honda Ape/sen kiinasisar olisi komea ja hieman poikkeava vaihtoehto mutta tuo pystysylinterinen hankaloittaa tilannetta. Mitenhän siihen on saatavissa näitä korvauskoneita tyyliin "bolt-on" ja mikä on kestävyys tai moottorin luonne verrattuna vaakasylinteriseen?
JCQ
Viestit: 1823
Liittynyt: 19.10.2011 20:49
Paikkakunta: Kajaani

Re: Isommalle kaverille vahvaa tekoa oleva mankimoottorinen

Viesti Kirjoittaja JCQ »

Luulisin että tuo pystysylkkä kestää siinä missä ilmajäähykin, osia saa vain etsiä. Tuo konekin on varmaan sama nelari-ilmäjäähy kuin monissa kevareissa tai ainakin sen kopio, osaa löytyy varmasti ainakin eBaysta ja miksei Suomestakin. Motorpower kun Apea myy niin sitä kautta kai varaosia myös saisi, mutta luultavasti ruton kalliilla (Motorpowerilla riistohintaisten osien maine).
radon <3
I ♡ FDM
Puolikas tällä haavaa 0cc ohjus
onkimato
Viestit: 2006
Liittynyt: 21.07.2011 17:11
Viesti:

Re: Isommalle kaverille vahvaa tekoa oleva mankimoottorinen

Viesti Kirjoittaja onkimato »

Ja vaakapyttyisiin on kyllä enemmän ja halvemmalla saatavilla viriosaa, varaosaa ja tuningia.
Monkeyn tuning ja viriosia myyvä verkkokauppa:www.pitracing.fi ja Facebookissa
Monkeyt.net defence forcesJoin the army!
88-rothmansKlik!
Lepa
Viestit: 33
Liittynyt: 05.08.2012 22:50

Re: Isommalle kaverille vahvaa tekoa oleva mankimoottorinen

Viesti Kirjoittaja Lepa »

Aina silloin tällöin kummitellut takaraivossa tuo aitojen Hondien myynnin lopettaminen ja nyt kun tuli tänne foorumillekin kirjoiteltua niin pärähti mieleeni lähestyä Brandt Oy:tä pienen vetoomuksen kera: Honda Monkey takasin tuontiohjelmaan. Pistin seuraavan mailin siihen suuntaan. Saas nähä mikä on vastaus.

Hei

Vanhalle parralle iski nostalgian kaipuu pintaan muistellessani nuoruutta ja sieltähän ponnahti jälleen esiin vanha legenda: Honda Monkey. 90-luvun lopussahan tuo mopomalli häivisi kokonaan tarjonnastanne ja syitä haettiin uusista EU:n standardeista. Tyyppihyväksyntä olisi pitänyt hakea uudelleen ja itse veikkaan, että hiipuneen kysynnän takia tämä jäi tekemättä.

Melkein heti perään Kiinalaiset kopiot ottivat markkinan haltuun. Tuohon aikaan julkisuudessa väitettiin yleisesti, että jarrut olivat tehottomat, joka olisi siis estänyt uuden tyyppihyväksynnän. Mikähän se totuus on asiassa ollut? Nimittäin näistä kiinamalleistahan löytyy aivan samalla tavalla ne rumpujarrut, niin kuin aidossakin Hondassa. Se ei siis olisi voinut olla esteenä. Sen sijaan katalysaattorihan näissä kiinamalleissa on, mikä viittaisi siihen, että tyyppihyväksyntä tai pikemminkin sen puute on johtunut päästöistä.

Manki poistui myynnistä lähes 15 vuotta sitten mutta sen ympärillä on jatkunut samana tai entisestään suurentunut hälinä. Suomessakin on todella aktiivinen mankiyhteisö muusta Euroopasta puhumattakaan. Monella keskustelufoorumilla on ihmetelty ja spekuloitu syitä tämän maailman myydyimmän "moottoripyörämallin" häviämiseen, joten tästäkin syystä halusin lähestyä teitä asian tiimoilta saadakseni varmuuden huhuille mutta erityisesti siitä syystä, että vetoomus saisi tuulta purjeisiinsa: lisätkää Honda Monkey takasin tuontiohjelmaan!

Kuten jo aikaisemmin spekuloin, niin jarruistahan ei tyyppihyväksyntä voinut jäädä kiinni. Päästöt sen sijaan eivät olisi enää näillä uudemmilla mankeilla ongelma, sillä nehän ovat varustettuja polttoaineen ruiskutusjärjestelmällä ja ilm. myös jonkinlaisella katalysaattorilla. Kyse on siis kustannuksista. Mikähän tuollaisen tyyppihyväksynnän hinta voisi olla? Brandt Oy voisi tehdä jälleen kulttuuriteon ja tapella tämän asian läpi niin kuin aikoinaan, jotta mopo saatiin alunperinkin myyntiin Suomessa ja vielä aikana, jolloin rajoitukset olivat huomattavasti tiukemmat.

Tyyppihyväksyntähän kattaisi koko EU-alueen. Näin ollen yhteistyö muiden maahantuojien kanssa olisi varmasti mahdollinen ja asia saataisiin hoidettua. Varmasti meitä nostalgiahenkisiä sekä uusia mankisteja olisi sen verran, että kustannukset saisi katettua ja sieltähän ne tulisivat konteissa isojen pyörien seassa halukkaille.

Toivottavasti viestini ei häviä bittivirtaan vaan ohjautuu asiaa sympatiseeraavalle Brandt Oy:n henkilökunnalle, joka arvostaa mainettaan asiakkaidensa tarpeita kuulevana tahona.

Ystävällisin terveisin:
herra X


Jossei viestiin vastata tai se ohitetaan olankohautuksella niin eiköhän tästä pitäisi tehdä joku kickstarter-projekti, jotta tuo tyyppihyväksyntä saataisiin päiväjärjestykseen. Kolehtikeräys Eurooppalaiselta mankiyhteisöiltä asian hyväksi.
Vaeltaja
Vip-käyttäjä
Viestit: 636
Liittynyt: 12.01.2010 20:22
Paikkakunta: Somero

Re: Isommalle kaverille vahvaa tekoa oleva mankimoottorinen

Viesti Kirjoittaja Vaeltaja »

Hienoa! Pistähän sitten vastaus tänne myös. :)
Mäkistation
Viestit: 413
Liittynyt: 24.09.2011 17:27
Paikkakunta: Kurikka

Re: Isommalle kaverille vahvaa tekoa oleva mankimoottorinen

Viesti Kirjoittaja Mäkistation »

Jokin aika sitten oli Saksan eBayssa myynnissä sellainen uusi ruiskulla varustettu Monkey, myyntitekstien mukaan se oli käsittääkseni rekisteröity EU:hin, eli sillä livulla pitäisi periaatteessa Suomessakin saada uusi Honda Monkey kilpiin. Hintaahan sellaisella on Jaappaniassakin lähes 3000€.
K4rpp4
Viestit: 536
Liittynyt: 06.02.2012 20:10
Paikkakunta: Alastaro

Re: Isommalle kaverille vahvaa tekoa oleva mankimoottorinen

Viesti Kirjoittaja K4rpp4 »

Suurin ongelma tulee olemaan ylitehoinen moottori ja rumpujarru edessä. Levyjarrullisen keulan tarvitsisi ja moottori pitäisi kai teho mitata ja rajoittaa jotenkin 45km/h. Kalliiksi tuo tulee mutta kyllähän noita myytyä saa. :mrgreen:

E: Hondalta taisi loppua tuo patentti oikeus näihin mankeihin joskus 1900-2000-luvun taitteessa, jonka syystä halvat kopiot ns. "löivät läpi"..
Honda Monkey: -76, -81, -97
Honda "DAX" ST70: -73
Lepa
Viestit: 33
Liittynyt: 05.08.2012 22:50

Re: Isommalle kaverille vahvaa tekoa oleva mankimoottorinen

Viesti Kirjoittaja Lepa »

Vaeltaja kirjoitti:Hienoa! Pistähän sitten vastaus tänne myös. :)
Tottahan toki. Toivottavasti saadaan edes jonkinlainen vastaus.
Mäkistation kirjoitti:Jokin aika sitten oli Saksan eBayssa myynnissä sellainen uusi ruiskulla varustettu Monkey, myyntitekstien mukaan se oli käsittääkseni rekisteröity EU:hin, eli sillä livulla pitäisi periaatteessa Suomessakin saada uusi Honda Monkey kilpiin. Hintaahan sellaisella on Jaappaniassakin lähes 3000€.
Varmasti saa uuden mankin meilläkin kilpiin, jossei muuten niin muuttomopona tai yksittäishyväksynnällä niin ja tietysti runkokikkailulla mutta eihän se silloin olisi papereissa uusi. Tyyppihyväksyntä vaan helpottaisi kaikkien asiaa ja kattaisi koko EU-alueen. Tämän hetkisellä jenin kurssilla hinta on Japanissa reilut 2200e.
K4rpp4 kirjoitti:Suurin ongelma tulee olemaan ylitehoinen moottori ja rumpujarru edessä. Levyjarrullisen keulan tarvitsisi ja moottori pitäisi kai teho mitata ja rajoittaa jotenkin 45km/h. Kalliiksi tuo tulee mutta kyllähän noita myytyä saa. :mrgreen:

E: Hondalta taisi loppua tuo patentti oikeus näihin mankeihin joskus 1900-2000-luvun taitteessa, jonka syystä halvat kopiot ns. "löivät läpi"..
Levyjarruja ei tarvita, kuten tuossa sähköpostissanikin selostin. Kiinamalleja kun on tyypitetty ihan rummuillakin. Muistaakseni Jinchengin mallistossa näitä ainakin aikoinaan oli. Dynojakin on monessa paikassa ja maahantuojalle nämä tehomittaukset ovat pieni juttu, olkoonkin että päästömittaukset suoritettaisiin jossain VTT:n salaisessa laboratoriossa. Tuskin se Brandt Oy:ltä siitä kiinni jäisi. Kuristettu on mopoja tässä maassa aina. Holkki putkeen, kierrosrajotin, välitysten vaihto jne.

Tuohon patenttiasiaan en ota kantaa. Luulen kuitenkin että, näitä tehdään ihan Hondan lisenssillä ja tarkoituksena on alunperin ollut juuri nämä halpamaat.
MB93
Moderaattori
Viestit: 2294
Liittynyt: 20.11.2010 16:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Isommalle kaverille vahvaa tekoa oleva mankimoottorinen

Viesti Kirjoittaja MB93 »

Itselläni löytyy esimerkiksi vuosimallia 2004 oleva Jincheng joka on rumpujarrulla, joten vähän ihmetyttää tuo selitys EU:n jarrutesteistä syynä miksi Hondan tuominen Suomeen lopetettiin. Taitaa se perimmäinen syy olla jokin ihan muu...
onkimato
Viestit: 2006
Liittynyt: 21.07.2011 17:11
Viesti:

Re: Isommalle kaverille vahvaa tekoa oleva mankimoottorinen

Viesti Kirjoittaja onkimato »

Lepa kirjoitti: Tuohon patenttiasiaan en ota kantaa. Luulen kuitenkin että, näitä tehdään ihan Hondan lisenssillä ja tarkoituksena on alunperin ollut juuri nämä halpamaat.
Muistan jostakin lukeneeni että jincheng TAI skyteam valmistaisi Hondan lsienssillä mankeja, mutta honda olisi jättänyt itselleen oikeudet japaniin tai juhlamalleihin. Jotain sinnepäin muistan lukeneeni, varmuutta asiasta ei ole.
Monkeyn tuning ja viriosia myyvä verkkokauppa:www.pitracing.fi ja Facebookissa
Monkeyt.net defence forcesJoin the army!
88-rothmansKlik!
T0by
Vip-käyttäjä
Viestit: 1600
Liittynyt: 25.07.2010 00:54
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Isommalle kaverille vahvaa tekoa oleva mankimoottorinen

Viesti Kirjoittaja T0by »

Haluttiin kitkeä maailman kestävin tappajamopo pois myynnistä.
Ja eihän missään mitään järkeä kuitenkaan ole niin turha sitä näissäkään asioissa
K4rpp4
Viestit: 536
Liittynyt: 06.02.2012 20:10
Paikkakunta: Alastaro

Re: Isommalle kaverille vahvaa tekoa oleva mankimoottorinen

Viesti Kirjoittaja K4rpp4 »

Patenttioikeus loppu, eli kyllä Hondan lisenssillä niitä tehdään.. Tarkoitin että nyt saavat kiinalaiset kopioida niitä.. Ruiskun säädöllä varmaan saadaan tuo nopeus rajoitettua ja taakse isompi ratas. Mutta taidetaan kuitenkin vielä tehdä noita myös kaasariversionakin.

Kyllä siitä jarru asiastakin jotain hankaluuksia tulisi.. :roll:
Honda Monkey: -76, -81, -97
Honda "DAX" ST70: -73
Mäkistation
Viestit: 413
Liittynyt: 24.09.2011 17:27
Paikkakunta: Kurikka

Re: Isommalle kaverille vahvaa tekoa oleva mankimoottorinen

Viesti Kirjoittaja Mäkistation »

Mä en nyt oikein jaksa uskoa tuota jarruasiaa, kun tosiaan Jinkkujakin sai/saa rumpujarrullisena. Muistaakseni siinä Zhenhua jäykkiskopiossakin on rumpu edessä ja sehän nyt ei ole edes vanha keksintö.
J4kke
Viestit: 799
Liittynyt: 31.12.2011 11:18
Paikkakunta: Forssa/Somero Hoods

Re: Isommalle kaverille vahvaa tekoa oleva mankimoottorinen

Viesti Kirjoittaja J4kke »

onkimato kirjoitti:
Muistan jostakin lukeneeni että jincheng TAI skyteam valmistaisi Hondan lsienssillä mankeja, mutta honda olisi jättänyt itselleen oikeudet japaniin tai juhlamalleihin. Jotain sinnepäin muistan lukeneeni, varmuutta asiasta ei ole.
Jincheng on ainut jolla lisenssi valmistaa mankeja, muut ovat Jinkun kopioita, esim Skyteam, joka on lähes identtinen. Näin luin muistaakseni jostain...
Vastaa Viestiin