Kun pappa apinan osti: Manki -93

Monkey-projektit.
Alueen säännöt
Ohjeet kuvien lisäämiseen!
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Viesti Kirjoittaja kurri »

Itse muistelen että nuo tiivistesarjan kumit oli aikas huonot, eivät montaa viikkoa kestäneet...
Ja jollain muullakin oli täällä ollut huonoa tuuria sarjan kumien kanssa.

Alkuperäiset ainakin sopii ja kestää kymmeniä tuhansia kilometrejä. Varaosanumerolla saa tilattua helposti lähes mistä vaan. Voi kyllä maksaa sen vitosen kipale, mutta...

(venakumin numero on: 12209GB4681)
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
juQ
Viestit: 950
Liittynyt: 13.11.2007 20:26
Paikkakunta: Joensuucity

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Viesti Kirjoittaja juQ »

Itselläni on juuri ne pahamaineiset kumit. Hyvin tekevät hommansa. Tosin en tiedä miten pitkään ne kestää. Nyt vasta ajettu 200 :D
The 80's....When they still produced good music and Volvo's still where Volvo's! Good times!
tmpi
Viestit: 52
Liittynyt: 30.05.2008 16:16
Paikkakunta: torneå

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Viesti Kirjoittaja tmpi »

Siitä kannen ja sylinterin välisestä tiivisteestä niin sen prikan pitää olla sen OO-renkaan sisäpuolella, ei päällä tai alla. En mee kyllä takuuseen...
pentodi
Viestit: 33
Liittynyt: 30.04.2009 11:54

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Viesti Kirjoittaja pentodi »

Venttilit on vaihdettu, uuteen mäntään laitettu renkaat. Vanha mäntä irroittamatta kun ei oikein saa otetta sokasta, kaipa se terävällä ruuvarilla lähtee. Öljyrenkaan haitarirengasta piti vähä lyhentää, ei meinannut mahtua uusi mäntä renkaineen pyttyyn kun pöydällä kokeilin. Nyt pätkii taas vähä muisti ja kysynkin seuraavaa:

Löytyisikö linkkiä joko tämän forumin alueelle tai muualle maailmalle kohtaan, jossa selitettäisiin mieluiten kuvan kanssa, miten ne pikkuprikat, o-renkaat ja messinkiholkit sylinterin pinnapultteihin tulee mankin -93 sylinterin, moottorinlohkon ja sylinterinkannen tienoille tulevat että öljy kiertää siellä missä kuuluukin. Varmaan asiaa on puitu jo moneen kertaan. Otin purkamisen aluksi kuvia mutta se sitten jäi kun tuli fiilis et kyllähän mä tän muistan, sitten osia vielä putoili sylinteriä käsitellessä. Nyt ne on kaikki kasassa jukurttipurkissa....

Hannu
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Viesti Kirjoittaja kurri »

tämä vois auttaa:
http://www.cmsnl.com/honda-z50jm-monkey ... _0500.html
samalta sivustolta löytyy muutkin räjäytyskuvat, myös isoina printattavaksi (Y)
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
panyz
Viestit: 231
Liittynyt: 10.05.2009 15:25
Paikkakunta: Lappajärvi

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Viesti Kirjoittaja panyz »

Ei mulla ainakaa mittää tippunu ku otin kannen ja sylkän irti.
-
pentodi
Viestit: 33
Liittynyt: 30.04.2009 11:54

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Viesti Kirjoittaja pentodi »

Kiitos linkistä, tuossa on aika selkeät kuvat. (Y)

Hannu

Sain eilen vanhan männän suurella vaivalla irti. Tiukkuus johtui varmaan siitä että kiertokangen liukulaakerissa näkyi alapinnalla (öljyreiän vastakkaisella puolella) rupia, samoin kuin männäntapissa. On tainnut olla vähällä öljyllä jossain vaiheessa. Laitanko nyt vaan uuden männän ja tapin ja toivon parasta ? Saako tuon puslan helposti vaihdettua vai pitääkö vaihtaa koko kanki...se vaikuttaisi aika työläältä projektilta.

Hannu
pentodi
Viestit: 33
Liittynyt: 30.04.2009 11:54

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Viesti Kirjoittaja pentodi »

Viikonloppuna asentelin mankiin moottorin, johon olin vaihtanut venttiilit ja männän. Öljypropun liimasin Aralditella. Tästä lähtien öljynvaihto suoritetaan kaato- tai imuvaihtona. Nyt on vain enää ongelmaa pakoputken kanssa. En millään saa sylinterin ja pakoputken välistä liitosta tiiviiksi, enkä ymmärrä miten se on sen "pehmeän" metallitiivisteen ja niiden kaaripalojen kanssa edes mahdollista ? Eikö pakokaasu pääse aina niiden kaaripalojen päiden välistä maailmalle ? Katsoin ensin räjäytyskuvista että se metallirinkula tulee ensin pakoaukkoon, naputtelin sen sopivalla holkilla pakoaukkoon pohjalle tiiviisti, sitten laiton ne kaaret ja lopuksi kiristin käyrän kiinni. Mikä meni vikaan kun pakoputken päähän ei riitä savua ollenkaan ?

Jotenkin jäi vaivaamaan tuo pehmeä (lyijy ?) tiiviste, onko sen paikka reiän pohjassa, vai olisiko sen paikka ollut kaarien ja putken välissä ? Jos sen paikka olikin sitten siellä pohjalla, olisiko minun sitten pitänyt olla lyömättä sitä hylsyllä pohjaan ? No siinä tapauksessa pinnapultit olisivat jääneet liian lyhykäisiksi ?

Auttakkee

Jos mun tarttee ostaa uusi tiivisterinkula niin käykö Jinkun vastaava ?

PS. Jos asiasta on jo käyty (kuten epäilen) keskustelua niin linkkikin kelpaa. Oon huono etsimään, sorry.

Hannu
Jonski
Viestit: 300
Liittynyt: 19.11.2008 20:18
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Viesti Kirjoittaja Jonski »

Se tiiviste tulee sinne kanteen kiinni ja sitten tulee alkukäyrä ja puolikuuholkit alkukäyrää vasten ja nämä kaikki kiristetään sillä "laipalla" kanteen kiinni.
pentodi
Viestit: 33
Liittynyt: 30.04.2009 11:54

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Viesti Kirjoittaja pentodi »

Kiitos paljon. Nyt vaan ihmetyttää miksi en tuota itse älynnyt, niinpä tietysti. Tuli sitten kokeiltua miten motti laulaa tuplaöljyillä....kävihän se mut savua oli aikas paljon. No ennenkuin tuokin asia hoksattiin, et on tuplaöljyt niin meni aikaa. Aattelin et johtuuko savu siitä kun lyhensin öljyrenkaiden levitysjousta jonkin millin et sain männän sylinteriin sopimaan.

Enää ei puutu kuin takalampun polttimon asennus, nopeusmittarin vaijerin hankinta ja asennus (jos se vaijerin pyörittäjä toimii, en oo ehtiny tutkia).

Hannu
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Viesti Kirjoittaja kurri »

Vaijerin pyörittäjän saa helposti avattua, kannattaa putsata ja rasvata jos takeltelee tai lämpiää.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Ozir
Viestit: 48
Liittynyt: 15.02.2007 17:09
Paikkakunta: Laukaa

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Viesti Kirjoittaja Ozir »

Joo pyörittäjän on hyvä olla vaikka öljyssä vähän aikaa....
Puolautomaatista tehty 4-vaihteinen!
Ohitin, välit: 15-40, ite tehty alkukäyrä. Imukaula porautettu ja muuta pientä!



Uudet kuvat http://www.motot.net/galleria/albumi3880/
Vanhat kuvat http://www.motot.net/galleria/43689
pentodi
Viestit: 33
Liittynyt: 30.04.2009 11:54

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Viesti Kirjoittaja pentodi »

Kiitos hyvistä ja asiallisista neuvoista ja vinkeistä, jälleen kerran. Ootte tosi auttavaista porukkaa. (Y)

Asiasta toiseen, sitä kun on tottunu näihin alipainebensahanoihin skoottereissa ja prätkissä niin enpä muistanut laittaa mankin bensahanaa kiinni la-su välisenä yönä. Seuraus oli että pari litraa bensaa sitten valui maahan. No mopo oli vinossa, joten koho ei oletettavasti toiminut. Vuotiko nuo bensat sitten kohokammion ja sen kannen välistä ? Huono tiiviste ? Hukkaputken hanaruuvi oli tietenkin kiinni, eli sieltä ne ei tulleet.

Toinen kysymys koskee vakiomankin tehoja. Kuinka paljon vaikuttaa tehoihin vakiomankissa se että pakokaasut karkaa sylkän ja putken välistä ? Nyt kun tuolla ajelin niin ei kovin räväkältä tuntunut, kakkosta piti heittää ylämäkeen (95 kg kuski). Tasaisella kulki 35 ja alamäessä 40, navigaattorilla mitattuna. Melko nuhainen fiilis vaikka on uusi mäntä ja venttiilit.

Mahtoiko tuo tuplaöljymäärä tehdä mitään tuhoja koneelle ?

Paikallaan kun kaasuttaa niin ensin tuntuu, että kone tukehtuu (porras kierrosten nousussa)mutta sitten ottaa kierroksia hyvin. Ilmanputsarin kun poistaa niin tällaista tukehtumista ei tapahdu. Kaasarin neula on keskimmäisessä lovessa ja putsari on pesty. No, kunhan tuon pakoputken saan juhannuksen jälkeen oikein asennettua niin voihan olla että kone piristyy. Kai se nelarikin vaatii vähän vastapaineita...

Muuten aika hauskaa pulputusta manki pitää tyhjäkäynnillä ilman pakoputkea, ei sitä nauramatta kuuntele erkkikään :D

Hannu
ukkoperkele
Viestit: 881
Liittynyt: 28.12.2008 21:53
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Viesti Kirjoittaja ukkoperkele »

Eihän vakiomankin kuulukkaan kulkea yli 37km/h tasasella ja tuo on vielä kaikkein tehottomin manki (uudenmallin)
Gas, grass or ass. No one rides for free
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Viesti Kirjoittaja kurri »

Tuplaöljymäärä uudella koneella voi tehdä sen että männänrenkaat asettuu huonosti heti alkuunsa eikä sisäänajaudu kunnolla ollenkaan ja jäävät vähän vuotamaan...

Kyllä vakiomankin pitäisi kunnossa ollessaan viedä satakiloista ihan kevyesti, vakiovälitykset on niin paljon alakanttiin että ei mitään ongelmaa pitäis olla.

Pakoputken pieni vuoto tuskin mitään haittaa, imupuolella pienikin vuoto kyllä tuntuu jo heti.

Jos ilmanputsarin sieni on vanha niin pesu ei välttämättä enää auta kovin paljon ja kannattaa vaihtaa sieni uuteen.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
pentodi
Viestit: 33
Liittynyt: 30.04.2009 11:54

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Viesti Kirjoittaja pentodi »

Morot,

Syy tukkoiseen menoon ja siihen miksi kone silloin aikoinaan kävi vaan vähän aikaa kerrallaan, löytyi. Pakoputki oli totaalisen tukossa !!! Mitään ei läpi kulkenut. Nyt sitten kuumensin sen saunan uunissa kummankin pään punahehkuun. Kivasti alkoi harmaata savua tulemaan putken päästä kun toinen pää hehkui uunissa. Nyt kun sitten oli kaikki kökkö palanut sisältä ja päältä maalasin putken Bilteman 600 asteen maalilla mustaksi. Nyt odotellaan osia Sparewheelsistä...uudet jarrukengät, mittarivaijeria, roiskeläppää, ilmanputsarin sieni ym. sälää. Tulevat varmaan torstaina. Jos sitten näiden toimien jälkeen toimisi enemmmän kuin 15 min kerrallaan ilman remonttia iin hyvä...mutta harrastushan mopon korjaaminen on. Tylsäähän se olisi jos toimisi kuin mun Suzuki GN250 vm. -92, eli kuin junan vessa :)

Hannu
juQ
Viestit: 950
Liittynyt: 13.11.2007 20:26
Paikkakunta: Joensuucity

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Viesti Kirjoittaja juQ »

Ota uusia kuvia että näkee missä kunnossa Manki nytten on.?
The 80's....When they still produced good music and Volvo's still where Volvo's! Good times!
pentodi
Viestit: 33
Liittynyt: 30.04.2009 11:54

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Viesti Kirjoittaja pentodi »

Mankia ollaan nyt kunnostettu yksi viikonloppu ja tämä kuluva viikko, noin niinkuin rungon osalta. Moottoriinhan laitettiin uudet venttiilit ja mäntä sekä uudet ohjurintiivisteet ja tietty ala- ja kannentiivisteet. Uutta runko-osaa olivatkin sitten etujarru- sekä mittarinvaijeri, takalokari, etujarrukahva, uudet jarrukengät eteen ja taakse, uusi istuinpäällinen sekä ilmanpuhdistimen sieni, takavalon lasi ja peili mun vanhasta Simsonista. Fiksausta oli sitten pesu ja vahaus, pakoputken ja alkukäyrän suojuksen mustamaalaus, vaihdepolkimeen uusi kumi keltaisesta kaasuletkusta (no väri ei ollu ihan tavoiteltu mut kumi oli sopivan kokoista), kytkinposken pienen peltilevyn kromimaalaus (kilikalipullosta). Tarkoitus olisi vielä maalata jalkatapit ja polkimet mustaksi.

Alunperin käyntiongelmiin taisi olla syynä vain tukkeutunut pakoputki. Kone kävi vain muutaman sekunnin ja putkesta kuului pihinää... luulin pakoventtiilin vuotavan ja huonossa hapessahan se pakoventtili näytti olevankin. Todennnäköisesti mun ei olisi tarvinnut tehdä venttiiliremppaa, mutta tulipahan tutustuttua sitten mankin koneeseen. Eihän nuo osat nyt budjettia kaatanut kun itse parvekkeella ja keittiön pöydällä kaiken tein. Sain pakoputken lopulta putsattua kolmella metodilla: saunan uunissa ensin, sitten painepesurilla joka reiästä, ja lopuksi liuotinpesuainetta sisään ja painepesuria. Lopuksi kuivaus paineilmalla. Tuntuu että on aika herkkä tukkeutumaan toi mankin putki. Kuis te forumilaiset olette tuon asian kanssa tulleet toimeen ?

Hyvin muuten kone pelittää, mutta pienemmälle vaihtaessa poljin jää usein alas ja se pitää nostaa jalalla takaisin ja joskus nelosella ajaessa vaihde putoaa vapaalle. Mikähän tuohon auttaisi, ei viittis toimivaa konetta alkaa laitta atomeiksi et vaihteistoon pääsis käsiks. Öljy on halpaa Teboilin Moniastetta 15W-40. jospa 10W-40 auttais vai onko se niin välii toi viskositeetti ?

Haluan kiittää erityisesti tämän forumin väkeä hyvistä neuvoista, joiden ansioista saatiin taas pelastettua yksi aito Honda Monkey navetan takaa elämälle ! (Y) , sekä myös osientoimittajia hyvästä ja nopeasta palvelusta. (Y)

PS. Kulkupuoli parani oleellisesti pakoputken puhdistuksen jälkeen. Verrattuna vakio Piaggio Zipiin niin hiukka kovempaa kulkee, navin mukaan alamäessä 57-59 ja tasaisella 50-53, eli ei taida tuolla kortti ihan vielä lähteä ja se on ihan hyvä. Kovempaan ajoon on sitten ihan oma vehje.

Ohessa kuva miltä manki tänään näyttää.

Kuva

Muistutukseksi vielä kuva siitä millaisessa kunnossa sen kotiin talutin naapurista.

Kuva

Hannu
QLX
Viestit: 157
Liittynyt: 16.07.2008 17:09
Paikkakunta: Vammala

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Viesti Kirjoittaja QLX »

Hyvän näköne siitä tuli (Y)
EskoMörkö
Viestit: 418
Liittynyt: 03.01.2009 15:33
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Viesti Kirjoittaja EskoMörkö »

Olisit pitäny ton takalokarin. :lol:

Ja ihan siistihän tää on,vähän punasta maalia kaipais.
Kylähän se tietenkin paperilla näytti hyvältä...

-Räpellys-
Tuplanolla
Viestit: 12
Liittynyt: 02.05.2008 17:37
Paikkakunta: Elimäki

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Viesti Kirjoittaja Tuplanolla »

Jees, hieno on!
Takaloksu tosiaan aika mainio.

Mitäs, ei vissiin vakio ole kun noin kovaa kulkee! :)
pentodi
Viestit: 33
Liittynyt: 30.04.2009 11:54

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Viesti Kirjoittaja pentodi »

Minähän en tiedä jos jotain kuristuksia on pois otettu, kun en tiedä miltä ne näyttävät kun en ole sellaisia nähny. Vähän epäilen et rattaita on ainakin vähän vaihdeltu, pitäs laskea piikit. Kaasari on ainakin ihan vakiokamaa ja pakoputki.

Kuuluukos tuossa olla jarruvalo ? Takalampunpidin on ainakin kaksinastainen. Helpostihan tuohon näin ollen sellaisen värkkäilee jos se on alkuperäisvaruste.

Eilen maalasin jalkatapit, kiinnityssysteemeineen sekä polkimet mattamustalla. Tänään värkkäilin hydrauliletkusta jalkatappien kumit. Sain hankittua kaksi keltaista sivuheijastinta 7 eurolla, Yamahan alkuperäisvaraosia, tarrakiinnitteisiä. Täytyy koettaa muuntaa sellainen ruuvikiinnitteiseksi ja laittaa tuon rikkoutuneen tilalle.

Miksi mankissani on ollut akku ? Vain siksikö että voisin töötätä parkissa ollessa ilman että kone käy ?

Hannu
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Viesti Kirjoittaja kurri »

Joo, töötin ja vapaavalon takia.
Töötti tykkää toimia paremmin akun kanssa kun se hörppää sen verran paljon sähköä että latauskäämi ei oikein pysty tuottamaan tarpeeksi sähköä kuin kovilla kierroksilla sitä varten.

Jarruvaloa ei alunperin ole ollut ellei rungossasi ole jarrun puolella rungossa takahaarukan kiinnityksen yläpuolella kiinnikettä jarruvalokytkimelle.
Suomivehkeissä ei yleensä ole, mutta jopa vilkullisia yksilöitä on joskus tänne eksynyt.

Kaikissa näkemissäni takavaloissa on kuitenkin ollut tuo jarruvalon piuha.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Tuplanolla
Viestit: 12
Liittynyt: 02.05.2008 17:37
Paikkakunta: Elimäki

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Viesti Kirjoittaja Tuplanolla »

Johdotus löytyy kyllä, vähän hölmöä sinänsä.
Vasemmasta kahvasta löytyy myös nuolet vilkuille ja aika reilusti tilaa sieltä sisältä että sinne vilkutkin kyllä mahtuisi, ja olisi ihan kivat noin liikenteessä ettei käsillä tarvihe huitoa.
pentodi
Viestit: 33
Liittynyt: 30.04.2009 11:54

Re: Kun pappa apinan osti: Manki -93

Viesti Kirjoittaja pentodi »

Ookoo. Siellä takahaarukan luona ei näy kiinnikettä jarruvalolle mutta joku silmukka jarrupolkimen takana on. Mikähän lienee sen tarkoitus ?

Yksi epämieluissa ominaisuus tuossa vielä on. Ilkeä resonanssiääni etuhaarukan/lampun tuntumassa kiusaa. Olen poissulkenut lampunkopan sisuksen ja äänimerkin. Voisiko etuhaarukassa jousi tms. täristä ulkoputkea vasten ? Onkos muilla ollut samanlaista pärinää ?

Mankiini on edellisen omistajan toimesta uusittu jotain etuhaarukasta joka poisti klapin. Voisiko jollain huoltotoimenpiteellä. esim. rasvaus säännöllisesti ehkäistä klapin syntymisen ? Jos voi niin miten ?

Hannu
Vastaa Viestiin