Yleinen Öljy/voiteluaine topic

Yleinen keskustelu Mankeihin liittyen.
Alueen säännöt
• Kirjoita selkeästi!
• Pysy aiheessa!
• Älä tee lainaushirviöitä! Ei yli 2 lainausta sisäkkäin!
• Muokkaa! Älä kirjoita uutta peräkkäistä viestiä lyhyen ajan sisällä!
JÄBIKKÄ
Viestit: 41
Liittynyt: 11.12.2007 17:38
Paikkakunta: Hakojärvi

Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic

Viesti Kirjoittaja JÄBIKKÄ »

tuli ostettua 10w40 öljyä kun tua 10w30 vaahtoutuu iha löysäksi litkuksi :?
rahalla saa, ja manalla pääsee!:D
http://www.monkeyt.net/keskustelu/viewt ... f=2&t=2574
C63
Viestit: 20
Liittynyt: 14.06.2008 00:05

Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic

Viesti Kirjoittaja C63 »

Käviskö '98 vakio manaan Castrollin Power 1 Racing 4T 10W-50 öljyt?

Mitäs sanotte? Ostin vaan epähuomiossa sellaisen pömpelin :P
nicki877
Viestit: 188
Liittynyt: 12.06.2007 21:23
Paikkakunta: Espoo/kerava

Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic

Viesti Kirjoittaja nicki877 »

miks ei kävis? :wink:
Mana -99: 72cc, 16mm dellu (isompaa tulossa), 16/35, tehari.
Ajopeleistä kuvia: http://www.motot.net/galleria/61014
C63
Viestit: 20
Liittynyt: 14.06.2008 00:05

Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic

Viesti Kirjoittaja C63 »

nicki877 kirjoitti:miks ei kävis? :wink:
Enpäs tiedä :D

Ajattelin vaan varmistaa, ennen kuin menisin mokaamaan ja lorauttamaan "väärää" öljyä koneeseen :lol:

Kiitoksia vastauksesta (Y)
Osku
Viestit: 241
Liittynyt: 26.02.2007 19:41
Paikkakunta: Keitele

Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic

Viesti Kirjoittaja Osku »

Petu^ kirjoitti:En tiiä mita tarkoittat "menee litkuksi" mut 10w30 on kankeampaa kuin 10w40 eli se on sikäli parempaa kesäksi, kun taas talveksi 10w40 on parempaa kun se on ohuempaa eikä jähmety vaikka olis kylmepääkin.

Edit: Mut kyllä toi 10w40 ki on iha käypää kesälläkin, ei siinä mitään.

Muistelin väärin.. Mulla menee nyt kesällä "litkuksi" (eli ne on ihan kun vettä) kun päästelee vähän kovemmilla kierroksilla. Eli pitäskö laittaa jotai 10w30 :?:
Keinone
Vip-käyttäjä
Viestit: 344
Liittynyt: 11.08.2005 20:08
Paikkakunta: Toholampi

Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic

Viesti Kirjoittaja Keinone »

Osku kirjoitti:
Petu^ kirjoitti:En tiiä mita tarkoittat "menee litkuksi" mut 10w30 on kankeampaa kuin 10w40 eli se on sikäli parempaa kesäksi, kun taas talveksi 10w40 on parempaa kun se on ohuempaa eikä jähmety vaikka olis kylmepääkin.

Edit: Mut kyllä toi 10w40 ki on iha käypää kesälläkin, ei siinä mitään.

Muistelin väärin.. Mulla menee nyt kesällä "litkuksi" (eli ne on ihan kun vettä) kun päästelee vähän kovemmilla kierroksilla. Eli pitäskö laittaa jotai 10w30 :?:
Ööh? Eikös se mene juuri toisinpäin, eli pienet numerot----> "laihaa öljyä", isot numerot-----> "kankeaa öljyä"

Eli kesäks vaikka 10w50 ja talveks sitte kenties 10w40
Osku
Viestit: 241
Liittynyt: 26.02.2007 19:41
Paikkakunta: Keitele

Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic

Viesti Kirjoittaja Osku »

Juu no petu tais väittää muuta :D
BT
Viestit: 498
Liittynyt: 04.04.2007 14:04
Paikkakunta: Kuopio

Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic

Viesti Kirjoittaja BT »

petu tais kuule väittää vääri, se on juuri noin kuten keinone sano. eli tuo viimeinen luku määräää kuinka paksua öljy on kuumana ja eka luku meinaa sitä miten paksua öljy on kylmänä. mitä isompi luku sitä jäykempää.
BT
Viestit: 498
Liittynyt: 04.04.2007 14:04
Paikkakunta: Kuopio

Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic

Viesti Kirjoittaja BT »

eihä sen öljyn kaa nii tarkkaa oo jossain vakio mankin koneessa, esim. mobil 1 racing 4t 10w40-50 on hyvää.
Keinone
Vip-käyttäjä
Viestit: 344
Liittynyt: 11.08.2005 20:08
Paikkakunta: Toholampi

Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic

Viesti Kirjoittaja Keinone »

Ite ku vaihoin joistaki 10w40 täyssynteettisistä 10w50 mineraali öljyihin tossa keväällä, nii kivasti kyl kytkin rupes pitämään vähä paremmin.

Ennen ku laitto ykkösen päälle ja nosti perän ilmaan, rengas lähti pyörimään hissukseen, mutta mineraali öljyillä lakkas tekemästä niin :)
Wiibo
Vip-käyttäjä
Viestit: 874
Liittynyt: 17.04.2007 17:02

Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic

Viesti Kirjoittaja Wiibo »

En tiedä onko oikea topic, mutta joo.

Elikkä, jos jollain olisi se Alfamerin "Mopot - Korjausopas" niin voisi katsoa kun siellä lukee ne öljypumpun maksimivälykset, ja kertoa tännepäin...
Lukekaa saatana
Aktiivikäyttäjä? Aktiivinen sääntöjenrikkoja ja vittuilija korkeintaan. Jätäppä seuraavalla kerralla poika siis tällaiset viestit sikseen, jookos?
Koscheck fanclub <3
Wiikkis
Viestit: 139
Liittynyt: 20.08.2007 21:27

Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic

Viesti Kirjoittaja Wiikkis »

"Pumpun hammasvälys ei saa olla suurempi kuin 0,20mm, myöskään ulomman roottorin ja pumpun kotelon välinen välys ei saa olla yli 0,20mm."

Siinäpä se, kirja kun löytyy hyllystä, niin oli nopea kattoa.
BT
Viestit: 498
Liittynyt: 04.04.2007 14:04
Paikkakunta: Kuopio

Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic

Viesti Kirjoittaja BT »

HeeFeeld kirjoitti:
Keinone kirjoitti:Ite ku vaihoin joistaki 10w40 täyssynteettisistä 10w50 mineraali öljyihin tossa keväällä, nii kivasti kyl kytkin rupes pitämään vähä paremmin.

Ennen ku laitto ykkösen päälle ja nosti perän ilmaan, rengas lähti pyörimään hissukseen, mutta mineraali öljyillä lakkas tekemästä niin :)

Mitäs tämä mineraali öljy maksaa? ja mitäs toi mineraalinen öljy sitten meinaa :D
mineraali öljy on yleensä halvempaa kuin synteettinen. Mineraali öljy valmistetaan suoraan tislaamalla raakaöljystä. synteettinen öljy on keinotekoisempaa/jalostetumpaa, joten siinä on enemmän ominaisuuksia. Mutta olen itsekkin huomannut, että mineraaliöljyt toimivat paremmin mankissa.
vartapower
Vip-käyttäjä
Viestit: 260
Liittynyt: 04.02.2006 15:31
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic

Viesti Kirjoittaja vartapower »

Titan
Viestit: 75
Liittynyt: 18.06.2007 22:22

Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic

Viesti Kirjoittaja Titan »

Shell helix super öljyä tuli hommattua, saa nähä miten toimii 8) 10w-40. Oli kyllä niin halpaa ettei edes kehtaa sanoa.
98
tehari
15/38
16mm dellu
avarahko kansi
Titan
Viestit: 75
Liittynyt: 18.06.2007 22:22

Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic

Viesti Kirjoittaja Titan »

HeeFeeld kirjoitti:sai sopurahasta 8,90e 4L purkki että onkohan ees sitä halvempaa olemassa? :S
Aika halpaa on juu :) Nuo mun öljyt sentään rikkoivat 10€uron rajan (Y) Jotaki 11 euroo ne oli, en muista tarkalleen.
98
tehari
15/38
16mm dellu
avarahko kansi
Fantaaja
Viestit: 111
Liittynyt: 29.11.2007 20:12
Paikkakunta: Tampere/Ylöjärvi
Viesti:

Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic

Viesti Kirjoittaja Fantaaja »

oisko tämmönen ihan kelpo öljyä. http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=59-3003
että onkohan tossa kytkimen lisäaineet sun muut härpäkkeet.
Partanen
Viestit: 272
Liittynyt: 30.06.2008 17:33

Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic

Viesti Kirjoittaja Partanen »

"Mineraalinen moottoriöljy vanhemmille harrastemoottoripyörille. Vaiheiston lisäaineistus. Täyttää vaatimukset API SG, CCMC G-4, JASO MA."

Tota samaa purkkia itsekin hypistelin. Laatuluokitus "API SG" ei ole ihan viimeisintä huutoa, mutta täyttänee mopojen laatuvaatimuksen. "Vaihteisto lisäaineistus" voisi takoittaa kytkimen lisä-ainetta. Taitaa olla melkein sama minkä merkkistä se öljy on, kunhan viskositeetti on kohdallaan. Ilmajäähdytteisessä koneessa kesällä vähintään 15w-jotain, ellei jopa 20w-jotain.
malossi
Viestit: 63
Liittynyt: 20.02.2008 17:09
Paikkakunta: onkkari

Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic

Viesti Kirjoittaja malossi »

hyvät öljyt nuo on, itellä nyt moottorissa tommoset. aikaisemmat öljyt olivat motonetin halvimmat 10w40 mineraali öljyt (2,90€/l) ja hyvin nekin asiansa ajoi 8)
VPJ
Viestit: 154
Liittynyt: 12.02.2008 18:59

Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic

Viesti Kirjoittaja VPJ »

HeeFeeld kirjoitti:Mulla oli edellisis mankeis 10w30 jotaki mobilii :D

sai sopurahasta 8,90e 4L purkki että onkohan ees sitä halvempaa olemassa? :S
itelläni on välillä trattoriin tarkoitettua yleis öljyä. on pihassa iso tynnyrillinen, saattaa siinä olla vähän pienempi litra hinta. Se sisältää vaihteistolla ja kytkimelle tarkoitettuja lisäaineita.
Jincheng Monkey 07
Myynissä olevia osien kuvia löytyy http://vpj.kuvat.fi/kuvat/ Kysele yv
lauri-
Viestit: 170
Liittynyt: 11.10.2006 19:27
Paikkakunta: Huittinen

Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic

Viesti Kirjoittaja lauri- »

Eikös se ole dieselmoottorille, vai onko sillä mitään väliä?
Challenger
Viestit: 103
Liittynyt: 28.06.2008 00:51

Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic

Viesti Kirjoittaja Challenger »

itellä oli nassikkana Suzuki S:ssä diesel öljyt kun isä käski laittaa sitä. 2 kertaa piti tehdä koneremppa vaikka ei ollu viritetty juurikaan. Nyt vois hieman kyseenalaistaa öljy vallinnat.
Partanen
Viestit: 272
Liittynyt: 30.06.2008 17:33

Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic

Viesti Kirjoittaja Partanen »

Suzuki S:ssähän on 2-tahtikone, joten moottorissa oleva öljy voitelee vain voimansiirtoa. Mopon tehoisessa laitteessa öljyvalinta tuskin voi mennä niin pieleen, että vaihteisto menisi rikki öljyn vuoksi. Taikka ainakaan sillä, että onko kyseessä diesel-, vai bensakoneelle tarkoitettua öljyä ei vaikuta kestoon. Molemmat voitelee varmasti, mutta lisä-aineistuksissa saattaa olla eroja. Sen sijaan jos bensan sekaan laittaa tavallista moottoriöljyä, niin koneremontti saattaa tulla melko pian, koska tavallinen moottoriöljy sekoittuu huonosti bensaan.

Yleensä dieselöljyt ovat laatuluokiteltu myös bensakoneita varten. Eli jos dieselöljy täyttää mopon valmistajan laatuluokitukset, voi dieselöljyä käyttää ilman ongelmia. 4-tahti mopon laatuvaatimukset ovat sitä tasoa, että melkein öljy kuin öljy kelpaa.
Challenger
Viestit: 103
Liittynyt: 28.06.2008 00:51

Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic

Viesti Kirjoittaja Challenger »

Partanen kirjoitti:Suzuki S:ssähän on 2-tahtikone, joten moottorissa oleva öljy voitelee vain voimansiirtoa. Mopon tehoisessa laitteessa öljyvalinta tuskin voi mennä niin pieleen, että vaihteisto menisi rikki öljyn vuoksi. Taikka ainakaan sillä, että onko kyseessä diesel-, vai bensakoneelle tarkoitettua öljyä ei vaikuta kestoon. Molemmat voitelee varmasti, mutta lisä-aineistuksissa saattaa olla eroja. Sen sijaan jos bensan sekaan laittaa tavallista moottoriöljyä, niin koneremontti saattaa tulla melko pian, koska tavallinen moottoriöljy sekoittuu huonosti bensaan.

Yleensä dieselöljyt ovat laatuluokiteltu myös bensakoneita varten. Eli jos dieselöljy täyttää mopon valmistajan laatuluokitukset, voi dieselöljyä käyttää ilman ongelmia. 4-tahti mopon laatuvaatimukset ovat sitä tasoa, että melkein öljy kuin öljy kelpaa.
Joonäin juuri. Ei tainnu olla aina öljy oikeeta aina bensankaan seassa., vähän muisti jo pätkii kun on tovi aikaa tuostakin.Ja vaihdelaatikko taisikin olla ainut osio joka ei hajonnut tosiaan siitä vehkeestä. oli vähän ehkä huonoa tuuriakin. esim. juuri kun iloitsin että nyt ei voi mennä mikään rikki kun kaikki on jo vaihdettu tai korjattu,vauhdissa katkesi kytkimen pultit ja pakka leves kopan sisään.10km matkaa kotiin.
Partanen
Viestit: 272
Liittynyt: 30.06.2008 17:33

Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic

Viesti Kirjoittaja Partanen »

Sulla taisi olla sitten todellinen maanantaikappale. S:ssässähän oli sama moottori kuin PV:ssä, joten todella kestävä se oli. Samaa alakertaa käytettiin crossipyörissä isommalla sylinterillä. Omien toilailuiden takia sen sai toki rikki, mutta kyllä se ihmeitäkin kesti. :wink:

Itse rikoin PV:stä kiertokangen alapään laakerin juuri dieselmoottorin öljyllä ajellessa. Tiedossa oli, että sekoittuvuus on huonoa. Olisi pitänyt sekoittaa, eli ravistella mopoa hullun lailla aina ennen ajoon lähtöä, niin olisi voinut toimiakin. Eipä silti, jokaisen 2-tahdin kanssa joita minä olen omistanut, on saanut olla konetta rakentelemassa. Huonoa tuuria sekin, tai omia hölmöilyjä.
Vastaa Viestiin