Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Alueen säännöt
• Kirjoita selkeästi!
• Pysy aiheessa!
• Älä tee lainaushirviöitä! Ei yli 2 lainausta sisäkkäin!
• Muokkaa! Älä kirjoita uutta peräkkäistä viestiä lyhyen ajan sisällä!
• Kirjoita selkeästi!
• Pysy aiheessa!
• Älä tee lainaushirviöitä! Ei yli 2 lainausta sisäkkäin!
• Muokkaa! Älä kirjoita uutta peräkkäistä viestiä lyhyen ajan sisällä!
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
tuli ostettua 10w40 öljyä kun tua 10w30 vaahtoutuu iha löysäksi litkuksi 
rahalla saa, ja manalla pääsee!:D
http://www.monkeyt.net/keskustelu/viewt ... f=2&t=2574
http://www.monkeyt.net/keskustelu/viewt ... f=2&t=2574
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Käviskö '98 vakio manaan Castrollin Power 1 Racing 4T 10W-50 öljyt?
Mitäs sanotte? Ostin vaan epähuomiossa sellaisen pömpelin
Mitäs sanotte? Ostin vaan epähuomiossa sellaisen pömpelin
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
miks ei kävis? 
Mana -99: 72cc, 16mm dellu (isompaa tulossa), 16/35, tehari.
Ajopeleistä kuvia: http://www.motot.net/galleria/61014
Ajopeleistä kuvia: http://www.motot.net/galleria/61014
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Enpäs tiedänicki877 kirjoitti:miks ei kävis?
Ajattelin vaan varmistaa, ennen kuin menisin mokaamaan ja lorauttamaan "väärää" öljyä koneeseen
Kiitoksia vastauksesta
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Petu^ kirjoitti:En tiiä mita tarkoittat "menee litkuksi" mut 10w30 on kankeampaa kuin 10w40 eli se on sikäli parempaa kesäksi, kun taas talveksi 10w40 on parempaa kun se on ohuempaa eikä jähmety vaikka olis kylmepääkin.
Edit: Mut kyllä toi 10w40 ki on iha käypää kesälläkin, ei siinä mitään.
Muistelin väärin.. Mulla menee nyt kesällä "litkuksi" (eli ne on ihan kun vettä) kun päästelee vähän kovemmilla kierroksilla. Eli pitäskö laittaa jotai 10w30
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Ööh? Eikös se mene juuri toisinpäin, eli pienet numerot----> "laihaa öljyä", isot numerot-----> "kankeaa öljyä"Osku kirjoitti:Petu^ kirjoitti:En tiiä mita tarkoittat "menee litkuksi" mut 10w30 on kankeampaa kuin 10w40 eli se on sikäli parempaa kesäksi, kun taas talveksi 10w40 on parempaa kun se on ohuempaa eikä jähmety vaikka olis kylmepääkin.
Edit: Mut kyllä toi 10w40 ki on iha käypää kesälläkin, ei siinä mitään.
Muistelin väärin.. Mulla menee nyt kesällä "litkuksi" (eli ne on ihan kun vettä) kun päästelee vähän kovemmilla kierroksilla. Eli pitäskö laittaa jotai 10w30
Eli kesäks vaikka 10w50 ja talveks sitte kenties 10w40
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Juu no petu tais väittää muuta 
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
petu tais kuule väittää vääri, se on juuri noin kuten keinone sano. eli tuo viimeinen luku määräää kuinka paksua öljy on kuumana ja eka luku meinaa sitä miten paksua öljy on kylmänä. mitä isompi luku sitä jäykempää.
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
eihä sen öljyn kaa nii tarkkaa oo jossain vakio mankin koneessa, esim. mobil 1 racing 4t 10w40-50 on hyvää.
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Ite ku vaihoin joistaki 10w40 täyssynteettisistä 10w50 mineraali öljyihin tossa keväällä, nii kivasti kyl kytkin rupes pitämään vähä paremmin.
Ennen ku laitto ykkösen päälle ja nosti perän ilmaan, rengas lähti pyörimään hissukseen, mutta mineraali öljyillä lakkas tekemästä niin
Ennen ku laitto ykkösen päälle ja nosti perän ilmaan, rengas lähti pyörimään hissukseen, mutta mineraali öljyillä lakkas tekemästä niin
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
En tiedä onko oikea topic, mutta joo.
Elikkä, jos jollain olisi se Alfamerin "Mopot - Korjausopas" niin voisi katsoa kun siellä lukee ne öljypumpun maksimivälykset, ja kertoa tännepäin...
Elikkä, jos jollain olisi se Alfamerin "Mopot - Korjausopas" niin voisi katsoa kun siellä lukee ne öljypumpun maksimivälykset, ja kertoa tännepäin...
Lukekaa saatana
Koscheck fanclub <3Aktiivikäyttäjä? Aktiivinen sääntöjenrikkoja ja vittuilija korkeintaan. Jätäppä seuraavalla kerralla poika siis tällaiset viestit sikseen, jookos?
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
"Pumpun hammasvälys ei saa olla suurempi kuin 0,20mm, myöskään ulomman roottorin ja pumpun kotelon välinen välys ei saa olla yli 0,20mm."
Siinäpä se, kirja kun löytyy hyllystä, niin oli nopea kattoa.
Siinäpä se, kirja kun löytyy hyllystä, niin oli nopea kattoa.
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
mineraali öljy on yleensä halvempaa kuin synteettinen. Mineraali öljy valmistetaan suoraan tislaamalla raakaöljystä. synteettinen öljy on keinotekoisempaa/jalostetumpaa, joten siinä on enemmän ominaisuuksia. Mutta olen itsekkin huomannut, että mineraaliöljyt toimivat paremmin mankissa.HeeFeeld kirjoitti:Keinone kirjoitti:Ite ku vaihoin joistaki 10w40 täyssynteettisistä 10w50 mineraali öljyihin tossa keväällä, nii kivasti kyl kytkin rupes pitämään vähä paremmin.
Ennen ku laitto ykkösen päälle ja nosti perän ilmaan, rengas lähti pyörimään hissukseen, mutta mineraali öljyillä lakkas tekemästä niin
Mitäs tämä mineraali öljy maksaa? ja mitäs toi mineraalinen öljy sitten meinaa
-
vartapower
- Vip-käyttäjä
- Viestit: 260
- Liittynyt: 04.02.2006 15:31
- Paikkakunta: Ylivieska
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Oiskohan tollane öljy hyvää? http://www.duell.fi/product_info.php?cP ... s_id=33402
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Shell helix super öljyä tuli hommattua, saa nähä miten toimii
10w-40. Oli kyllä niin halpaa ettei edes kehtaa sanoa.
98
tehari
15/38
16mm dellu
avarahko kansi
tehari
15/38
16mm dellu
avarahko kansi
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Aika halpaa on juuHeeFeeld kirjoitti:sai sopurahasta 8,90e 4L purkki että onkohan ees sitä halvempaa olemassa? :S
98
tehari
15/38
16mm dellu
avarahko kansi
tehari
15/38
16mm dellu
avarahko kansi
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
oisko tämmönen ihan kelpo öljyä. http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=59-3003
että onkohan tossa kytkimen lisäaineet sun muut härpäkkeet.
että onkohan tossa kytkimen lisäaineet sun muut härpäkkeet.
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
"Mineraalinen moottoriöljy vanhemmille harrastemoottoripyörille. Vaiheiston lisäaineistus. Täyttää vaatimukset API SG, CCMC G-4, JASO MA."
Tota samaa purkkia itsekin hypistelin. Laatuluokitus "API SG" ei ole ihan viimeisintä huutoa, mutta täyttänee mopojen laatuvaatimuksen. "Vaihteisto lisäaineistus" voisi takoittaa kytkimen lisä-ainetta. Taitaa olla melkein sama minkä merkkistä se öljy on, kunhan viskositeetti on kohdallaan. Ilmajäähdytteisessä koneessa kesällä vähintään 15w-jotain, ellei jopa 20w-jotain.
Tota samaa purkkia itsekin hypistelin. Laatuluokitus "API SG" ei ole ihan viimeisintä huutoa, mutta täyttänee mopojen laatuvaatimuksen. "Vaihteisto lisäaineistus" voisi takoittaa kytkimen lisä-ainetta. Taitaa olla melkein sama minkä merkkistä se öljy on, kunhan viskositeetti on kohdallaan. Ilmajäähdytteisessä koneessa kesällä vähintään 15w-jotain, ellei jopa 20w-jotain.
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
hyvät öljyt nuo on, itellä nyt moottorissa tommoset. aikaisemmat öljyt olivat motonetin halvimmat 10w40 mineraali öljyt (2,90€/l) ja hyvin nekin asiansa ajoi 
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
itelläni on välillä trattoriin tarkoitettua yleis öljyä. on pihassa iso tynnyrillinen, saattaa siinä olla vähän pienempi litra hinta. Se sisältää vaihteistolla ja kytkimelle tarkoitettuja lisäaineita.HeeFeeld kirjoitti:Mulla oli edellisis mankeis 10w30 jotaki mobilii
sai sopurahasta 8,90e 4L purkki että onkohan ees sitä halvempaa olemassa? :S
Jincheng Monkey 07
Myynissä olevia osien kuvia löytyy http://vpj.kuvat.fi/kuvat/ Kysele yv
Myynissä olevia osien kuvia löytyy http://vpj.kuvat.fi/kuvat/ Kysele yv
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Eikös se ole dieselmoottorille, vai onko sillä mitään väliä?
-
Challenger
- Viestit: 103
- Liittynyt: 28.06.2008 00:51
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
itellä oli nassikkana Suzuki S:ssä diesel öljyt kun isä käski laittaa sitä. 2 kertaa piti tehdä koneremppa vaikka ei ollu viritetty juurikaan. Nyt vois hieman kyseenalaistaa öljy vallinnat.
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Suzuki S:ssähän on 2-tahtikone, joten moottorissa oleva öljy voitelee vain voimansiirtoa. Mopon tehoisessa laitteessa öljyvalinta tuskin voi mennä niin pieleen, että vaihteisto menisi rikki öljyn vuoksi. Taikka ainakaan sillä, että onko kyseessä diesel-, vai bensakoneelle tarkoitettua öljyä ei vaikuta kestoon. Molemmat voitelee varmasti, mutta lisä-aineistuksissa saattaa olla eroja. Sen sijaan jos bensan sekaan laittaa tavallista moottoriöljyä, niin koneremontti saattaa tulla melko pian, koska tavallinen moottoriöljy sekoittuu huonosti bensaan.
Yleensä dieselöljyt ovat laatuluokiteltu myös bensakoneita varten. Eli jos dieselöljy täyttää mopon valmistajan laatuluokitukset, voi dieselöljyä käyttää ilman ongelmia. 4-tahti mopon laatuvaatimukset ovat sitä tasoa, että melkein öljy kuin öljy kelpaa.
Yleensä dieselöljyt ovat laatuluokiteltu myös bensakoneita varten. Eli jos dieselöljy täyttää mopon valmistajan laatuluokitukset, voi dieselöljyä käyttää ilman ongelmia. 4-tahti mopon laatuvaatimukset ovat sitä tasoa, että melkein öljy kuin öljy kelpaa.
-
Challenger
- Viestit: 103
- Liittynyt: 28.06.2008 00:51
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Joonäin juuri. Ei tainnu olla aina öljy oikeeta aina bensankaan seassa., vähän muisti jo pätkii kun on tovi aikaa tuostakin.Ja vaihdelaatikko taisikin olla ainut osio joka ei hajonnut tosiaan siitä vehkeestä. oli vähän ehkä huonoa tuuriakin. esim. juuri kun iloitsin että nyt ei voi mennä mikään rikki kun kaikki on jo vaihdettu tai korjattu,vauhdissa katkesi kytkimen pultit ja pakka leves kopan sisään.10km matkaa kotiin.Partanen kirjoitti:Suzuki S:ssähän on 2-tahtikone, joten moottorissa oleva öljy voitelee vain voimansiirtoa. Mopon tehoisessa laitteessa öljyvalinta tuskin voi mennä niin pieleen, että vaihteisto menisi rikki öljyn vuoksi. Taikka ainakaan sillä, että onko kyseessä diesel-, vai bensakoneelle tarkoitettua öljyä ei vaikuta kestoon. Molemmat voitelee varmasti, mutta lisä-aineistuksissa saattaa olla eroja. Sen sijaan jos bensan sekaan laittaa tavallista moottoriöljyä, niin koneremontti saattaa tulla melko pian, koska tavallinen moottoriöljy sekoittuu huonosti bensaan.
Yleensä dieselöljyt ovat laatuluokiteltu myös bensakoneita varten. Eli jos dieselöljy täyttää mopon valmistajan laatuluokitukset, voi dieselöljyä käyttää ilman ongelmia. 4-tahti mopon laatuvaatimukset ovat sitä tasoa, että melkein öljy kuin öljy kelpaa.
Re: Yleinen Öljy/voiteluaine topic
Sulla taisi olla sitten todellinen maanantaikappale. S:ssässähän oli sama moottori kuin PV:ssä, joten todella kestävä se oli. Samaa alakertaa käytettiin crossipyörissä isommalla sylinterillä. Omien toilailuiden takia sen sai toki rikki, mutta kyllä se ihmeitäkin kesti.
Itse rikoin PV:stä kiertokangen alapään laakerin juuri dieselmoottorin öljyllä ajellessa. Tiedossa oli, että sekoittuvuus on huonoa. Olisi pitänyt sekoittaa, eli ravistella mopoa hullun lailla aina ennen ajoon lähtöä, niin olisi voinut toimiakin. Eipä silti, jokaisen 2-tahdin kanssa joita minä olen omistanut, on saanut olla konetta rakentelemassa. Huonoa tuuria sekin, tai omia hölmöilyjä.
Itse rikoin PV:stä kiertokangen alapään laakerin juuri dieselmoottorin öljyllä ajellessa. Tiedossa oli, että sekoittuvuus on huonoa. Olisi pitänyt sekoittaa, eli ravistella mopoa hullun lailla aina ennen ajoon lähtöä, niin olisi voinut toimiakin. Eipä silti, jokaisen 2-tahdin kanssa joita minä olen omistanut, on saanut olla konetta rakentelemassa. Huonoa tuuria sekin, tai omia hölmöilyjä.