Olisiko joku "putkiexpertti/4t expertti", joka pystyisi auttamaan minua tälläisissa ongelmissa.
Eli aijon tehdä itse omilla käsilläni teharin tai pelkän putken ihan huvin vuoksi ja ajankuluksi mankiin. Mikähän materiaali olisi paras putken tekoon? Änkkää en meinannut laitaa tai jossakin vaiheessa EHKÄ, jos jaksaa, kun suora on varmaankin paras? No tämä ei ollut varsinainen ongelmani vaan, löysin toisen nettisivun kautta ohjelman nimeltä TopSpeed, ohjelman kehittäjä KAMware. (googlesta löytyy) Eli ohjelma laskee tulevan (teho)putken,kollektorin ja kaikkien muiden osien pituudet ja halkaisijat, kun syötät tiedot:
1. Angle of collector in degrees - Kollektorin kulma asteissa
2. Exh valve opening in degrees BBDC (before bottom dead center) - Pakoventtiilin aukeaminen EAKK (ennen alakuolokohtaa) asteissa.
3. RPM - Kierrokset minuutissa
4. Number of cylinders - Sylintereiden lukumäärä.
5. Displacement in cc - Moottorin tilavuus.
Ohjelman tarkoitus on tehdä optimaalinen putki juuri tietylle kierroslukumäärälle. Eli taas yksi ongelma. Kun monkeyssani on ohitin niin pitääkö minun tehdä putki 10000rpm:lle (vai paljonhan kierrokset olivat ilman rajoituksia?) Vai sille 6500rpm:lle johon manki on rajoitettu, jos haluan ajaa uudella putkella ohittimen kanssa. Luulisin että sille 10000 tai hieman alle, mutta en ole aivan varma. No BTW tämäkään ei ollut suurin ongelmani, mutta toivoisin tähänkin vastauksen.
Eli THE BIG problem!
Kun tuolla oli tuo kohta "Exh valve opening in degrees BBDC (before bottom dead center) - Pakoventtiilin aukeaminen EAKK (ennen alakuolokohtaa) asteissa." Eli nokka-akseli avaa pakoventtiilin, niin mikä tämä aste on? Mikä se on 50cc moottoreissa tai yleensäkkin monkeyssa. Onko tämä nyt nokka-akselin aste vai sen venttiilin avautumis aste? Löysin jotakin netistä kun etsin, mutta luvut taisivat olla autoille ja hyppivät 20-200 asteen välillä. Tämänkin saa kuullemma jotenkin mitattua tai laskettua, mutten osaa/jaksa/ei ole tarvittavia väineitä enkä kehtaa ostaa, mutta jos jollakin sattuisi olemaan tieto tässä kätelyssä niin olisi tosi huippu homma, kun on sen verran tärkeä asia optimaalisen putken teossa!
Kiitokset jo näin ennakkoon avustavista ja asiallisista kommenteista.
Olisin hyvin kiitollinen jos joku nämä asiat osaisi ja vaivautuisi minulle selvittämään : )
EDIT: Hupsista! Tämä taisi mennä väärään paikkaan. (tarkoitus oli laittaa tuonne tehoputki-osastolle, mutta kun en osaa oikein käyttää tätä -.- Tän voi siirtää tuonne jonnekkin muuallekkin.) Sori aiheutuneesta vaivasta